جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


وبسایت همسریابی دولتی

مدیر پروژه طرح همسان‌گزینی از رونمایی از سایت همسان‌گزینی در یک ماه آینده خبر داد.

وبسایت همسریابی دولتی
این روز‌ها نه تنها میزان ازدواج در بین جوانان کاهش یافته بلکه پای فضای مجازی و چت هم در این خصوص وسط کشیده شده است و دختران و پسران با دوستی‌های کوتاه و یا طولانی قصد ازدواج بدون شناخت و از طریق فضای مجازی را با یکدیگر دارند.


حال در این میان سایت‌های همسریابی غیرقانونی بازار داغی را برای خود دیده و هر روز قارچ‌گونه رشد می‌کنند و تنها ما شاهد فیلتر شدن تعدادی از آنها که نوعی کلاهبرداری کرده و زندگی جوانان را نابود می‌کنند، هستیم؛ ولی بالاخره این امر باید یک جایی تمام شود تا کمتر با آینده جوانان بازی نشود و آنها بدانند در جایی امن و با وجود واسطان قابل اعتماد می‌توانند زندگی مشترک خود همراه با مشاروه را رقم زنند…
وزارت ورزش و جوانان با همکاری سایت تبیان بعد از مدتی طولانی به میدان آمد و سایت همسان‌گزینی با مشاوره افراد متخصص و در حریم امن را ایجاد کرده است تا دیگر شاهد به تأخیر افتادن ازدواج و ازدواج‌هایی نامناسب نباشیم. درباره اینکه چقدر این طرح می تواند موفق باشد، نمی‌توان قضاوت کرد ولی حداقل اقدام آن، جمع‌آوری سایت‌های همسریابی غیرقانونی در جامعه و ارائه مشاوره ازدواج به افراد است.
برای آشنایی بیشتر با طرح همسان‌گزینی به گفت‌و گو با زهره حسینی، مدیر پروژه طرح همسان‌گزینی پرداختیم که در ذیل می‌خوانید.

** :در خصوص طرح همسان گزینی توضیح دهید؟
* حسینی: موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با پیشینه 12 سال فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و راه‌اندازی جامع‌ترین سایت فرهنگی – دینی در ایران بزرگترین مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و به ‌واسطه این‌ که بیشترین مخاطبان آن جوانان هستند، به این مسئله رسیده است که بحث ازدواج و انتخاب زوج مناسب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که جوانان ما با آن درگیر هستند.
به همین دلیل از سال قبل کارگروهی با نام «همسان گزینی» در مؤسسه تبیان تشکیل شد و ایده اصلی این طرح این بود که شبکه‌ای از واسطان ازدواج به وجود بیاید؛ و وساطت در امر ازدواج که در منابع دینی ما بسیار بر آن تأکید شده است، احیا شود تا به این وسیله بتوان با بهره‌گیری از روانشناسان و کارشناسان خبره ازدواج‌های موفق و پایداری را رقم زد. از سال قبل این ایده مطرح شد و مراحل اجرایی خود را طی کرد و تا امروز با روند خوبی در حال اجرا است.

** : در خصوص همکاری خود با وزارت ورزش و جوانان بفرمایید؟
* حسینی: در شهریورماه سال جاری، محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با حضور در مؤسسه تبیان یک تفاهم‌‌نامه همکاری با این مؤسسه در زمینه احیای نقش واسطان ازدواج منعقد کردند.
از آن تاریخ تاکنون سایت تبیان پروژه همسان‌گزینی خود را به ‌صورت آزمایشی در تهران به انجام می‌رساند و قرار است طی یک ماه آینده از این پروژه به ‌صورت رسمی رونمایی شود.

** : اقدامات صورت گرفته چه بوده است و هدف از این طرح چیست؟
* حسینی: همان طور که در ابتدا عنوان شد، ایده اولیه این طرح ایجاد شبکه‌ای از واسطان ازدواج بوده است و هدف احیای امر وساطت در ازدواج بوده است که خوشبختانه این شبکه ایجاد شده است و حدود 130 واسطه ازدواج در این شبکه در حال حاضر به فعالیت مشغول هستند.
این واسطان در مکان‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، سمن‌ها و خیریه‌ها و حتی محله‌ها و مساجد وجود دارند که کار معرفی افراد به یکدیگر را انجام می‌دهند. خانواده‌ها نیز به این افراد مراجعه می‌کنند و تقاضا دارند مورد مناسبی را برای ازدواج جوانانشان به آن‌ها معرفی کنند. ما نیز سعی کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

** : آیا این طرح برای زنان بیوه و مردان که همسر خود را از دست دادند، اجرا می‌شود یا صرفا برای مجردان نیز است؟
* حسینی: این طرح شامل تمامی مجردان جامعه اعم از افرادی که تاکنون سابقه ازدواجی نداشته‌اند یا همسرشان فوت شده است یا طلاق گرفتند، است.
ما تاکنون از تمامی قشر مجرد جامعه ثبت نامی و معرفی داشته‌ایم.

** : طرح همسان گزینی قرار است مانند سایت همسر یابی فعال کند؟
* حسینی: در این طرح متقاضیان ازدواج هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر از طریق فضای مجازی برقرار نمی‌کنند بلکه تنها متقاضیان از طریق پرتال ثبت نام اقدام به ثبت نام خود می‌کنند و پس از آن تمامی امور به صورت حضوری و از طریق خانواده افراد با کمک مشاوران و واسطان ازدواج صورت می‌گیرد.
به همین دلیل آسیب‌هایی که در سایت‌های همسریابی غیرمجاز مشاهده شده است را ندارد. بر همین اساس این طرح به طور کلی با سایت‌های همسریابی تفاوت دارد.

** : مجوز این سایت از کجاست؟
* حسینی: بسیاری از این سایت‌ها که به شکل غیرقانونی فعالیت دارند فیلتر شده‌اند. قطعاً مراجع قانونی برای اعطای مجوز برای این سایت‌ها چنانچه سلامت فعالیت این سایت‌ها برای این مراجع ثابت شود؛ مجوز می‌دهد.
درواقع می‌توانند مجوزهای لازم برای فعالیت را کسب کنند.

** :واسطه گران چگونه می‌توانند بانک اطلاعاتی خود را در اختیار و در اشتراک گذارند؟
* حسینی: واسطانی که با طرح ما همکاری دارند همه دارای شناسه و کد هستند که از طریق شبکه همسان‌گزینی تبیان می‌توانند اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به صورت الکترونیکی اطلاعات متقاضیان خود را دریافت کنند.
** : کدام یک از نهاد‌ها و ارگان‌ها در این طرح همکاری دارند؟
* حسینی: مهمترین نهادی که در این طرح همکاری داشته وزارت ورزش و جوانان و معاونت ساماندهی امور جوانان است.

** : آیا اقدامی وجود دارد که افراد معرفی شده در این طرح تحت پوشش ملی نیز قرار گیرند؟
* حسینی: در این طرح سرویسی که به متقاضیان ارائه می‌شود، صرفاً در زمینه معرفی و مشاوره ازدواج است و اگر منظور از تحت پوشش قرار گرفتن حمایت‌های مالی است در حال حاضر اقدامی در این زمینه انجام نمی‌شود.

** : آیا مشاوره ازدواج در این طرح رایگان است؟
* حسینی: تمامی سرویس‌هایی که در این طرح به متقاضیان و واسطان ازدواج ارائه می‌شود، رایگان است و تنها استفاده از خدمات مشاوره رایگان نبوده که آن نیز بر اساس تعرفه‌های سازمان نظام روانشناسی کل کشور مشاوران مبالغی را دریافت می‌کنند.
اما تمامی مراحلی که از طریق بخش همسان گزینی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان صورت می‌گیرد، رایگان است.

منبع:تسنیم

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *