جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


گجت فشار خون هوشمند

فشار خون یکی از بیماری‌های سیستم گردش خون در بدن است که به دلیل عدم بروز نشانه‌ها، بیماری خاموش نام گرفته است. فشار خون بیماران مبتلا با فشارسنج‌های درجه‌ای یا دیجیتالی تعیین می‌شود که در این روش‌ها، فشار مضاعفی به سیستم عروقی و قلبی وارد می‌شود. اما برای اولین بار در کشور، محققان ایرانی گجتی ساخته‌اند که بدون واردکردن فشار به این سیستم حیاتی، اطلاعات مورد نیاز از فشار خون افراد را به‌دست می‌آورد.

گجت فشار خون هوشمند
محمد حلاجیان، مدیر بخش سخت‌افزاری طراحی و ساخت «گجت سلامت فشار خون» با اشاره به اینکه تعداد متغیرهای زیادی در مولفه‌های مراقبت از بدن و سلامت بدن وجود دارند گفت: «گاهی اوقات تشخیص اینکه شما در وضعیت مناسبی هستید سخت است و امروزه گجت‌های موجود در بازار با کارایی‌های شگفت‌انگیزشان می‌توانند به شما در این زمینه کمک زیادی کنند.

امروزه دستگاه‌های هوشمند بسیاری با استفاده‌های آسان و مناسب در منازل وجود دارند. آنها به شما اجازه می‌دهند تا فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید و حتی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیش‌بینی کنید. اما متاسفانه دستگاه‌های فشارخون فعلی دارای یک دستبند یا بازوبند بادشونده هستند و معمولا با حضور پرستار و در مواقعی که بیمار هوشیار است، استفاده می‌شوند. این امر باعث محدودیت امکان استفاده از آنها می‌شود و امکان استفاده دائمی از آنها در طول روز وجود ندارد. همچنین، خود این دستگاه‌ها به دلیل ساختاری که دارند مسبب فشارهایی بر روی سیستم قلبی و عروقی می‌شوند.»

حلاجیان افزود: «گجت طراحی شده در تیم تحقیقاتی طب‌نت، فاقد این دستبند یا بازوبند بادشونده است و قابل تعبیه در یک ساعت مچی نیز هست و این امکان را می‌دهد تا حتی در مواقعی که فرد از سلامت کامل سیستم قلبی عروقی برخوردار نیست هم به طور مداوم، فشار خون فرد را دریافت و گزارش کند و مانند نمونه‌های موجود در بازار، باعث ایجاد درد و مخصوصا فشار به سیستم قلبی‌ و عروقی نمی‌شود. همچنین گجت طراحی شده که با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی انجام شده است، کاملا در حد استانداردهای بین‌المللی است و می‌تواند در خارج از کشور نیز مجوزات لازم را بگیرد.»

این فعال حوزه فناوری با اشاره به نوع سیستم طراحی شده این گجت بیان کرد: «پروژه طراحی شده به صورت یک اکوسیستم کامل سلامت طراحی و پیاده‌سازی شده است که به صورت کار آمد از سه بخش گجت، اپلیکیشن موبایل و سرورهایی که حاوی اطلاعات سلامت افراد هستند تشکیل شده است. بخش سخت‌افزار گجت‌های طراحی شده حاوی  اطلاعات حیاتی است. این اطلاعات که سابقه علائم قلبی و فشار خون فرد است می‌تواند توسط متخصصان و پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد. متاسفانه نمونه‌های فعلی در بازار به خصوص در محیط‌های بیمارستانی از آلودگی زیادی برخوردارند؛ اما نمونه‌های طراحی شده مشکل آلودگی‌های محیطی را از بین می‌برند.

 

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *