جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پارازیت های دردسر ساز

بار دیگر حادثه‌ای رخ داد و ظاهرا دستگاه‌های هواشناسی از پیش‌بینی شدت آن باز ماندند. این بار نیز مانند دفعات قبل همچنان بحث قدیمی پارازیت‌ها و تاثیر آنها برروی رادارهای هواشناسی مطرح است.

پارازیت های بی هویت
مدتی از وقوع طوفان در تهران می‌گذرد و این بار هم متاسفانه امکان پیش بینی آن وجود نداشته است.

موضوعی که موجب شده خسارت‌هایی به برخی از هموطنان در این مسیر وارد شود. حال بار دیگر این بحث مطرح شده که سازمان هواشناسی چرا پیش از وقوع حادثه در قبال آن هشداری ارائه نکرد؟ این سازمان نیز بحث قدیمی و همیشه پابرجای تاثیر پارازیت‌ها را مطرح کرده است.

توجیه آلمان‌ها برای دستگاهی که درست کار نکرد
معاون سازمان هواشناسی به تازگی به وجود مشکل در بخش شمال صفحه رادار تهران اشاره کرده و متذکر شد: آنچه مشاهده می‌شود آن است که رادارهای هواشناسی توسط یک سری از امواجی که منشاء آن برای ما روشن نیست دچار اختلال می‌شوند.

علی عابدینی در مورد مشکل پارازیت‌ها و اینکه عنوان می‌شود یکی از دلایل عدم پیش‌بینی‌ طوفان‌ها وجود این مشکل بوده است، افزود: این امواج که منشاء آن برای ما روشن نیست بیشتر برای رادار تهران اتفاق می‌افتد.

منشاء انتشار و علت آن برای ما روشن نیست و یک چهارم صفحه رادار توسط این موج‌ها پوشیده شده است و به زحمت می‌توان اطلاعات این بخش را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان آلمانی این رادارها را نصب کرده‌اند گفت: آنها مدعی شدند این موج‌ها پارازیت محیطی است. نویزها با طول موج‌هایی که رادار کار می‌کند در محیط وجود دارد و قسمت شمال صفحه ایستگاه تحت تاثیر این نویزها است و در جنوب رادار تصویر مشکلی ندارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه هنوز صد درصد برای ما روشن نشده که پارازیت‌هایی که امواج ماهواره‌ای پخش می‌کنند، امواج رادار هواشناسی را دچار مشکل می‌کنند،‌ گفت: این امر برای ما هنوز محرز نشده و یک احتمال است و با استفاده از نرم‌افزارها و کدنویسی دنبال آن هستیم که این نویزها را از صفحه رادار فیلتر کنیم.

تشویش اذهان عمومی ممنوع
البته این تمام ماجرا نیست و تا کنون در موارد مختلف از سقوط هواپیما گرفته تا پیش بینی مسائل هواشناسی بارها چنین اتفاقی تجربه شده و این توپ در زمین سازمان‌های مختلف پرتاب شده و حتی مجلس شورای اسلامی نیز در سال گذشته اختلال شبکه راداری هواشناسی در روز وقوع طوفان تهران را وجود پارازیت‌ها عنوان کرده بود.

معصومه ابتکار – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – نیز چندی پیش بابت این موضوع اظهار نگرانی کرده و با تاکید بر پیگیری دولت یازدهم درباره بحث نظارت بر پارازیت‌ها، ابهامات موجود در این بخش را یکی از موانع نظارت و پایش امواج بیان کرده بود.

وی در این باره گفته بود: این دولت از ابتدای روی کار آمدن به این موضوع توجه داشته و به این منظور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کارگروهی تشکیل شد و طی بررسی‌ها و جلساتی یک متن مشترک تهیه شده است.

البته این که موضوع را به تشویش اذهان عمومی تبدیل کنیم فایده‌ای ندارد، اما باید موضوع پیگیری شود و دولت یازدهم نیز در این زمینه باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند از حیطه نظارت دولت خارج کرده‌اند و اختیاراتی ندارد.

ابتکار با بیان اینکه قطعا سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر این موضوع خواهد بود، درخصوص اعلام اعداد و رقم نتایج پایش‌ها در مورد پارازیت‌ها نیز گفت: کمیته‌ای خاص بحث پارازیت‌ها تشکیل شد و پایش‌هایی را انجام داد، اما در همان زمان اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت و نامشخص بودن تعداد مراکز و محل‌ها نمی‌توان اعداد و رقم را با قطعیت اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در آن زمان آقای واعظی که مسئولیت را در کمیته به عهده داشتند اعلام کردند در این موضوع نگرانی دارند و این امر باید تحت کنترل باشد.

اما در موارد قبلی و طی سال‌های گذشته معمولا زمانی که بحث پارازیت‌ها مطرح می‌شد یک پای صحبت به وزارت ارتباطات و به طور مشخص سازمان تنظیم مقررات ارتباطات کشیده شده و در این خصوص مسئولیت امر به پای این سازمان نوشته شده و معمولا مشکل به گردن این بخش می‌افتاد بر همین اساس سال گذشته در موارد متعدد مسئولان سازمان تنظیم مقررات به پاسخگویی در این زمینه پرداخته و از خود دفاع کردند.

جان مردم در خطر، چه کسی مسئول است؟
علی اصغر عمیدیان سال گذشته همزمان با یازدهمین سالگرد تاسیس سازمان تنظیم مقررات به ارائه توضیحات مبسوطی در این خصوص پرداخته و نظری متفاوت با نظر سازمان هواشناسی درباره علت به وجود آمدن اینگونه اختلالات ارائه کرد.

وی در این‌باره تداخل امواج هواشناسی با امواج وای‌فای را علت عدم توانایی هواشناسی در پیش‌بینی حادثه طوفان تهران دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های سازمان هواشناسی در فرودگاه مهرآباد نصب شده و فرکانس آنها به گونه‌ای است که با وای‌فای به نوعی تداخل دارد اما اگر سازمان هواشناسی بخواهد این مشکل برطرف شود با توجه به این که خدمات وای فای مورد استفاده مردم است، دو راهکار پیش روی هواشناسی وجود دارد و این سازمان می‌تواند یا دکل خود را از شهر خارج کند و یا تنظیماتش به گونه‌ای انجام دهد که مشکلش برطرف شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات در عین حال یادآور شد: البته وزیر دفاع نیز در این خصوص مصاحبه‌ای داشته و اظهارنظرهایی کرده‌اند که برای اعلام نظر در این زمینه لازم است بررسی‌های ما تکمیل شود تا پس از انجام بررسی‌ها و اندازه‌گیری‌های جدید بتوانیم در این حوزه نقطه نظر خود را اعلام کنیم.

عمیدیان که توضیحاتش از نظر رسانه‌ها کافی نبود در پاسخ به سوالات مجدد خبرنگاران خاطرنشان کرد: در خصوص اندازه‌گیری سیگنال‌ها مؤلفه‌های متعددی تاثیرگذار است که از جمله این موارد می‌توان به مسائل جوی مانند زاویه تابش اشاره کرد، از سوی دیگر سطح سیگنال‌ها و مدت زمان آنها نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون نحوه بررسی ما به این شکل است که به عنوان مثال در یک روز یک بخش خاصی شهر را با تجهیزاتی داریم مورد بررسی قرار می‌دهیم و سطح سیگنال آن را مشخص می‌کنیم.

روز دیگر نیز ممکن است در نقطه متفاوتی در شهر این اتفاق بیفتد اما در کل نمی‌توان بر این اساس اعلام کرد که کدام نقطه شهر در این زمینه آلودگی بیشتر یا کمتری دارد.

حال بار دیگر این بحث قدیمی مطرح شده و خسارت‌های جانی و مالی ایجاد شده با این وجود هنوز بحث قدیمی ادامه دارد و همچنان راهکار مشخصی برای این مشکل ارائه نشده است.

در این میان اگرچه وزارت ارتباطات به گفته خود به کمک برخی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر متولی بررسی تاثیرات این «فرکانس‌های اضافی» شده است اما مسئولیت ارسال آن‌ها برعهده‌اش نیست و همچنان مسئولان مختلف از فقدان متولی مشخصی برای پارازیت‌ها خبر می‌دهند.

از سوی دیگر در شرایطی که چندین ماه از ارسال گزارش نهادهای مرتبط برای ریاست جمهوری می‌گذرد همچنان در ارتباط با این گزارش از سوی این نهاد هیچ موضع‌گیری خاص یا تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

منبع:ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *