جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


واقعیت مجازی چگونه به خلق تصاویر سه بعدی کمک می‌کند؟

تصاویر سه بعدی چگونه ثبت می‌شوند؟ چه زمانی این تکنولوژی به تلفن‌های همراه اضافه می‌شود؟ کدام شرکت‎ها در این زمینه پیشرو هستند؟

واقعیت مجازی

اگر به تکامل فناوری‌‌های مختلف برای ثبت تصاویر جهان اطرافمان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در حال نزدیک شدن به تصویری کاملا واقعی از جهان هستیم. این فرآیند از زمان بسیار دور با کشیدن نقاشی‌ درون غارها و حکاکی روی سنگ‌ها و ساخت مجسمه‌هایی برای تجسم تصاویر ذهنی ما از جهانی که می‌بینیم، آغاز شد. دوربین عکاسی حدود ۲۰۰ سال پیش اختراع شد و تقریبا بعد از ۴۰ سال، امکان گرفتن عکس‌های رنگی نیز به وجود آمد و فقط چند سال بعد، امکان نمایش تصاویر ویدئویی و سینما فراهم شد. اما اکنون ما در دنیایی کاملا سه‌ بعدی زندگی می‌کنیم و نسل بعدی تغییرات، رسیدن به امکان ثبت تصاویر حجمی خواهد بود.

ثبت تصاویر سه‌بعدی مدتی است که با کمک تکنیک‌های تصویرسنجی (اندازه‌گیری ابعاد و فاصله‌ها از روی تصاویر دوبعدی یک جسم از زاویه‌های مختلف) امکان‌پذیر شده است. این روش نتایج فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما به نرم‌افزارهای پیچیده و مهارت بالایی احتیاج دارد.

نمونه‌ای از سه‌بعدی سازی یک گلدان برگرفته از موزه‌ی مجازی مالوپولسکا که توسط نرم‌افزار‌های سه‌بعدی سازی تهیه شده است را ببینید.

قدم بعدی در ثبت سه‌بعدی تصاویر، در لحظه بودن ثبت تصاویر است. به این معنا که دیگر به ترکیب چند تصویر از زوایای مختلف و محاسبات پیچیده نرم‌افزاری برای محاسبه ابعاد و فاصله‌ها نیازی نخواهیم داشت. این انقلاب هم‌اکنون در حال وقوع است و چند تولید‌کننده بزرگ گوشی‌های موبایل در حال کار روی اضافه کردن قابلیت ثبت تصاویر سه‌بعدی به محصولات خود هستند. مشخص‌ترین تلاش‌ها از سوی گوگل و با نام پروژه‌ی تانگو است که سعی دارد قابلیت عکاسی سه‌بعدی را به گوشی‌های موبایل بیاورد. این پروژه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و آن‌ها اولین محصول تجاری مجهز به تانگو را تابستان گذشته با گوشی لنوو فب2 پرو وارد بازار کردند.

نمونه‌ای از تصاویر سه‌بعدی گرفته‌شده با گوشی لنوو فب2 پرو را ببینید.

علاوه بر گوگل باید به اپل نیز اشاره کنیم که در آیفون7 پلاس، دوربین دومی اضافه کرده است که در حال حاضر فقط برای گرفتن تصاویر با عمق بیشتر به کار می‌رود؛ اما ویژگی‌های آن به‌وضوح نشان می‌دهد که قابلیت محاسبه نقشه عمق تصاویر را دارد و می‌تواند در آینده برای ثبت تصاویر سه‌ بعدی به کار رود.

علاوه بر معرفی آیفون7 پلاس باید توجه کنیم که اپل شرکت پرایم‌سنس را که در کینکت نقش مهمی داشت، در سال ۲۰۱۳ خرید. کینکت اولین دستگاهی بود که توانست با استفاده از نقشه عمقی که حاصل از سنسورهای مادون قرمز، تصاویر سه‌بعدی زمان واقعی ایجاد کند. همچنین باید اشاره کنیم که مایکروسافت به‌تازگی قابلیت‌های ثبت تصاویر سه‌ بعدی را به نسخه موبایل ویندوز 10 آورده است. مایکروسافت نیز از روش‌های تصویرسنجی استفاده می‌کند.

قدم بعدی ثبت تصاویر سه‎‌بعدی متحرک خواهد بود که ویدئوی حجمی نیز نامیده می‌شود و زاویه دید کاملی از نظر سه‌بعدی فراهم می‌کند. گروه‌های تحقیقاتی بسیاری روی این موضوع کار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مایکروسافت و 8i اشاره کرد. نرم‌افزارهای مختلفی برای اینکه خودتان بتوانید ویدئوهای حجمی بسازید نیز وجود دارد که می‌توان به ممیسِس(Mimesys) اشاره کرد که در ادامه یک نمونه از این ویدئوهای حجمی را مشاهده می‌کنید.

یک نمونه از ویدئوهای حجمی به‌دست‌آمده از نرم‌افزار ممیسِس را ببینید.

آنچه گفته شد نشان‌دهنده آخرین تلاش‌های بشریت برای ثبت سه‌بعدی جهان اطراف ما بود. این روند تأثیر اعجاب‌آوری بر رشد ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد داشت؛ چرا که در حال حاضر محتوای بیشتر ابزار‌های واقعیت مجازی تصاویر و ویدئوهای ۳۶۰ درجه است که در واقع دوبعدی هستند. اما در صنعت واقعیت مجازی این اعتقاد وجود دارد که در آینده، واقعیت مجازی با تصاویر و ویدئوهای حجمی و با ۶ درجه‌ی آزادی وجود خواهد داشت.

در آینده کاربران خواهند توانست محتواهای سه‌بعدی و حجمی خودشان را از خانواده، غذاها، تعطیلات و هر چیزی که برایشان اهمیت دارد، تهیه کنند و در ابزارهای واقعیت مجازی خود مشاهده کنند.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *