جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مروری بر جیتکس 2014

یکشنبه ۲۰ مهرماه برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ سی و چهارمین نمایشگاه جیتکس و هفته فناوری جیتکس در شهر دوبی افتتاح شد و به مدت ۵ روز تا پنجشنبه ۲۴ مهر ماه برابر با ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ میزبان علاقه مندان بود.
نمایشگاه جیتکس 2014 با شعار بستری برای سرمایه گذاری در عرصه ICT و با حضور نمایندگان کشورهای و شرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه 3700 شرکت از 61 کشور حضور یافته و نزدیک به صدهزار بازدیدکننده نیز از 150 کشور دنیا در آن حضور داشتند.
وزارت توریسم و تجارت امارات اعلام کرد که قصد دارد به پشتوانه این نمایشگاه بسترهای ایجاد شهر هوشمند را در این کشور با اتکای به آخرین پیشرفت‌های فناوری فراهم کند. در هفته فناوری جیتکس تلاش شد تا با استفاده از تجربه 25 شرکت و کشور پیشگام در عرصه فناوری، موضوع شهر هوشمند در این کشور نهادینه سازی شود.


به گفته مدیر پروژه دولت هوشمند امارات، در حال حاضر دولت‌های منطقه در تلاش برای ارایه خدمات متنوع‌تر و سریع‌تر به مردم و صنایع خود در منطقه هستند که این امر گویای سرعت رشد شهر‌های هوشمند است.
جیتکس بعد از رکود موقت در چند سال اخیر، حالا آغازی دوباره برای رشد و رونق صنعت نمایشگاهی و حفظ جایگاه نخست مهمترین رویداد ICT منطقه خاورمیانه را به کار بسته است.
بر اساس آخرین برآوردها میزان سرمایه‌گذاری ICT کشورهای منطقه در فناوری‌های هوشمند با جهش در سال 2014 به 15 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی‌ می‌شود این رقم تا سال 2020 به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.
اما عمده تمرکز سی و چهارمین دوره هفته فناوری جیتکس روی دو بخش رایانش ابری و امنیت بود.

تمرکز روی رایانش ابری
رایانش ابری اگرچه در دنیا قدمت طولانی ندارد و در منطقه تقریبا در آستانه بررسی دولت‌ها قرار دارد اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای کوچاندن دنیا به سمت استفاده از رایانش ابری با سرعت و فشار در حال پیگیری است. یکی از عمده‌ترین مواردی که در نمایشگاه جیتکس امسال نیز روی آن تاکید زیادی شده بود مساله رایانش ابری است.
به زبان ساده رایانش ابری یا Cloud (ابر) عبارت است از استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزار و نرم افزار) مجموعه ای از سرورها از طریق یک شبکه است. به عبارت دیگر در این روش، بجای اینکه کاربر نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز خود را روی کامپیوتر شخصی خود نصب کند، از طریق هر کامپیوتر متصل به شبکه خدمات مورد نیاز خود را بصورت وب سرویس دریافت می‌کند. نرم افزارهای کاربردی روی سرورهای پر سرعت شبکه نصب می‌شوند و کاربر می‌تواند به تمامی‌این نرم افزارها از طریق شبکه دسترسی پیدا کند. در این روش فایلهای کاربر نیز روی سرور ذخیره شده و از هر کامپیوتر متصل به شبکه قابل دسترسی هستند.
این روش مزایای بسیار زیادی دارد. به جای اینکه کاربر مجبور به تهیه و نصب تمامی‌نرم افزارهای مورد نیاز باشد (که معمولا ارزان نیز نیستند)، نسخه شبکه‌ای این نرم افزارها بر روی سرورهای مرکزی شرکت نصب می‌شوند. بدین ترتیب تمامی‌کاربران مجاز در هر کجا و هر لحظه دسترسی به نرم افزارهای مورد نیاز خود دارند و فایل‌های تولید شده را نیز روی سرورها ذخیره می‌کنند که نیاز به جابجایی آنها و مشکل مدیریت نسخه‌ها را برطرف می‌کند.
البته از این نکته نیز نباید غافل شد که از طریق رایانش ابری تمام اطلاعات کاربران و صنایع دنیا به خارج از کامپیوترها و سرورهای خانگی و صنعتی هدایت شده و روی سرورهایی در اختیار شرکت‌های ارایه دهنده قرار می‌گیرد که این موضوع چالش‌های امنیتی محرمانگی اطلاعات را در پی دارد.
اماراتی‌ها امسال به اشکال مختلف عمده‌ترین تمرکز خود را روی این مبحث گذاشته بودند.
اختصاص جایزه‌های متعدد برای بهترین اجرای طرح رایانش ابری، بهترین راهکار پروژه داده حجیم، بهترین پروژه زیرساخت مرکز داده، بهترین اجرای امنیت در رایانش ابری، بهترین راهکار شبیه‌سازی رایانش ابری و بهترین اجرای دولتی راهکارهای رایانش ابری از جمله مواردی بود که در جیتکس 2014 روی آن تمرکز شده بود.
در کنار این موارد کنفرانس‌ها و نشست‌های آموزشی زیادی نیز پیرامون رایانش ابری در جیتکس برگزار شد.

تمرکز روی امنیت مجازی
اما بخش قابل ملاحظه‌ای از تمرکز جیتکس 2014 روی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات امنیتی متمرکز بود. بیشترین پراکندگی و تنوع شرکت‌های حاضر را شرکت‌ها، نمایندگان و عرضه‌کنندگان آنتی‌ویروس‌ها و راه‌کارهای امنیتی به خود اختصاص داده بودند.
در هر گوشه‌ای از نمایشگاه جیتکس امسال شرکت‌های امنیتی در کنار هم به تبلیغ و معرفی محصولات خود می‌پرداختند که این موضوع نشان از میزان رشد تهدیدهای امنیتی و بازار رو به رشد ضریب نفوذ کاربری اینترنت در منطقه باز می‌گردد.
تقریبا تمام برندهای آنتی ویروس بزرگ در این نمایشگاه حضور داشتند.
از جمله مواردی که بیشتر مورد توجه شرکت‌های امنیتی قرار داشت به موضوع امنیت تلفن‌همراه باز می‌گشت. علت افزایش این توجه نیز از دو جهت رشد تهدید‌های امنیتی در منطقه و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در بازار منطقه و به ویژه ایران تلقی می‌شود.

حمایت از ایده‌های دانشجویی
از جمله موارد قابل توجه در جیتکس 2014 به طرح این نمایشگاه برای شناسایی و حمایت از معرفی ایده‌های دانشجویی و استارت‌آپ‌های دانشجویان کشورهای مختلف بود.
جالب آنکه در واقع این ایده‌ها عمدتا نشات گرفته از مسایل و مشکلات کشورها بود و دانشجویان نیز طرح‌های فناورانه‌ای را به جیتکس آورده بودند که در کشور خود بیشتر با آنها مواجه بودند.
برای مثال دانشجویان عمانی طرح سنسور تصادفات خودرو طراحی کرده بودند که با نصب روی بخش‌های مختلف خودرو از طریق سیستم جی‌چی‌اس روی ماشین یا موبایل کاربر وقوع تصادف را به فوریت‌های پلیسی و اورژانس اطلاع می‌داد.
دانشجویان هندی به دنبال ساخت ساعتی برای محافظت از زن‌ها بودند. شیوه عمل این ساعت نیز به این شکل بود که با ضربه زدن روی آن پیامی‌برای پلیس یا نزدیکان فرد ارسال می‌شد که در آن موقعیت فردی که مورد حمله واقع شده مشخص شود.
کشور هند بر اساس گزارش‌های بین‌المللی بعد از آمریکا و انگلیس شاهد بیشترین مورد حملات به زنان است.
دانشجویان کشور نیجریه که کشورشان امسال به عنوان حامی‌کشوری جیتکس 2014 در این نمایشگاه حضور یافته بودند نیز سیستم شفافیت اقتصادی ارایه کرده بودند. هدف از طراحی این سیستم مشخص شدن مسیر و میزان دریافت مالیات‌ها و محل صرف آن در کشور برای مردم بود تا مردم این کشور آفریقایی بتوانند به شکلی آنلاین شیوه هزینه مالیات‌های خود را رصد کنند.

از پهپادهای پلیس تا دادگاه سیار
اما مطابق معمول در بخش شهر هوشمند امارات بخش‌های مختلف این کشور نیز به عرضه آخرین طرح‌ها و دستاوردهای خود برای مراجعان پرداخته بودند. در این میان تمرکز پلیس این کشور روی استفاده از پهپادها مشهود بود. پلیس این کشور از انواع پهپادها برای بررسی هوایی موقعیت‌های مختلف در سایزهای مختلف رونمایی کرده بود تا استفاده بیشتر از فناوری در تامین امنیت را به نمایش بگذارد. این پهپادها در ماشین‌های پلیس بوده و به راحتی امکان تجهیز و پرواز آنها را برای مشاهده یک موقعیت فراهم می‌کرد.
اگرچه شرکت‌های دیگری نیز اقدام به رونمایی از پهپادها در ابعاد مختلف کرده بودند.
رونمایی از جایگاه‌های ارایه خدمات پلیسی و شبیه به دستگاه‌های خودپرداز با امکان مکالمه تصویری و گزارش مشکلات به پلیس از دیگر خدمات هوشمند پلیس امارات بود که امکان پشتیبانی هر چه بهتر پلیس از مردم را در شرایط محیا می‌کرد.
اگرچه تمام خدمات ارایه شده در بخش دولت الکترونیکی امارات نیز کاربردی به نظر نمی‌رسیدند. از جمله ساخت یک اتوبوس مجهز به شبکه و تجهیزات ارتباطی بود که در واقع یک دادگاه سیار محسوب می‌شد. مسوولان این اتوبوس در خصوص فلسفه ساخت این خودرو معتقد بودند که این دادگاه متحرک برای استفاده در مناطق دور افتاده که افرادی در آنجا زندگی کرده و دچار مشکلاتی برای رفت و آمد و تردد هستند مفید است.

تردد قابل ملاحظه هموطنان
اما یکی از مشخصات بارز نمایشگاه جیتکس حضور مدیران فناوری بخش خصوصی و دولتی در این نمایشگاه است. در این دوره از نمایشگاه نیز ایرانیان زیادی در قالب بازدیدکننده به نمایشگاه جیتکس 2014 آمده بودند و در بسیاری از بخش‌های این نمایشگاه در حال تردد بودند.
اگرچه اثری از غرفه‌هایی تحت نام شرکت‌های ایرانی مشاهده نشد اما کم نبودند ایرانی‌هایی که در شرکت‌های مختلف و تحت نام شرکت‌های دیگر کشورها در جیتکس 2014 به عنوان غرفه دار به عرضه خدمات و محصولات خود پرداختند.
این در حالیست که در سال‌های گذشته ایران در غرفه‌ای به نام کشورمان تعدادی از شرکت‌ها را برای عرضه محصول به این نمایشگاه می‌آورد. در عین حال تعداد کشورهایی که در قالب غرفه‌های کشوری اقدام به عرضه بسیار قابل ملاحظه بود و از کشورهای آمریکایی، اروپایی، آسیایی و آفریقایی کشورهای زیادی حضور داشتند.
بر اساس این گزارش نمایشگاه GITEX2014 در موضوعات و بخش‌های متنوعی شامل: شبکه و امنیت، شرکت‌های کوچک و متوسط، سخت افزار، ارتباطات و مخابرات، دولت الکترونیک، کسب و کار دیجیتالی، بازاریابی دیجیتالی، موبایل و ارتباطات سیار، اپلیکیشن و محتوا، تجارت الکترونیک و نرم افزار، فناوری رایانش ابری، راهکارهای اقتصادی و کارآفرینی، فناوری بی سیم و بسیاری موارد مرتبط با این موضوعات برگزار می‌شود.
این نمایشگاه هر ساله پذیرای مدیران، متخصصان، کارشناسان و کاربرانی است که به منظور آشنایی با فناوریهای جدید، توسعه کسب و کار ، شناسایی و ملاقات نزدیک با تامین کنندگان، اخذ نمایندگی محصولات و خرید و سفارش و همچنین کشف فرصت‌های جدید کسب و کار از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.
برخی از شرکت‌های ایرانی نیز هر ساله در این نمایشگاه به صورت رسمی ‌شرکت کرده و علاوه بر جمع آوری اطلاعات بازار و توسعه ارتباطات تجاری به ایجاد کانال‌های توزیع و فروش برای بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی اقدام می‌کنند.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *