جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تا سال 2021 میلادی، هوش مصنوعی قادر به ترجمه زبان دلفین ها خواهد بود

پردازش زبان طبیعی به کمک هوش مصنوعی، روز به روز در درک زبان های زنده دنیا بهتر می شود. اما شاید نیازی نباشد که این تکنولوژی، صرفاً به زبان های انسانی محدود شود؛ حداقل این آینده ای است که استارتاپ سوئدی Gavagai AB برای تکنولوژی پردازش زبان طبیعی ترسیم کرده است.

 هوش مصنوعی

Gavagai AB در همکاری با انستیتوی تکنولوژی KTH، پروژه ای چهار ساله را کلید زده که قرار است بیشترین اطلاعات ممکن از زبان دلفین ها را جمع آوری کرده و سپس از آنها برای رمزگشایی زبان این موجودات آبزی دوست داشتنی استفاده کند.

دلفین ها پس از ادای یک جمله مکث می کنند تا دیگری قادر به پاسخ باشد
در تئوری، یادگیری زبان دلفین ها چندان با درک زبان های انسانی متفاوت نیست. محققان تا به امروز بارها گفته اند که دلفین ها به روشی مشابه با انسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و از کلمات مختلفی در قالب یک جمله بهره می برند تا معنای مورد نظرشان را به یکدیگر بفهمانند. این حیوانات حتی پس از ادای یک جمله مکث می کنند تا دیگری قادر به پاسخ باشد.

لارس هامبرگ، مدیرعامل Gavagai AB می گوید که هنوز مشخص نیست آیا یک روز اپلیکیشنی تجاری برای ترجمه زبان انسانی به زبان دلفین ها و برعکس ساخته می شود یا خیر، اما حتی فکر کردن به احتمالات ناشی از ساخت چنین نرم افزاری نیز جالب است.

به عنوان مثال، نیروی دریایی ایالات متحده قبلاً از دلفین های تعلیم یافته برای ماموریت هایی مانند نجات شناگران گمشده یا شناسایی مین های زیرآبی استفاده کرده است. مسلماً با شناخت کافی از زبان دلفین ها، این تعلیمات می توانند شکلی پیشرفته تر به خود بگیرند و خط ارتباطی جدیدی میان انسان ها و دلفین ها به وجود آید.

با شناخت کافی از زبان دلفین ها، خط ارتباطی جدیدی میان انسان ها و دلفین ها به وجود خواهد آمد
هامبرگ در مصاحبه با وب سایت Digital Trends می گوید: «طی هفت سال اخیر، ما حدود 9 میلیون دلار صرف پیاده سازی این تحقیقات در ابعادی صنعتی کرده ایم که می تواند 45 زبان متفاوت را درک کند. بر اساس سنجش بسیاری از بنچمارک ها، ما رقبای خود را کنار زده ایم و پس از مدت طولانی فعالیت در خفا و به دور از چشم رسانه ها، حالا توجه بسیاری را به خودمان جلب کرده ایم.»

هامبرگ تاکید می کند که درک زبان دلفین ها، تنها یکی از اهدافی است که Gavagai AB دنبال می کند. این استارتاپ مشغول صحبت با سرمایه گذاران سیلیکون ولی برای تأمین بودجه هرچه بیشتر پروژه هایش است.

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *