جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کفشی که قابلیت خود ترمیمی دارد

شگفت انگیزترین گجت پوشیدنی دنبا کفشی از جنس پروتوسل است که به کمک چاپگرهای سه بعدی تولید می شود و طبق ادعای طراحش تا سال 2050 به حقیقت می پیوندد.

kafsh ba ghabeliate khod tarmimi

یک طراح بریتانیایی کفش ورزشی را با چاپگر سه بعدی طراحی کرده است که از سلولهای بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند خود را ترمیم کند.

طراحی بریتانیایی یک جفت کفش ویژه دویدن را طراحی کرده که توسط چاپگر سه بعدی از مواد مصنوعی بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند در طول شب خود را ترمیم کند.

“شیمیس آدن” طراح و محقق بریتانیایی در لندن اظهار داشت این کفش ورزشی از پروتوسل (protocells) ساخته شده و می توان آن را براساس اندازه دقیق پای کاربر چاپ کرد، این ویژگی موجب می شود که کفش چون پوست دوم کاملا اندازه پا باشد.

این کفشها نسبت به فشار و حرکت واکنش نشان می دهند و در زمان مقتضی ضربه گیر اضافی تولید می کنند. طراح این کفش گفت: هنگامی که روی سطوح مختلفی درحال دویدن هستید، این کفش برحسب فشاری که به آن وارد می کنید، متورم می شود و یا خالی از باد می شود.

وقتی که دویدن به پایان رسید این کفشها را باید در ظرفهای پر از مایع پروتوسل قرار داد تا اورگانیسمهای زنده آن سالم بمانند. کاربر این کفشها باید از آنها ، شبیه یک گیاه محافظت کند و اطمینان حاصل کند که کفشهایش تمام منابع مورد نیاز طبیعی را برای دوباره جوان سازی سلولهای خود در اختیار دارد.

آدن این پروژه را با همکاری دکتر “ماریتن هنسزیک” استاد دانشگاه دانمارک جنوبی به عنوان کارشناس فناوری پروتوسل ارائه کرده است. هدف اصلی از ارائه این پروژه اشاعه آگاهی برای درک پتانسیل پروتوسلها است.

براساس اعلام آدن در وب سایت خود، ترویج ظهور حیات از مواد شیمیایی مایع عاری از زندگی در آزمایشگاه می تواند سنگ بنای خلق طبعیت جدید دست ساز انسان را فراهم کند. آدن اعتقاد دارد که کفشهای پروتوسل تا سال 2050 به واقعیت تبدیل می شوند.

پروتوسلها (protocell) ارگانهایی هستند که عملکردی‌ مشابه سلول ‌های زنده دارند، اما فاقد DNA هستند. این ارگان ‌ها قابلیت برنامه‌ ریزی دارند و همین امر موجب می شود که مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، مکانیکی و شیمیایی داشته باشند. یکی از مزایای مهم پروتوسلها قابلیت اصلاح و ترمیم خودشان است.

منبع : سرآمد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *