جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مشاهده جهان با چشم بیونیکی

شبیه‌سازی‌های بصری جدید به ارائه تجربه‌ای جدید از تجربه مشاهده جهان با چشمان بیونیکی پرداخته‌اند.

 مشاهده جهان با چشم بیونیکی

پس از تایید نخستین چشم بیونیکی موسوم به Argus II توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، بسیاری از افرادی که بینایی خود را از دست داده‌اند، به این دستاورد قابل‌توجه چشم دوخته‌اند.

محققان آمریکایی پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز فناوری Argus II در مورد این فناوری اظهارکردند: بر خلاف باور رایج فناوری چشم بیونیک هنوز در مراحل اولیه است و طبق مطالعات انجام شده مشخص شده که درک فرد نابینا از فناوری دید مصنوعی شبیه به فیلم‌های سیاه‌ و سفید است.

 

توانایی بینایی منحصر به‌فرد انسان به کمک سلول‌های تمایز یافته موجود در شبکیه چشم انسان حاصل می‌شود. این سلول‌ها با تبدیل نور به پالس‌های الکتریکی امکان دیدن را برای مغز فراهم می‌کنند.

 

هنگامی که سلول‌های تمایز یافته شبکیه چشم به هر علتی از جمله ابتلا به عارضه لکه زرد از بین برود، قدرت بینا‌یی فرد برای همیشه از بین می‌رود.

 

سیستم چشم بیونیکی Argus II یک دستگاه پروتز الکتریکی است که هم‌اکنون به بازار وارد شده است. این فناوری از یک دوربین دیجیتال بر روی یک عیبک استفاده می‌کند که به عنوان سلول‌های میله‌ای و مخروطی به منظور ارسال بی‌سیم داده‌های بصری به یک تراشه رایانه‌ای در داخل چشم انسان عمل می‌کند.

 

این تراشه سپس مجموعه کوچکی از الکترودهای کاشته شده درون شبکیه را برای تبدیل این اطلاعات به تصاویری در مغز فعال می‌کند.

 

این شبیه‌سازی ممکن است نتواند دید کاملا رنگی را برای کاربران ارائه کند، اما می‌تواند تفاوت نور و تاریکی را نمایش دهد که برای درک اجسام در فضا کافی است. دانشمندان امیدوارند که با پیشرفت فناوری امکان دید رنگی را برای افراد نابینا فراهم کنند.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *