جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چهارمین دوره مسابقات رباتیک آزاد

مهلت ثبت نام چهارمین دوره مسابقات آزاد رباتیک دانشگاه صنعتی شریف «شریف کاپ» از هفت شهریور شروع و تا بیستم شهریور ادامه می یابد. این مسابقات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اول تا سوم مهرماه 94 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

چهارمین دوره مسابقات رباتیک آزاد

هدف از برگزاری چنین رقابت هایی علاوه بر حفظ نشاط و بالندگی جامعه جوان کشور، فرصت بی بدیل خلاقیت و نوآوری را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.


یکی دیگر از اهداف برگزاری این مسابقات نزدیک تر شدن صنعت و دانشگاه با برگزاری لیگ های خاص مرتبط با نیازهای روز صنعت کشور، حرکت به سمت برگزاری لیگ های کاربردی تر و فاصله گرفتن از مسابقات روتین رباتیک، شکوفایی ایده های جدید و حرکت به سمت مسابقات خلاقانه رباتیک، ایجاد نشاط جمعی و افزایش روحیه رقابت در دانش آموزان و دانشجویان، افزایش روحیه کار گروهی، حضور شرکت ها و مراکز صنعتی فعال کشور در مسابقات و آشنایی دانشجویان با زمینه ی فعالیت آنها و ایجاد محیطی برای جذب افراد فعال در این عرصه توسط شرکت ها و سازمان های مختلف عنوان کرد.

لیگ های مختلف مسابقات شریف کاپ
مسابقات رباتیک آزاد شریف شریف کاپ در لیگ های مختلف ربات های همکار، ربات مسیریاب، کنترل ترافیک، ربات کاوشگر، ربات آتشنشان، ربات های پرنده، رانندگی هوشمند و فوتبالیست برگزار می شود.
ربات های همکار: این لیگ به عنوان لیگ ابداعی شریف کاپ در دوره ی دوم معرفی شد. نحوه برگزاری آن به این صورت است که در زمین مسابقه هر تیم با دو ربات حضور پیدا می کند. هر کدام از ربات ها در زمین خود بر روی جایگاه های تعبیه شده بر روی مسیری که با نوار رنگی روی زمینه ی سفید مشخص شده است قرار می گیرند. در حین پیمودن مسیر، هرکدام از ربات ها اطلاعاتی از زمین خود به دست می آورد (برای نمونه از طریق بارکد در مسیر) که مسیر ربات دیگر را به هنگام رسیدن به چهارراه پیش رو مشخص می کند.
ربات مسیریاب: این لیگ در دو بخش دانش آموزی و مسیریاب ویژه برگزار می شود. در این لیگ، ربات باید مسیری را که با یک نوار مشکی روی زمینه ی سفید یا یک نوار سفید در زمینه ی مشکی مشخص شده، بپیماید. مسیر می تواند دارای پیچ های ناگهانی با حداکثر زاویه ی تعیین شده، انحنا با حداقل شعاع مشخص، خط چین، تغییر رنگ زمینه از سفید به مشکی یا مشکی به سفید به صورت توامان در مسیر و نیز المان های مختلف دیگر باشد. زمان پیمودن مسیر معیار اصلی امتیازدهی است. هم چنین بررسی اعضای تیم ها به لحاظ علمی معیار دیگری است که در امتیاز نهایی مؤثر است.
هدف اصلی این لیگ ارتقای سیستم های هوشمند ترافیکی در سطح کشور می باشد که به این منظور تصاویر ثبت شده از دوربین های سطح شهر در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت تا تصمیمات ترافیکی لازم را بگیرند و یا نوع تخلف انجام شده را تشخیص دهند.
ربات کاوشگر: هدف از برگزاری این لیگ منحصربه فرد، ایجاد بستری انگیزشی جهت پیشرفت دانشجویان در این زمینه است.
در این لیگ دوربینی در بالای زمین مسابقه نصب شده که تصاویر دریافتی را به کامپیوتری در کنار زمین مسابقه ارسال می کند. کامپیوتر تصاویر را پردازش کرده و فرمان های مناسب را به صورت بیسیم به ربات مخابره می کند. ربات باید مأموریت هایی نظیر گذر از میان موانع، تشخیص و یا جابه جایی اجسام را انجام دهد.
ربات آتش نشان: وظیفه ی عامل های آتش نشان، یافتن ساختمان های در حال سوختن در نقاط مختلف شهر و خاموش و مهارکردن آتش است. در این لیگ ابتدا ربات به تعقیب خط راهنما در زمین می پردازد و در انتها با استفاده از سنسورهای مخصوص تشخیص آتش به دنبال آتش می رود و باید بتواند آتش را شناسایی و کاملاً خاموش کند.
ربات های پرنده: ربات های پرنده در واقع وسایل پرنده ی عمود پروازی هستند که به صورت خودکار، نیمه خودکار و یا دستی کنترل می شوند. با توجه به ابعاد کوچک، عدم نیاز به باند پرواز و فرود، قابلیت حمل اجسام و قدرت مانور بالای این ربات ها، امروزه کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف از جمله امداد و نجات، تصویربرداری و حمل ونقل پیدا کرده اند.
هدف این لیگ ارزیابی قدرت مانور، تصویربرداری و کنترل ربات های پرنده می باشد و در بخش های مختلف برگزار می شود. با توجه به هر بخش از مسابقه ربات وظایف گوناگونی دارد، از جمله: تشخیص مسیر مشخص شده روی زمین توسط دوربین و دنبال کردن آن، تصویربرداری کامل از اشیای روی مسیر و ارسال آنها به ایستگاه زمینی، تشخیص رنگ، عبور از حلقه، جابه جایی اجسام، پرواز در ارتفاع و مختصات خاصی از زمین مسابقه می باشد.
رانندگی هوشمند: در این لیگ ربات باید در خیابان های مدلی از یک شهر کوچک با ویژگی های ترافیکی مشابه شهرهای واقعی، مسیر خود را پیدا کند و در حین گذراندن چالش های مختلفی که بر سر راهش قرار دارند، قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز رعایت کنند. ربات هایی که برای این لیگ طراحی و ساخته می شوند، می توانند نمونه های کوچکی از خودروهای هوشمند آینده باشند.
فوتبالیست: در این لیگ که در دو سطح آزاد و سبک وزن برگزار خواهد شد، شرکت کنندگان، تیم هایی از ربات ها را جهت شرکت در یک سری مسابقه فوتبال مهیا می کنند تا در کنار شور و هیجان مسابقه ی فوتبال، با اصول اولیه ی مکان یابی، طراحی الگوریتم، هوش مصنوعی، مفاهیم مکانیکی و کنترلی در ربات ها آشنا شوند.

منبع:ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *