جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کاهش یافتن پذیرش دانشجو

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال تحصیلی 95 در مقایسه با پ‍ارسال در تمامی مقاطع تحصیلی پذیرش کمتری داشته‌ایم.

کاهش یافتن پذیرش دانشجو

مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری افزود: امسال در مقطع کاردانی حدود 260 هزار، در مقطع کارشناسی حدود 150 هزار، ‌در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 180 هزار و در مقطع دکتری حدود 9700 دانشجو پذیرفته شده اند.

وی گفت: این تعداد پذیرش در مقایسه با سال 1394 کاهش داشته است که این موضوع را به فال نیک می گیریم.
شریعتی نیاسر افزود: تاکنون ظرفیت پذیرش در حدود 30 مؤسسه صفر شده است و این مؤسسات از مهر امسال دانشجوی جدید پذیرش نکرده اند.
وی گفت: مصوبه ای در روزهای آینده ابلاغ می شود و براساس آن به دانشگاه ها اجازه داده خواهد شد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارائه کنند، بدون اینکه تأثیری در معدل داشته باشد.
شریعتی نیاسر افزود: در این باره چند درس در اولویت آموزش عالی هستند که از آن‌ها می توان به مهارت های زندگی، دفاع مقدس و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.
وی گفت: برنامه دکتری خانواده و سلامت جنسی در جلسه اخیر شورای عالی برنامه ریزی به تصویب رسیده است و امیدواریم این دوره بتواند در سلامت خانواده ها نقش مؤثری ایفا کند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 2800 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در کشور افزود: برای هدایت این مراکز نیازمند ساز وکار مفیدی بودیم و برای این موضوع سامانه ای طراحی شد که در آن اطلاعات برنامه های آموزشی، درسی، اعضای هیئت علمی و شرایط جذب در آن بارگذاری شده است.
شریعتی نیاسر گفت: نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در دست تدوین است که با نهایی شدن آن به دانشجویان شهریه پرداز کمک خواهد شد.
وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی افزود: مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، تدوین نظام پذیرش و سنجش، ایجاد نظام جامع آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای و اشتغال از موضوعات طرح آمایش آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه آموزش های مهارتی یکی از موضوعات مهم طرح آمایش آموزش عالی است گفت: طرح یکپارچه سازی آموزش های مهارتی با هدف اعتلای نقش مؤثر آموزش های مهارتی در دست بررسی است و هم اکنون مطالعات کارشناسی آن در حال اجراست.
وی با اشاره به ارتقای کیفی آموزش عالی افزود: یکی از راهکارها تسهیلات برای دانشجویان، اختصاص وام به دانشجویان دوره دکتری با شرایط مناسب است تا این دانشجویان با شرایط بهتری به تحصیل بپردازند.
شریعتی نیاسر گفت: کنترل ظرفیت پذیرش یکی از نکات مهم است و هم اکنون ظرفیت ها در بسیاری از مراکز دانشگاهی، با توجه به شرایط و ظرفیت های دانشگاه و جامعه تعریف می شود.
وی افزود: دانشجوی بیشتر، پول بیشتر دیگر مورد توجه نیست و سیاستگذاری جدید در صدور مجوزها متناسب با بازار شغل است.
شریعتی نیاسر گفت: آمار اشتغال در حرفه های مختلف را استخراج و همچنین میزان ارزش افزوده هر شغل در هر استان را مشخص کرده ایم.
وی افزود: ماه گذشته سطح بندی دانشگاه های غیر دولتی را ابلاغ کردیم و دانشگاه آزاد نیز از زیر نظام هایی است که سطح بندی آن در آینده در دستور کار است.
شریعتی نیاسر با اشاره به یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی در خصوص مأموریت گرا بودن دانشگاه ها گفت: تأکید داریم که دانشگاه ها در مسیر تعیین شده پیش بروند، به این معنا که دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی در خدمت دستگاه های اجرایی باشند، دانشگاه های تک جنسیتی که حدود 20 دانشگاه هستند همچنان تک جنسیتی بمانند و یا دانشگاه های تحصیلات تکمیلی نیز به همین روش باقی بمانند.
وی افزود: جذب هیئت علمی در بخش های مختلف کشور نسبتاً خوب بوده است و البته نسبت استاد به دانشجو آنچنان که باید مورد نظر ما نیست.
شریعتی نیاسر گفت: با توجه به اینکه جمعیت دانشجویی کاهش پیدا کرده است و همچنین با ورود دانش آموختگان دوره های دکتری در سال های آینده نسبت استاد به دانشجو نیز به شاخص ها و استانداردها خواهد رسید.
وی در پاسخ به پرسشی افزود: آمایش آموزش عالی، ماموریت گرایی را به عنوان یک اصل برای همه دانشگاه ها مورد توجه قرار داده است.
شریعتی نیاسر گفت: آمار دانشجویان دوره های دکتری در کشور بسیار بالاست و باید آن را کنترل کنیم.
وی افزود: اولویت نخست دانشگاه پیام نور باید در مقاطع پایین تر و دوره های کارشناسی ارشد باشد زیرا مأموریت این دانشگاه رساندن نور علم به سراسر کشور به صورت غیرحضوری است.

منبع ای سی تی پرس

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *