جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پایان پروژه سیم‌کارت بی‌هویت

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: فاز اول و دوم ساماندهی سیم‌کارت‌های جعلی تمام شد و سریعا سراغ فاز نهایی می‌رویم.
ساماندهی سیم‌کارت‌های جعلی یا بی‌نام و نشان به صورت جدی از نیمه دوم سال گذشته در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت و در راستای آن سه فاز تعریف شد.

پایان پروژه سیم‌کارت بی‌هویت

این سازمان به دنبال جمع‌آوری سیم‌کارت‌های بدون هویت گام اول را با دریافت نام و نشان مالکان سیم‌کارت‌ها آغاز کرد و تا گام آخر پیش رفت؛ مدتی از اتمام این فاز نگذشته بود که رگولاتوری سریعا سراغ اجرای مصوبه سال 90 در ارتباط با قطع سیم‌کارت‌های مازاد مشترکان رفت.
این مصوبه می‌گوید که هر مشترک نهایتا می‌تواند 10 سیم‌کارت در هر اپراتور داشته باشد و اگر این سقف را رعایت نکند، سیم‌کارت‌های مازاد او قطع می‌شود؛ البته از این پس اپراتورها نیز دیگر قادر به ثبت بیش از 10 سیم‌کارت برای مشترکان نیستند.
آنطور که معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد؛ فاز دوم نیز به صورت کامل اجرایی شده و از منظر قانونگذار دیگر فاز دومی وجود ندارد.
البته یکی از مشترکانی که مشمول فاز دوم می‌شد شکایتی را نزد دیوان عدالت اداری مبنی بر غیر شرعی بودن سلب مالکیت از دارندگان بیش از 10 سیم‌کارت برد و این دیوان طی حکمی مانع از اجرای فاز دوم شد اما معاون رگولاتوری دستور دیوان را روشن و در ارتباط با مشترکانی دانست که پیش از مصوبه سال 90 رگولاتوری، اقدام به خرید بیش از 10 سیم‌کارت کرده بودند.
لذا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سیم‌کارت‌های مازاد تمامی مشترکان به جز کسانیکه تا سال 90 اقدام به خریداری این تعداد کرده بودند را قطع کرد و برای ساماندهی وضعیت این دست از مشترکان نیز مشغول نامه‌نگاری با دیوان عدالت اداری شد.
در شرایطی که همچنان زمینه سوء استفاده و جعل هویتی اسناد مردم برای خرید سیم‌کارت وجود دارد و به عبارتی این دو فاز زمینه‌ای را فراهم نساخت تا جلوی سیم‌کارت‌های جعلی گرفته شود، غلامرضا داداش زاده بار دیگر در این باره به تسنیم گفت: ساماندهی سیم‌کارت‌های جعلی به نفع مردم و مشترکان اپراتورها شده است زیرا زمانیکه برای قطع بیش از 10 سیم‌کارت مشترکان اقدام کردیم، بسیاری از آنها ابراز بی‌اطلاعی کردند و گفتند که به هیچ عنوان بیش از 10 سیم‌کارت ندارند.
وی عنوان کرد: در زمان برخورد با این موضوع، متوجه جعل و سوء استفاده از اسناد هویتی مردم شدیم.
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه فاز اول که در ارتباط با دریافت اطلاعات از مالکان سیم‌کارت‌ها و فاز دوم که قطع سیم‌کارت‌های مازاد مشترکان بود، به اتمام رسید، ابراز کرد: اکنون با توجه به اینکه همچنان زمینه جعل وجود دارد به سراغ فاز سوم می‌رویم.
داداش زاده در ارتباط با فاز سوم گفت: در این مرحله سامانه‌ای را در سازمان تنظیم مقررات تعبیه می‌کنیم تا مردم به آن مراجعه کرده و تعداد سیم‌کارت‌هایشان را با روشی خاص مشاهده کنند. بعد از مشاهده اگر شک داشتند این تعداد سیم‌کارت به نامشان است می‌توانند از طریق اپراتور مربوطه مشکل‌شان را حل کنند.
وی فاز سوم را مترادف با احراز هویت دانست و تصریح کرد: در فاز اول سیم‌کارت‌ها دارای نام و نشان شدند اما این اطمینان وجود ندارد که اطلاعات افراد با مشخصات واقعی آنها بخواند لذا در فاز سوم به سراغ تطبیق می‌رویم؛ در این فاز اسامی دریافتی با هویت واقعی مالکان سیم‌کارت تطبیق داده می‌شود.
او با بیان اینکه نوشتن سامانه شروع شده است، ابراز کرد: شاید بهتر باشد نگوییم نوشتن زیرا از دیتابیس خود اپراتورها استفاده می‌کنیم و لذا قادر خواهیم بود در فاصله کوتاه کمتر از یک ماه، آن را در سایت رگولاتوری راه اندازی کنیم.
داداش زاده عنوان کرد: دیگر نخواستیم برای احراز هویت، مشترکان چندین بار به اپراتورهای مختلف سر بزنند بلکه یک بار به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیایند اطلاعات کامل آنها در تمامی اپراتورها را می‌دهد.

منبع:تسنیم

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *