جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پشتیبانی گیری آنلاین از فایل ها بدون اینترنت

اپل پتنتی برای یک قابلیت جدید ثبت کرده که کاربران را قادر می کند بدون دسترسی داشتن به اتصال اینترنت، از ابزارهای دیگر کاربران برای پشتیبان گرفتن از فایل های خود استفاده کنند، قابلیتی که شرکت ساکن کوپرتینو در پتنت خود به آن با نام طولانی «Secure Ad Hoc Data Backup to Nearby Friend Devices» یا «پشتیبانی گیری ایمن اد هاک از داده ها بوسیله ابزارهای نزدیک دوستان» اشاره کرده است.

پشتیبانی گیری آنلاین از فایل ها بدون اینترنت

این قابلیت جدید در حقیقت نوعی مکانیزم پشتیبان گیری همتا به همتا (peer-to-peer) به شمار می رود و کاربر با استفاده از آن می تواند حتی مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارد هم از فایل های ضروری خود یک کپی روی اینترنت تهیه نماید.

شبکه اد هاک در اینجا به مجموعه ای از ابزارهای موبایل اشاره دارد که احتمالا از طریق NFC، وای-فای یا بلوتوث به یکدیگر متصل شده و شبکه ای بی سیم را تشکیل می دهند تا ابزار فاقد اینترنت بتواند با متصل شدن به آنها به پشتیبان گیری روی سرویس هایی مثل iCloud اقدام کند.

اپل کاربرد و دلیل توسعه چنین قابلیتی را اینگونه در پتنت خود توضیح داده است: «کاربران در بسیاری از موارد، در حالی که ابزارشان به سرورهای پشتیبان گیری دسترسی ندارد اقدام به ثبت اطلاعات جدید مثل عکس یا نوشته روی دستگاه های خود می کنند، در چنین شرایطی، اگر ابزار کاربر دچار حادثه شود یا به سرقت برود مشکلی برای اطلاعات کاربر پیش نخواهد آمد، چرا که این داده ها پیشتر توسط شبکه اد هاک پشتیبان گیری شده اند».

نکته مهم در عملکرد این سیستم جدید اما اینجاست که دستگاه پس بررسی ابزارهای موجود از نظر ظرفیت حافظه، میزان پهنای باند و شارژ باقی مانده در باتری، تنها آنهایی را برای ارسال داده انتخاب خواهد کرد که کاربران بهشان اطمینان داشته باشد.

این سیستم جدید همچنین اطلاعات را به شکل رمزگذاری شده ارسال می کند و پس از انتقال نیز جزئیات مربوط به زمان پشتیبانی گیری را در آنها ثبت می کند تا امکان پاک شدن خودکار داده های ثبت شده روی ابزارهای دیگران در بازه های زمانی مشخص یا پس از انتقال آنها به سرویس ابری، وجود داشته باشد.

در پایان گفتنیست هرچند قابلیت یاد شده کاربردی و جذاب به نظر می رسد، اما ثبت پتنت به تنهایی دلیل برای اضافه شدن این امکان جدید به محصولات اپل نخواهد بود و تنها می توانیم صبر کنیم تا مشخص شود سازنده قصد استفاده از این قابلیت جدید در موبایل ها، کامپیوترها و ساعت های خود را دارد یا خیر.

منبع:zdnet

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *