جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


گزارشی از عملکرد مالی اپل

همان‌طور که می دانید شرکت اپل در فصل اول سال گذشته میلادی، درآمد 58 میلیارد دلاری را تجربه کرده بود و اکنون با انتشار خبر درآمد 50.6 میلیارد دلاری در فصل اول سال جاری، شاهد افت دیگری از درآمد این شرکت پس از 13 سال بودیم و البته انتظارات تحلیلگران مالی در خصوص وضعیت رو به رشد این شرکت هم درست نبود. با این وجود، در کنار رقم ثبت شده در خصوص درآمد کسب شده توسط این شرکت، نکات قابل توجه دیگری نیز در گزارش اخیر اپل به چشم می‌خورد که بررسی آن، توجه و دقت بیشتری را می‌طلبد. در ادامه به‌صورت خلاصه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

apple

افت درآمد پس از 13 سال

در فصل پایانی سال گذشته میلادی، شرکت اپل با ارائه پیش‌بینی در خصوص دریافت اولین علائم هشداردهنده کاهش درآمد، همگان را متعجب‌ کرد. همان‌طور که عنوان شد، اپل در حالی از درآمد 50.6 میلیارد دلاری خبر می‌دهد که این رقم در مقایسه با درآمد 58 میلیارد دلاری سه‌ماهه‌ پایانی سال گذشته میلادی قرار می‌گیرد. این شرکت همچنین در حالی از درآمد 1.90 دلاری به ‌ازای هر سهم خبر داده است که تحلیلگران، درآمد 52 میلیارد دلاری و ارزش 2 دلاری به ازای هر سهم را برای آن پیش‌بینی کرده بودند.

 

آی‌فون همچنان در حد انتظار

اعداد و ارقام مربوط به فروش آی‌فون‌های تولیدی این شرکت را باید اصلی‌ترین قسمت گزارش درآمد شرکت اپل عنوان کرد زیرا بدون شک، فروش آی‌فون، اصلی‌ترین محرکه رشد اپل در مقایسه با دیگر محصولات این شرکت است. فروش آی‌فون در سه‌ماهه گذشته تحت تاثیر شرایط پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران قرارگرفت اما در فصل جاری بالاخره توانست خود را به سطح مورد انتظار برساند.

بنابراین، در مجموع باید عنوان داشت در زمینه فروش آی‌فون، شاهد پشت سر گذاشتن فصلی خوب از این محصول بودیم اما به هر ترتیب، اولین کاهش درآمد در مقایسه سال به سال گزارش فصل مالی، در تاریخ جدید اپل رقم خورد.

 

کاهش فروش آی‌فون در مقایسه سال به سال

فروش آی‌فون در مقایسه با فروش 61.2 میلیون دستگاه در فصل دوم سال 2015 میلادی، با کاهشی چشمگیر روبرو شده است اما مدیران اجرایی اپل معتقدند مقایسه میزان فروش فعلی، با فصل سال گذشته آن به هیچ وجه منطقی نیست. اگرچه موتور اصلی رشد این شرکت با کاهش میزان فروش روبرو شده اما دلایل دیگری مانند کاهش رشد اقتصاد چین، نزدیک شدن بازار گوشی‌های هوشمند به نقطه اشباع و وجود رقیبانی که گوشی های هوشمند ارزان‌قیمت‌تری را روانه بازار می‌کنند نیز در ثبت این کاهش میزان فروش بی‌تاثیر نبوده است.

 

وضعیت سهام اپل

در بازه طولانی مدت، ارزش سهام اپل با کاهش 8 درصدی روبرو شده است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، آن است که به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به علت آنچه عدم توانایی شرکت اپل در ادامه رشد در قالب ثبت نرخ‌ها قابل توجه است، تصمیم به تنبیه اپل گرفته‌اند. در واقع علی‌رغم عرضه تمامی محصولات جدید توسط اپل، سرمایه‌گذاران همچنان در خصوص توانایی اپل برای حفظ رشد، تردید دارند.

 

چین؛ مشکلی روی تمامی مشکلات

چین همواره یکی از مهم‌ترین بازارهای محصولات اپل در جهت کمک به تداوم رشد و حفظ درآمد این شرکت بوده است اما به‌نظر می‌رسد اپل با مشکل رسیدن به نقطه اشباع در این بازار که احتمالا در پرتو علاقه کم چینی‌ها در خصوص خرید گوشی‌های گران‌قیمت این شرکت (و البته به همان اندازه، افزایش علاقه برای خرید نمونه‌های ارزان‌قیمت) شکل گرفته، روبرو شده است. اپل عنوان داشته این شرکت توانسته است درآمد 12.49 میلیارد دلاری از بازار چین بدست آورد که در مقایسه با سه‌ماهه سال گذشته، کاهش 26 درصدی را نشان می‌دهد.

 

روزهای نه‌چندان روشن پیش روی اپل

اپل عنوان داشته در فصل سوم سال جاری میلادی، انتظار کسب درآمدی بین 41 تا 43 میلیارد دلار را دارد. نکته مهم اینکه این مجموع بازهم در مقایسه سال به سال با سه‌ماهه سال گذشته میلادی که اپل موفق به کسب درآمد 49.6 میلیاردی شده است، حکایت از کاهش سرعت موتور رشد این شرکت دارد. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند اپل پیش‌بینی 47.4 میلیاردی از درآمد خود برای فصل سوم سال 2016 میلادی ارائه دهد.

 

تاثیر آی‌پد بر درآمد اپل

تحلیلگران بازار انتظار داشتند مجموع فروش آی‌پدهای تولیدی شرکت اپل در فصل دوم به 9.4 میلیون دستگاه برسد و این در حالی است که در گزارش شرکت اپل این تعداد 10.3 میلیون دستگاه عنوان شده است. با این وجود همچنان گمانه‌زنی‌هایی در خصوص رسیدن فروش آی‌پد به نقطه اشباع و لزوم اتخاذ راهکارهای خلاقانه (مانند اضافه کردن قلم ویژه) به‌منظور افزایش فروش این محصول وجود دارد. یکی از دلایل این گمانه‌زنی‌ها، کاهش 19 درصدی میزان فروش آی‌پد در فصل دوم در مقایسه سال به سال است.

 

مک‌بوک؛ نقطه ضعف اپل

شرکت اپل موفق به فروش 4 میلیون دستگاه رایانه مک در فصل دوم شده که کاهش 12 درصدی را در مقایسه سال به سال نشان می‌دهد. این در حالی است که تحلیلگران انتظار داشتند رقم فروش در این قسمت به 4.6 میلیون دستگاه برسد. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد علی‌رغم ارائه مک‌بو‌ک‌های جدید، اپل در برطرف‌کردن نقطه ضعف فروش خود موفق نبوده است.

 

وضعیت سایر محصولات اپل

دیگر محصولات شرکت اپل (محصولات جانبی مانند ساعت هوشمند این شرکت) نیز عملکرد چندان مطلوبی نداشتند تا درآمد 2.12 میلیارد دلاری در مقایسه با مجموع 4.4 میلیارد دلاری در سه‌ماهه سال گذشته برای این دسته از محصولات ثبت شود.

 

عملکرد مثبت سرویس‌‌های نرم‌افزاری

درآمد سرویس‌های نرم‌افزاری اپل با افزایش 20 درصدی به 6 میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی رسیده است. از سوی دیگر، تعداد کاربرانی که هزینه استفاده از سرویس اپل موزیک این شرکت را پرداخت می‌کنند اکنون به 13 میلیون نفر رسیده و درآمد اپ‌استور، فروشگاه نرم‌افزاری این شرکت نیز با افزایش 35 درصدی در مقایسه سال به سال روبرو شده است.

ذخیره نقدی اپل

اپل در حال حاضر 233 میلیارد دلار ذخیره نقدی دارد که این رقم حکایت از افزایش نقدینگی آن‌هم با روندی خیره‌کننده دارد. روندی که نشان می‌دهد اگر سرعت رشد اپل کاهش یابد همچنان این شرکت می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد.

 

اقدامات جدید برای خشنودی سرمایه‌گذاران

مسئولان شرکت اپل عنوان داشته‌اند سیاست جدیدی را در جهت افزایش بازگشت سرمایه به سهامداران در دستور کار قرارداده‌اند. شرکت اپل سرمایه 50 میلیارد دلاری را برای سرعت‌بخشیدن به این امر در نظر گرفته که تا مارس 2018 مجموع هزینه‌های انجام شده در این قسمت را به 250 میلیارد دلار خواهد رساند. اگرچه این اقدام می‌تواند سیاستی لازم در جهت خشنودی مقطعی سرمایه‌گذاران باشد اما مطمئنا پیاده‌سازی آن، به‌تنهایی کافی نخواهد بود.

 

سخن آخر

تمامی اعداد و ارقام منتشر شده در گزارش مالی شرکت اپل، حکایت از شرایط جدید و تاحدی نامطلوب برای شرکتی دارند که روزی به عنوان نماد رشد و پیشرفت به حساب می‌آمد. آنچه مشخص است عدم تداوم رشد این شرکت حکایت از آن دارد که کاربران اپل، گوشی‌ها، تبلت‌ها و به‌طور کلی دستگاه‌های الکترونیکی کمتری در مقایسه با گذشته خریداری می‌کنند و اپل نیازمند یافتن راهکارهای جدید به منظور تداوم افزایش رشد خواهدبود.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *