جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


یاندکس جایگزین گوگل میشود

بررسی زمینه های حضور موتور جست وجوی «یاندکس» روسیه در ایران در جریان مذاکرات هیات ایرانی به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با هیات روسی به سرپرستی آرکاوی ولوشین رییس یاندکس در مسکو مورد توافق قرار گرفت.

یاندکس جایگزین گوگل میشود

در نشست هیات های ایرانی و روسی که امروز (پنجشنبه) برگزار شد، جنبه ها و راهکارهای مختلف همکاری های دو کشور در فضای مجازی با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی شکل گرفته در عرصه سایبری بررسی شد.
در جریان این نشست مقرر شد، دو گروه کارشناسی برای مذاکرات چگونگی حضور یاندکس در ایران با هدف ایجاد فضای رقابتی در برابر موتورهای جست وجوی غربی از جمله آمریکایی تشکیل شود.
براساس تفاهم صورت گرفته در این نشست که در جریان بازدید هیات ایرانی از مرکز یاندکس برگزار شد، لزوم رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران بویژه در عرصه اخلاقی مورد تاکید قرار گرفت که طرف روسی از آن استقبال کرد.
ای-مارکت، وبگردی و بانک های اطلاعاتی از جمله امکانات موتور جست وجوی روسی است که با شش هزار کارشناس و کارمند در حوزه کشورهای روس زبان (جمهوری های زمان شوروی) و بلوک شرق سابق مورد استفاده گسترده کاربران قرار دارد و در روسیه هم اولین و در جهان نیز چهارمین موتور جست وجوی اینترنتی شناخته می شود.
در دو دور مذاکرات واعظی و نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های روسیه نیز بر گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف بویژه ارتباطی و اینترنتی و همچنین استفاده از توانمندی های روسیه در فضای مجازی از جمله شبکه شبه فیس بوکی 80 ربانه Contact که یکی از آنها فارسی است، ایجاد مسیر بین شبکه های اجتماعی ایرانی و روسی، خودکفایی در آی سی تی و همکاری های فضایی و ماهواره ای نیز تاکید شد.
وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو، افزون بر دیدار های انجام شده با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق و نیکیفروف، همچنین قرار است با دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره کند.
مسکو که تاکنون برنامه های مختلفی را برای مدیریت اینترنت و استفاده های اقتصادی از فرصت های این عرصه اجرا کرده، توانسته است با طراحی موتور جست وجوی ملی یاندکس از مجموعه تمامی رقبای غربی در روسیه پیشی بگیرد و سهم داخلی خود را در این بخش به 57 درصد برساند.
براساس گزارش های اعلام شده، پس از یاندکس، گوگل، یاهو، میل رو و رامبلر روسیه هم در ردیف های بعدی انتخاب کاربران روس زبان قرار دارند.
هم اکنون یاندکس با بیش از 10 میلیارد دلار ارزش گذاری پر کاربردترین موتور اینترنتی در اروپا است که سال 2013 با پاسخ دادن به بیش از چهار میلیارد و 804 میلیون پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جست وجوی جهانی شد و انتظار می رود با توجه به قابلیت ها و امتیازهای خود نسبت به گوگل از جمله پاسخ دادن بهتر به پرسش های مربوط به تاریخ روسیه و یافتن تصاویر با کیفیت در باره این کشور، سهم آن در حوزه کشورهای روس زبان باز هم افزایش یابد.

 

منبع خبرگزاری دانشجو
 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *