جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


10تحقیق طنز آمیز سال 2015

برندگان جایزه 2015ایگ نوبل تحقیقات خنده داروطنزآمیز درحوزه های شیمی، فیزیک،ادبیات، مدیریت، اقتصاد ، پزشکی،ریاضیات، زیست شناسی، داروهای تشخیصی، فیزیولوژی و حشره شناسی معرفی شدند.
10تحقیق طنز آمیز سال 2015
جایزه ایگ نوبل(Ig Nobel Prize) مثال طنزآمیزی از جایزه نوبل است که همه ساله در اوایل اکتبر(تقریبا در زمان اعلام نتایج جایزه نوبل) به 10 تحقیق برتر که ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرو رفتن مردم شود اعطا می شود.


امسال این جایزه درحوزه شیمی به کالوم اورموند ( از دانشگاه وسترن استرالیا) و همکاران، به دلیل اختراع یک دستورالعمل شیمیایی برای تا حدی نیم پز کردن یک تخم مرغ اعطا شد.
درحوزه فیزیک به پاتریشیا یانگ ( از موسسه فناوری جورجیا، در آمریکا) و همکارانش، به دلیل آزمایش این اصل زیستی که تقریبا تمام پستانداران مثانه خود را ظرف حدود 21 ثانیه (بعلاوه و یا منهای 13 ثانیه ) خالی می کنند، اعطاء شد.
درادبیات این جایزه به مارک دینجمانز (از موسسه روانشناسی ماکس پلانک در هلند) و همکاران، برای کشف’huh؟’ (یا معادل آن) که به نظر می رسد در همه زبان های انسانی وجود دارد اعطاء شد.
درحوزه مدیریت جایزه ایگ نوبل امسال به گنارو برنیل(از دانشگاه مدیریت سنگاپور)وهمکاران برای کشف اینکه بسیاری از رهبران کسب و کار در دوران کودکی و پس از تجربه بلایای طبیعی (نظیر زمین لرزه، فوران آتشفشان، سونامی و آتش سوزی در جنگل) به خطر پذیری علاقمند شدند.
دراقتصاد نیز پلیس شهر بانکوک (تایلند) جایزه ایگ نوبل امسال را به دلیل پرداخت پول بیشتر به پلیس هایی که از گرفتن رشوه خودداری کرده بودند، دریافت کرد.
درحوزه پزشکی جایزه ایگ نوبل امسال به هاجیم کیماتا (از کلینیک هاجیم کیماتا در ژاپن) و جاروسلاوا دوردیاکووا ( از دانشگاه کامینیوس در اسلواکی) و همکارانس به دلیل بررسی عواقب بوسیدن مداوم بر کاهش آلرژی پوستی تعلق گرفت.
درریاضیات، الیزابت ابرزوچر وکارل گرامر (از دانشگاه وین در اتریش) به دلیل تلاش هایشان درجهت استفاده ازروش های ریاضی برای مشخص کردن اینکه چگونه مولا اسماعیل امپراتور مراکش توانست در طول سال های 1697 تا 1721 پدر 888 کودک شود، موفق شدند جایزه ایگ نوبل امسال را به خود تعلق دهند.
در حوزه زیست شناسی نیز جایزه ایگ نوبل امسال به برونو گروسی (از دانشگاه شیلی) و همکارانش تعلق گرفتند. آنها موفق شدند نمایش دهند زمانی که یک تکه چوب به پشت یک جوجه متصل می شود، این جوجه شبیه الگویی راه می رود که تصور می شود دایناسورها راه می رفتند.
در حوزه داروهای تشخیصی نیز جایزه ایگ نوبل امسال به دایالا کریمی (از بیمارستان مندویل استوک، در انگلیس) و همکاران تعلق گرفت.
این محققان متوجه شده بودند که آپاندیسیت حاد را می توان با میزان دردی که بیمار در زمان حرکت بر روی سرعت گیر جاده حس می کند، تشخیص داد.
درحوزه فیزیولوژی و حشره شناسی نیز جایزه ایگ نوبل امسال به اشتراک به دو نفر تعلق گرفت.یکی از این افراد جاستین اسچمیدت (ازموسسه بیولوژی سواث وست در آمریکا) بود وی موفق شده بود شاخص Schmidt Sting Pain را ابداع کند. این شاخص درد نسبی را که افراد در زمان نیش خوردن توسط حشرات مختلف تجربه می کنند، مشخص می کند.
دیگری مایکل اسمیت(از دانشگاه کورنل) بود ؛ این محقق نیز موفق شده بود زنبورهای عسل را طوری تنظیم کند که 25 نقطه مختلف از بدنش را نیش بزنند. وی مشخص کرد که کدام نقاط از بدن بر اثر نیش زنبور بیشترین درد و کدام نقاط کمترین درد را حس می کنند.
این محقق مشخص کرد که بر اثر نیش زنبور در جمجمه، نوک انگشت وسطی و بالای بازو کمترین درد و در سوراخ بینی و لب بالا بیشترین درد حس می شود.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *