جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کاربردهای وایبر برای ایرانی ها

بعضی ها می‌گویند اولین کشور و برخی دیگر می‌گویند یکی از چهار کشور اول دنیا در استفاده از نرم افزار وایبر. به هر حال سوای این که رتبه بندی آن هم در این سطح به نفسه دارای اهمیت است اما چیزی که عیان است استفاده گسترده ایرانیان از نرم افزارهای رایگان پیام رسان در گوشی های هوشمند موبایل و همچنین شبکه های اجتماعی است.

کاربردهای وایبر برای ایرانی ها

 


اگرچه برخی آمارهای متفاوت در سایت های خبری درباره تعداد کاربران ایرانی نرم افزار وایبر به عنوان پرطرفدارترین نرم افزار موبایلی پیام رسان، منتشر شده است اما وزیر ارشاد، نیمه های بهمن امسال با اشاره به تعداد کاربران ایرانی شبکه پیام رسان وایبر گفت: نزدیک به 9 میلیون و 500 هزار نفر از هموطنان ما در ایران از شبکه وایبر استفاده می‏کنند. جالب این است که بر طبق اطلاعات مندرج در سایت رتبه یاب الکسا، آنگونه که سایت مشرق اطلاع داده، کشور 75 میلیون نفری ایران با در بر داشتن بیش از 10درصد کل کاربران سرویس وایبر در سطح جهان، بیشترین حجم استفاده از آن را دارد. این در حالی است که کشور هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر، در مجموع سه درصد کمتر از ایران از این سرویس جاسوسی اسرائیلی بهره می‌برد. پس از ایران و هند به ترتیب کشورهای امریکا، روسیه و پاکستان در رده بزرگترین کشورهای کاربر وایبر در جهان به شمار می‌آیند. وایبر یکی از چند ابزار موبایلی محبوب است که امکان ارسال پیامک و تماس‌های رایگان اینترنتی را برای کاربران فراهم می‌کند.مرکز عرضه کننده خدمات اینترنتی وایبر سال گذشته به قیمت 900 میلیون دلار به شرکت ژاپنی Rakuten فروخته شد و هم‌اکنون گفته می‌شود که ابزار مربوطه 280 میلیون مشترک را در سراسر جهان پوشش می‌دهد که بیش از 100 میلیون نفر از آنها به صورت ماهانه از خدمات وایبر بهره می‌برند.این ابزار که هنوز فیلتر نشده است بین کاربران ایرانی محبوبیت فراوانی دارد و از آنجایی که استفاده از اینترنت همراه و گوشی‌های هوشمند در ایران رونق گرفته است،تعداد مشترکان ایرانی که از وایبر استفاده می‌کنند هم طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.

ایرانی ها در باره وایبر چه می‌گویند؟
اگرچه استفاده از یک سرویس رایگان اینترنتی به تنهایی نمی‌تواند ضامن انحراف یا ریسک اطلاعاتی خاص باشد اما سوای این موضوع، گپ زدن های طولانی مدت ایرانیان با استفاده از این برنامه خود موضوع جالب و قابل تاملی است.خانم فاطمه از اصفهان در این باره می‌گوید: این که یک برنامه ای آمده که هزینه های ارتباط های اجتماعی با دوستان و همکاران را پایین آورده به نظرم برنامه بدی نیست و باعث شده است تا هزینه های ارتباطهای پیامکی کاهش پیدا کند.همزمان مسعود از آبادان معتقد است که وایبر نمی‌تواند یک برنامه جاسوسی باشد چون اطلاعاتی که از طریق این نرم افزار مابین افراد رد و بدل می‌شود دیتاهای اطلاعاتی خاصی را در بر ندارد و مدیران این برنامه ها نیازی به این گونه اطلاعات ندارند.اما مهدی از تهران و گونا از کردستان معتقدند که برخی برنامه های می‌توانند با نفوذ در اطلاعات داخل گوشی موبایل و یا سیستم های رایانه ای دیگر از اطلاعات آنها استفاده کرده و دیتاهای بسیاری را برای سرورهای مرکزی این نرم افزارها ارسال کنند. با این وجود مهدی از لنگرود می‌گوید: گوشی من هیچ اطلاعاتی که به درد سیستم های جاسوسی بخورد ندارد. می‌توانند آهنگ های محسن چاوشی و رضا یزدانی را از گوشی من بردارند و رایگان گوش کنند. بیشتر از این چیزی ندارم که به درد آنها بخورد. به رغم نظر مهدی از لنگرود، لیلا از قائمشهر می‌گوید: برنامه های جاسوسی برای دریافت اطلاعات از گوشی کاربران معمولی نیست بلکه می‌توانند با همه گیر شدن این برنامه ها از گوشی کسانی که اطلاعاتی خاص در کامپیوترها، گوشی ها و یا حتی دیگر برنامه های شبکه اجتماعی دارند استفاده کنند. و در پایان ستاره از شهرکرد می‌گوید: زندگی امروز با دیروز خیلی فرق کرده؛ قدیم‌ترها همه دور هم می‌نشستند و می‌گفتند و می‌خندیدند اما حالا وقتی هم که دور هم جمع می‌شویم باز از هم دوریم و تنها سرمان به موبایل گرم است.

 ساعت ها گپ رایگان با وایبر از صبح تا شب
با وجودی که ایرانی ها درباره وایبر عمدتا نگاه منفی ندارند و برای استفاده های معمولی و ارتباطهای دوستانه و کاری از آن استفاده می‌کنند اما بسیاری از آنها معتقدند که استفاده از این برنامه برای انجام امور روزمره و… برنامه خوبی است اما اگر بخواهد تمام طول شب مردم را با ارتباط های نادرست و عمدتا غیرمشروع صرف کند، خطرناک و غیرقابل پذیرش است. ایسنا در این باره گزارش داده که نگاهی به آمار برخی از این اپلیکیشن‌ها نشان از میزان بالای کاربران آن دارد و البته برخی از آنها اقبال بیشتری یافته‌اند؛ همچنان که وایبر در ایران عمومیت دارد. این اپلیکیشن که یک ژاپنی‌ مالک آن است در مقایسه با تانگو و واتس‌آپ محبوبیت بالاتری کسب کرده است، تا جایی‌که ایرانی‌ها رتبه اول استفاده از وایبر در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. بیش از 11 درصد از کاربران وایبر، ایرانی‌ها هستند و حالا با این آمار بیراه نیست که کاربران ایرانی‌اش که اغلب جوان هستند، نوشته‌اند: “نسل ما که پیر بشه… شبا به جای دندون مصنوعی مچ دست راستشو باید بذاره تو لیوان آب! امان از وایبر” بعد از آن تانگو با مالک اسرائیلی و واتس‌آپ با مالک آمریکایی‌اش در ایران رواج بیشتری یافته‌اند. اما افزون بر برنامه وایبر چند برنامه دیگر که عمدتا جزو شبکه های اجتماعی هستند نیز اوقات ایرانیان را برای گفتگوهای طولانی و رایگان صرف می‌کنند.

 ایرانی‌ها و واتس‌اپ
شرکت فیس‌بوک اوایل سال 2014 میلادی اعلام کرد مرکز ارائه خدمات ارتباطی WhatsApp را 19 میلیارد دلار خریداری کرده است و همچنان قصد دارد امکانات آن را با همان نام در اختیار کاربران بگذارد.ابزار WhatsApp به عنوان محبوب‌ترین سیستم پیام‌رسان اینترنتی جهان 600 میلیون مشترک دارد و تنها 5 سال از زمان تولد آن می‌گذرد. این‌طــور که آمارهـــا نشان می‌دهند،WhatsApp در ایران به‌اندازه وایبر محبوبیت ندارد و آفریقای جنوبی به‌نسبت جمعیت خود بزرگترین گروه مخاطبان آن را در جهان تشکیل می‌دهد. از بین همه ساکنان کشور آفریقای جنوبی 79 درصد عضو WhatsApp هستند و پس از آن آرژانتینی‌ها،مالزیایی‌ها و هنگ‌کنگی‌ها بزرگترین گروه مخاطبان را تشکیل می‌دهند. البته از نظر تعداد کاربر، هندی‌ها بیش از دیگر اقوام در WhatsApp حضور دارند. مرکز Alexa اعلام کرده است که هم‌اکنون 5 میلیون ایرانی در WhatsApp عضو هستند و البته با توجه به اینکه روزانه یک میلیون کاربر جهانی به مجموع مشترکان این ابزار اضافه می‌شود،پیش‌بینی شده است که به همین نسبت بر تعداد ایرانی‌های فعال در WhatsApp هم افزوده شود.

ایرانی‌ها و توئیتر
شبکه اجتماعی توئیتر که از مارس 2006 فعالیت خود را آغاز کرده است 274 میلیون مشترک فعال دارد و از سال گذشته نام خود را در لیست 10 سایت اینترنتی محبوب جهان قرار داده است.تعداد مشترکان توئیتر در سال 2014 میلادی 4/24 درصد افزایش یافته است و بیشتر مخاطبان آن در بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه قرار دارند. توئیتر هیچ آمار دقیقی از تعداد مشترکان ایرانی خود اعلام نکرده است والبته Alexa نیز Twitter. com را در لیست 500 سایت اینترنتی محبوب ایرانی‌ها قرار نداده است و به همین خاطر می‌توان نتیجه گرفت محبوبیت این شبکه اجتماعی نسبت به رقبا برای ایرانی‌ها کمتر است. به هر حال،باید به این مساله توجه داشت که خوب یا بد،کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و فیلتر کردن آنها باعث کاهش حضور ایرانی‌ها در این قبیل فضاها نشده است.

منبع:ابتکار

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

یک پاسخ به “کاربردهای وایبر برای ایرانی ها”

  1. رضا.س گفت:

    امکاناتش عالیه واقعا من خیلی دوسش,دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *