جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مواظب خریدهای اینترنتی باشید

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: برای خرید اینترنتی نیازی به ارسال تصاویر اسکن شده مدارک نیست و شهروندان می توانند در صورت مشاهده چنین فروشگاه هایی موضوع تخلف آنها را از طریق سایت پلیس فتا بخش ارتباط مردمی به پلیس سایبری اعلام کنند.

مواظب خریدهای اینترنتی باشید

سرگرد ‘حمید کیانی’ با اشاره به روند رو به رشد جرائم در حوزه کلاهبرداری های مالی و به خصوص فروشگاه های اینترنتی افزود: برخی از جرائم در حوزه فروشگاه های اینترنتی از جمله، عدم تحویل کالا، مغایرت کالای درخواستی با کالای دریافتی و مبالغ غیر واقعی است که البته برای خرید اینترنتی نیازی به ارسال تصاویر اسکن شده مدارک نیست.
وی افزود: تصاویر مدارک هویتی و کپی آنها برای خرید اینترنتی و تحویل کالا ضرورتی ندارد و فروشگاه های اینترنتی برای افزایش ضریب امنیت تحویل کالای خود باید از ساز و کارهای قانونی دیگر استفاده کنند.
این مقام مسوول به کاربران توصیه کرد: در صورت مشاهده چنین فروشگاه هایی به هیچ عنوان مدارک هویتی خود را برای آن ها ارسال نکنند و می توانند گزارش این گونه فروشگاه های اینترنتی را از طریق سایت پلیس فتا بخش ارتباط مردمی اطلاع دهند.
وی با اشاره به این که آمار بالای وقوع چنین جرائمی باعث شده پلیس فتا این موضوع را در صدر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی های خود قرار دهد، اضافه کرد: پلیس فتا به صورت مداوم نسبت به ارسال هشدار های امنیتی و تهیه کلیپ های آموزشی و مصاحبه های صوتی و تصویری اقدام می کند.
کیانی، فروشگاه های اینترنتی را به عنوان چالشی جدید و پیش روی کاربران در برداشت های غیر مجاز عنوان کرد و علت اصلی این امر را کم دقتی برخی کاربران در انتخاب فروشگاه های اینترنتی قابل اعتماد اعلام کرد.
وی گفت: رشد روز افزون فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی و برپایی فروشگاه های اینترنتی بیشمار، تا حدودی باعث سردرگمی کاربران برای انتخاب فروشگاه مطمئن شده است، هرچند سازمان های مرتبط، نظارت خود را بر روند کاری این فروشگاه ها بیشتر کردند و با وضع برخی از قوانین مثل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی توسط وزارت صنعت و معدن – مرکز توسعه تجارت الکترونیک – به دنبال هدفمند کردن این فروشگاه ها هستند.
این مقام مسوول اخذ نماد الکترونیک را بسیار مهم دانست و گفت: دریافت نماد اعتماد برای کسب و کارهای اینترنتی از وزارت صنعت و معدن براساس الحاقیه آیین نامه اجرایی ضروری است.
وی با اعلام این توصیه که بهتر است برای افزایش امنیت خود از فروشگاه های اینترنتی که فاقد این نماد هستند، خرید نکنند ، افزود، بر این اساس فهرست تمام کسب و کارهای اینترنتی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند در سایت www.enamad.ir قابل دریافت است.
سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ایجاد مراکز تقلبی فروش اینترنتی، شبکه های فروش زنجیره ای تقلبی را نتیجه کم اطلاعی برخی از شهروندان و کاربران فضای سایبر دانست و گفت: مؤسسات تبلیغاتی دروغین و سایت های سرمایه گذاری مجهول الهویه همه به دنبال بی اطلاعی مردم ایجاد می شوند و گردانندگان چنین سایت ها و شبکه هایی از بی اطلاعی کاربران سو ءاستفاده می کنند.

منبع:پلیس فتا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *