جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هدف اصلی توهین‌ها در شبکه‌های اجتماعی

طی سال‌جاری خانم «هیلاری کلینتون» در مقایسه با «برنی ساندرز» دو برابر بیشتر مورد توهین‌ها و تهمت‌های کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفته است.
هدف اصلی توهین‌ها در شبکه‌های اجتماعی
طی سال‌جاری میلادی خانم «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در مقایسه با «برنی ساندرز» از سناتورهای بزرگ امریکایی دو برابر بیشتر مورد توهین‌ها و تهمت‌های کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفته است و روزنامه گاردین این مطلب را مبتنی بر یک تحلیل جامع در کشورهای امریکا، بریتانیا و استرالیا در مورد تهدیدهای صورت گرفته به سیاستمداران بزرگ منتشر کرده است.


توهین‌های آنلاین به سیاست‌مداران، بخصوص زنانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند از زمان ظهور شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است ولی آن‌چه که کارشناسان در این زمینه پیشنهاد می‌کنند این است که فضای وب باید هرچه سریع‌تر پاکسازی شود. مرکز «مکس کلسن» برای آنکه گستره توهین‌های آنلاین به سیاست‌مداران را مشخص کند، یک بررسی جامع در این زمینه انجام داده است که نتایج آن جالب به نظر می‌رسد.

حضور آنلاین سیاستمداران
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسن» در اقدام اخیر خود میزان توهین‌ها و فحاشی‌های صورت گرفته به سیاست‌مداران زن و مرد را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار داد تا مشخص شود جنسیت چقدر می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

در پایان این بررسی مشخص شد خانم «جولیا گیلارد» نخست‌وزیر اسبق استرالیا در مقایسه با آقای «کوین رود» نخست‌وزیر استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی دو برابر بیشتر مورد توهین‌های آنلاین قرار گرفته است.

مرکز تحقیقاتی «مکس کلسن» در اقدام اخیر خود میزان توهین‌ها و فحاشی‌های صورت گرفته به سیاستمداران زن و مرد را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار داد تا مشخص شود جنسیت چقدر می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

در پایان این بررسی مشخص شد خانم «جولیا گیلارد» نخست‌وزیر اسبق استرالیا در مقایسه با آقای «کوین رود» نخست‌وزیر استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی دو برابر بیشتر مورد توهین‌های آنلاین قرار گرفته است.

کارشناسان اعلام کردند در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی میزان پرخاشگری‌ها و توهین‌های آنلاین به سیاستمداران بزرگ جهان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است که البته این فرآیند فقط به امریکا، استرالیا و بریتانیا محدود نمی‌شود و بزرگان سیاسی در دیگر کشورها هم با این جریان مواجه بوده‌اند.

در بررسی جدید همچنین مشخص شد توهین‌های آنلاین سیاسی همواره عمدتاً جنس زن را مورد خطاب قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال «جِرِمی کوربین» رهبر حزب کارگر و اپوزیسیون در بریتانیا بیش از دیگر سیاستمداران بزرگ زن و مرد فعال در این حزب مورد توهین‌های آنلاین قرار گرفته است.

توئیت‌های توهین‌آمیز
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسِن» در آخرین بررسی خود تعداد توئیت‌های توهین‌آمیز منتشر شده در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ به رهبران سیاسی استرالیا، بریتانیا، حزب دموکرات امریکا و حزب جمهوری‌خواه امریکا را به صورت مجزا مورد تحلیل قرار داد. نتایج حاصل از آن به قرار زیر منتشر شد:
خانم «جولیا گیلارد» نخست‌وزیر اسبق استرالیا: ۵۶۴۰ توئیت توهین‌آمیز
آقای «کوین رود» نخست‌وزیر اسبق استرالیا: ۲۷۸۹ توئیت توهین‌آمیز
آقای «جِرِمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا: ۲۶۲۹ توئیت توهین‌آمیز
آقای «اندی برنهام» رهبر حزب کارگر بریتانیا: ۴۲۵ توئیت توهین‌آمیز
خانم «ایوِت کوپر» رهبر حزب کارگر بریتانیا: ۲۵۳ توئیت توهین‌آمیز
خانم «لیز کندال» رهبر حزب کارگر، بریتانیا: ۱۵۳ توئیت توهین‌آمیز
خانم «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا: ۸۸۸۳۸ توئیت توهین‌آمیز
آقای «برنی ساندرز» سیاستمدار برتر حزب دموکرات امریکا: ۳۴۰۳۱ توئیت توهین‌آمیز
آقای «کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی و عضو حزب جمهوری‌خواه امریکا: ۴۱۰۴ توئیت توهین‌آمیز
خانم «کارلی فیورینا» از بزرگترین فعالان اقتصادی و عضو حزب جمهوری‌خواه امریکا: ۴۱۰۴ توئیت توهین‌آمیز
آقای «بِن کارسون» عضو حزب جمهوری‌خواه و کاندیدای اسبق ریاست جمهوری امریکا: ۴۵۱۳ توئیت توهین‌آمیز
این بررسی نشان داد در کشور استرالیا ۷۲ درصد توئیت‌های توهین‌آمیز برای زنان سیاستمدار منتشر شده است، در امریکا ۷۹ درصد توئیت‌ها، زنان فعال در حوزه سیاست را مورد هدف قرار داده و در بریتانیا نیز ۸۳ درصد از این قبیل توئیت‌ها با هدف تخریب موقعیت زنان سیاستمدار
به انتشار رسیده است.

تمرکز روی زنان سیاستمدار
طبق نتایج حاصل از بررسی جدید، خانم کلینتون در مقایسه با آقای ساندرز دو برابر بیشتر مورد هدف توئیت‌های توهین‌آمیز قرار گرفته است. در مطالعه اخیر مشخص شد طی نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی در ۲۷/۴ میلیون توئیت، کلینتون به صورت مستقیم مورد خطاب قرار گرفته است که از بین آنها ۰۸/۲ درصد را توئیت‌های توهین‌آمیز تشکیل می‌دادند. در مقایسه با او، سه میلیون توئیت به صورت مستقیم برای ساندرز منتشر شد که ۱۲/۱ درصد آنها توهین‌آمیز بود.

کارشناسان همچنین دریافتند سه‌چهارم افرادی که توئیت‌های توهین‌آمیز را به هر یک از سیاستمداران نسبت می‌دهند، مرد بوده‌اند. البته باید گفت از زمانی که کلینتون به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا معرفی شد، میزان انتشار این قبیل پیام‌ها افزایش یافت.

در حالی که توئیت‌های توهین‌آمیز برای زنان سیاست‌مدار امریکایی از جمله کلینتون و فیورینا جنسیت آن‌ها را مورد هدف قرار داد، توئیت‌هایی که به این شکل برای مردان سیاستمدار امریکا منتشر شد مضمون متفاوت داشت. به عنوان مثال بخش اعظم توئیت‌هایی که در آن به صورت مستقیم نام کارسون آورده شده بود و شامل متن توهین‌آمیز می‌شد، طرفداری او از «دونالد ترامپ» را نقد کرده بود.

مرکز تحقیقاتی «مکس کلسِن» به این نتیجه رسیده است که ماجرا فقط به انتشار توئیت‌های توهین‌آمیز ختم نمی‌شود. خانم «ایوِت کوپر» رهبر حزب کارگر بریتانیا هفته گذشته به پلیس این کشور اعلام کرد تعداد انبوهی توئیت دریافت کرده که در تمامی آنها گفته شده است به دلیل فعالیت‌ها و حمایت‌هایی که برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام داد، کاربران تهدید کردند که فرزندان او را به قتل می‌رسانند. خانم «جس فلیپس» یکی دیگر از اعضای حزب کارگر بریتانیا نیز هفته گذشته توئیت‌های تهدیدآمیز مشابه را دریافت کرد و این مسأله نگرانی‌های فراوانی را به وجود آورد.

طبق آمار منتشر شده، در نیمه نخست سال‌جاری میلادی ۲ هزار و ۲۵۸ توئیت به صورت مستقیم خانم فیورینا مدیرعامل اسبق شرکت HP را مورد خطاب قرار داد که ۵۳/۱ درصد آنها توهین‌آمیز بود. در مقابل ۲۸/۱ درصد از ۳۵۲ هزار توئیت منتشر شده برای کارسون، متن توهین‌آمیز را شامل می‌شد و برای کریستی هم از ۱۶۷ هزار توئیت منتشر شده، ۴/۲ درصد را مطالب توهین‌آمیز شامل می‌شدند. در مجموع ۷۶ درصد توئیت‌های توهین‌آمیز را مردان و مابقی را زنان منتشر کردند.

افزایش نگرانی‌ها
مرکز تحقیقاتی «مکس کلسِن» به این نتیجه رسیده است که ماجرا فقط به انتشار توئیت‌های توهین‌آمیز ختم نمی‌شود. خانم «ایوِت کوپر» رهبر حزب کارگر بریتانیا هفته گذشته به پلیس این کشور اعلام کرد تعداد انبوهی توئیت دریافت کرده که در تمامی آنها گفته شده است به دلیل فعالیت‌ها و حمایت‌هایی که برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام داد، کاربران تهدید کردند که فرزندان او را به قتل می‌رسانند.

خانم «جس فلیپس» یکی دیگر از اعضای حزب کارگر بریتانیا نیز هفته گذشته توئیت‌های تهدیدآمیز مشابه را دریافت کرد و این مسأله نگرانی‌های فراوانی را به وجود آورد.

شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک و توئیتر این روزها مورد فشارهای شدید قرار گرفته‌اند تا جلوی انتشار مطالب توهین‌آمیز را بگیرند و پلتفرم‌ خود را به گونه‌ای اصلاح کنند تا امکان انتشار این قبیل مطالب وجود نداشته باشد.
با وجود این باید اعتراف کرد که مدیریت کامل محتوا کار دشواری محسوب می‌شود و نمی‌توان چنین توقعی داشت که مطالب آنلاین توهین‌آمیز به طور کامل حذف شوند.

باید توجه داشت روی کار آمدن قابلیت‌هایی مانند هشتگ باعث شده است شرایط لازم برای انتشار هرچه بیشتر پیام‌های توهین‌آمیز فراهم شود. به هر حال، کارشناسان امور اجتماعی و آسیب‌شناسی دنیای آنلاین هشدار داده‌اند که باید هرچه سریع‌تر راهکار جدیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده پیام‌های توهین‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفت در غیر این صورت می‌توان منتظر یک فاجعه جدید در این پلتفرم‌های عمومی بود.

منبع: ایران‌آنلاین

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *