جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


معرفی بلوتوث 5

بلوتوث یکی از استانداردهای ارتباط بی‌سیم دنیا همیشه با مشکلات مختلفی دست به‌گریبان بوده؛ اما قرار است به‌زودی این مشکلات کمتر شود. مؤسسه استاندارد وایرلس Special Interest Group به‌طور رسمی مشخصات “بلوتوث 5” را منتشر کرد.

معرفی بلوتوث 5
با این اوصاف؛ راه برای سازندگان دستگاه‌های الکترونیکی مختلف از اسمارت‌فون‌ها و پوشیدنی‌ها گرفته تا تجهیزات خانه هوشمند هموارتر می‌شود تا بتوانند از این فناوری که تا حدود بسیار زیادی بهینه شده؛ در محصولات خود استفاده کنند. البته نباید انتظار داشته باشید که خیلی سریع در محصولاتی که به‌زودی معرفی می‌شوند شاهد استفاده از بلوتوث 5 باشید.

به‌گفته یکی از مقامات این گروه؛ نخستین دستگاه‌های مجهز به بلوتوث 5 بین 2 تا 6 ماه آینده یا درست نزدیک به زمانی که موج بعدی اسمارت‌فون‌ها رونمایی می‌شوند؛ به بازار عرضه می‌شود.

اگر به‌طور دقیق‌تر درباره بلوتوث 5 صحبت کنیم؛ در یک کلام می‌توان گفت که این استاندارد جدید تماما درباره کارایی است. برد این استاندارد نسبت به استاندارد قبلی حدودا 4 برابر بیشتر است؛ سرعت آن دو برابر و میزان دیتایی که در پیام‌های پخشی قابل انتقال است هشت برابر است. این مورد برای لوازم خانگی هوشمند و اینترنت اشیاء کاربرد زیادی دارد؛ چون استاندارد فعلی یعنی بلوتوث 4.2 آن‌قدر قدرت ندارد که بتواند تمام خانه را تحت پوشش قرار دهد و همه وسایل را به‌هم وصل کند.

علاوه بر این؛ هر ناحیه‌ای که تا پیش از این بلوتوث دچار ضعف بوده؛ در استاندارد تازه معرفی شده فعلی پیشرفت صورت گرفته است. ساعت‌های هوشمند می‌توانند از یک ارتقای قابل ملاحظه بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال؛ یکی از عمده‌ترین گلوگاه‌های ساعت‌های هوشمند مچی اتصال بسیار کند این وسیله با اسمارت‌فون است. هم‌چنین؛ بدون درنظر گرفتن این‌که چه نوع وسیله‌ای استفاده می‌کنید؛ روش‌ها و ترفندهایی وجود دارد که می‌توان تداخل آن با سایر دستگاه‌های وایرلس را کاهش داد.

اما در خصوص کیفیت صوتی انتظار تغییر زیادی نداشته باشید. با این‌که برد بلوتوث 5 به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته؛ اما هیچ بهینه‌سازی قابل ملاحظه‌ای در زمینه فشرده‌سازی صوتی؛ تأخیر یا Latency و هم‌چنین قدرت آن صورت نگرفته است. حداقل تا سال 2018 چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

تمرکز اصلی در استاندارد جدید بلوتوث 5 روی برد و سرعت آن است تا در عصر مدرن امروزی کارایی بیشتری داشته باشد.
منبع:
انگجت

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *