جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


وضعیت دامنه های با پسوند ir

آخرین آمارهای ارائه شده از ثبت پسوندهای اینترنتی، از ثبت بالغ بر ۷۵۴هزار دامنه در کشور حکایت دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یکسال اخیر حدود ۱۴۰ هزار دامنه جدید در ایران به ثبت رسیده است.

وضعیت دامنه های با پسوند ir

براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تاکنون ۷۵۴ هزار و ۶۳۷ دامنه اینترنتی در کشور توسط کاربران ایرانی به ثبت رسیده و فعال است که این آمار در پایان سال ۹۳ حدود ۶۱۸ هزار و ۷۸۹ دامنه اعلام شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پسوند « آی‌آر» همچنان در صدر ثبت دامنه‌های فعال اینترنتی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم‌اکنون تعداد ۷۴۵ هزار و ۹۲۲ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می‌شود؛ همچنین شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۳ هزار و ۶۹۷ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ایران ۲ هزار و ۱۰۹ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود یک هزار و ۵۲۰ دامنه اعلام شده است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۳۵۵ دامنه، با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۸۹، پسوند org.ir بالغ بر ۳۱۲ و id.ir بالغ بر ۳۹۱ دامنه است؛ تاکنون ۴۲ دامنه نیز با پسوند net.ir به ثبت رسیده و در مجموع ۶۷۵۴ هزار و ۶۳۷ دامنه در پایگاه ثبت دامنه‌های اینترنتی در ایران برای سال ۹۴ ثبت شده و فعال است.

از این رو شمار دامنه‌های اینترنتی فعال در کشور، با رشد چشمگیری در حال ثبت است. به نحوی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۱ بیش از ۱۰۰ هزار دامنه «دات.آی‌آر» ثبت‌ شد که تعداد دامنه‌های ثبت‌شده در سال ۹۱ دو برابر سال ۹۰ بوده است؛ همچنین با توجه به رشد ثبت دامنه «IR.» در سال ۹۲ شمار دامنه‌های فعال اینترنتی به بیش از ۴۰۰ هزار پسوند رسیده است و در سال ۹۳ نیز با رشد صعودی این دامنه‌ها از مرز ۶۰۰ هزار دامنه گذشت.

هم‌اکنون ایران با تعداد دامنه‌های اینترنتی فعال، از نظر تعداد دامنه اینترنتی کشوری، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است، بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم پیشی گرفته است و با رشد سالانه ۴۵ درصدی در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *