جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مواردیکه نباید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد

امروزه افراد اطلاعات و جزئیات زیادی از زندگی روزمره خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، اما باید محدوده و مرزی برای این به اشتراک‌گذاری در میان خویشاوندان، دوستان و افراد ناشناس مشخص نماییم. بسیاری از موارد و اطلاعات هستند که بهتر است شما آن‌ها را هیچ ­گاه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید در ادامه به 10 مورد که مهم‌تر هستند اشاره می‌نماییم:

مواردیکه نباید در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد


تاریخ تولدتان به‌طور کامل و صحیح
شاید ثبت تاریخ تولد باعث ارسال پیام‌های تبریک از سوی دوستان و آشنایان در روز تولدتان برای شما گردد اما از سوی دیگر افراد سودجو با استفاده از این اطلاعات و سرقت دیگر مشخصات شما اقدام به افتتاح حساب کاربری با نام و نام خانوادگی شما می‌نمایند و از این راه دست به سودجویی و فریب افراد می‌زنند.
موقعیت مکانی
بسیاری از مردم نمی‌دانند که وقتی یک مطلب را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذراند یا برای فردی ارسال می‌کنند، موقعیت مکانی آن‌ها مشخص می‌شود. ارائه اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی می‌تواند خطرناک باشد برای مثال افراد سارق متوجه می‌شوند که شما در منزل حضور دارید یا خیر؟ بسته به تنظیمات حریم خصوصی که شما برای شبکه‌های اجتماعی که عضو آن هستید انجام داده‌اید،اگر ارسال یک پیام در زمانی که شما در تعطیلات به سر می‌برید موقعیت مکانی شما را مشخص کند، چراغ سبزی خواهد بود برای ورود سارقین به منزل و غارت اموال و اثاثیه شما.
ارسال تصاویر فرزندتان یا فرزندان دوستانتان به همراه نام آن ها
این موضوع حساس است. همه ما می‌خواهیم از فرزندانمان حمایت کنیم، ما هیچ وقت آن‌ها را در یک بزرگراه که خودروها با سرعت درحرکت هستند رها نمی‌کنیم و همیشه مراقب آن‌ها هستیم اما متأسفانه بسیاری از ما صدها تصویر از کودکانمان را به همراه نامشان در شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های مجازی در­ سرتاسر­­­­­­­­­­­ ­­­­­دنیا برای مشاهده افراد پخش می‌کنیم. مشکل اصلی این است که شما نمی‌توانید مطمئن باشید تنها دوستان شما این تصاویر را مشاهده می‌کنند.
چه اتفاقی می‌افتد اگر گوشی هوشمند یا لپ تاب دوستان شما که تصاویر در آن‌ها موجود است به سرقت برود؟ یا اینکه مطمئن هستید دوستان شما تنظیمات حفظ حریم خصوصی را انجام داده‌اند؟ و افراد ناشناس به صفحات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارند؟ پس نمی‌شود به دوستان اطمینان کامل داشت که اطلاعات از طریق آن‌ها در اختیار افراد ناشناس قرار نگیرد. بنابراین بهتر است فرض کنید که فضا کاملاً عمومی است و مطالبی را که نمی‌خواهید تمام افراد در سرتاسر جهان به آن دسترسی داشته باشند در این شبکه‌ها ارسال نکنید.
اگر شما تصویری از فرزندانتان در شبکه‌های اجتماعی ارسال کردید، نام و هرگونه توضیحات در مورد آن را حذف نمایید زیرا دوستان واقعی شما که کودک را می‌شناسند نیاز به اسم، توضیحات اضافی و هرگونه بر چسبی ندارند.
آدرس منزلتان
شما هیچ‌وقت متوجه نمی‌شوید که چه کسانی اطلاعات مربوط به شما را می‌خوانند و آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. بنابراین آدرس خود را در شبکه‌های اجتماعی ارسال نکنید زیرا با این کار، زمینه و بستر را برای سوءاستفاده مجرمین به‌راحتی آماده می‌نمایید. با قرار دادن آدرس زمینه را برای ارتکاب جرائم بسیار زیادی با دستان خودمان برای مجرمان آماده کرده‌ایم.
شماره واقعی تلفن شما
ممکن است بخواهید که دوستانتان قادر باشند با شما تماس بگیرند ولی ممکن است که شماره تلفن به دست افراد دیگر نیز بیفتد از این طریق افراد می‌توانند به وسیله شماره تلفن اطلاعاتی دیگری نظیر آدرس شما را از طریق اینترنت و دیگر روش‌ها پیدا کنند.
وضعیت روابط شخصی شما
نیاز نیست که افراد غریبه اطلاعاتی از روابط شخصی و خانوادگی شما داشته باشند و به حریم خصوصی شما وارد شوند. زیرا آشنایان از وضعیت کلی شما مطلع هستند و جزئیات نیاز به مطرح شدن در این فضای عمومی ندارد.
تصاویر با برچسب مشخص‌کننده مکانی
برخی از تصاویر دارای برچسب‌هایی هستند که نشان دهنده مکان جغرافیایی آن هستند. این اطلاعات ممکن است توسط دوربین گوشی شما ثبت شود و خود شما هم از آن اطلاع نداشته باشید. پس سعی کنید عکس‌هایی را ارسال کنید که بدون برچسب جغرافیایی (Geotags) باشد.
برنامه تعطیلات
“دوستان من در 25 شهریور‌ماه با خانواده به مسافرت خواهم رفت” این نمونه‌ای از جمله‌هایی است که شما نباید در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید و افراد ناشناس را از برنامه‌های زمانی که منزل خود را ترک می‌کنید مطلع نمایید. به همین خاطر بهتر است برنامه زمانی سفرتان و همچنین تصاویری که نشان‌دهنده این است که شما هنوز در سفر هستید را منتشر نکنید. پس تا زمانی که به منزل برنگشتید تصاویر و خاطراتی در مورد تعطیلات و سفرتان منتشر نکنید.
چیزهایی که باعث خجالت شما در برابر خانواده و یا همکارانتان در محل کار می‌شود
قبل از این که هر مطلب یا تصویری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید با خودتان فکر کنید که آیا می‌خواهید این مطلب را خانواده و یا همکاران و مدیرتان ببیند؟ اگر نه، که مطلب را ارسال نکنید و اگر آن را به اشتراک گذاشتید و تصمیم گرفتید آن را حذف کنید به این معنی نیست که هیچ کس قبل از آن که شما آن را حذف کنید ندیده است.
اطلاعات در مورد کار­ و یا پروژه‌های شغلی محل کارتان
صحبت کردن در مورد مسائل کاری در شبکه‌های اجتماعی ایده بسیار بدی است. برای مثال صحبت در مورد مناقصات شرکت ، پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن باعث می‌شود که شرکت‌های رقیب از اطلاعات تجاری و شغلی شما به‌عنوان اهرمی علیه‌تان استفاده نمایند.

منبع: ایران هشدار

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *