جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


محبوب‌ترین سیستم‌عامل گیمرها

براساس آمار جدیدی که از پلتفرم ویژه بازی‌های ویدئویی، استیم بدست آمده در ماه آوریل سال جاری ویندوز 10 به سیستم‌عامل محبوب برای گیمرهای فعال روی رایانه‌های شخصی تبدیل شده تا این سیستم‌عامل با ثبت رکوردهای جدید، از همتای خود یعنی ویندوز 7 پیشی بگیرد.

محبوب‌ترین سیستم‌عامل گیمرها

به‌طور ویژه، نسخه 64 بیتی ویندوز 10 نه‌تنها گزینه پیشتاز در اکوسیستم استیم به حساب می‌آید بلکه بیشترین میزان رشد را در ماه گذشته تجربه کرده است.

در حال حاضر ویندوز 10 نسخه 64 بیتی روی 38.18 درصد از رایانه‌های شخصی که از رابط بازی‌های ویدئویی استیم بهره می‌برند نصب بوده که افزایش 1.36 درصدی را در مقایسه با ماه گذشته نشان می‌دهد. ویندوز 7 نسخه 64 بیتی نیز با کسب 32.53 درصد در جایگاه دوم قرارگرفته که کاهش 0.81 درصدی را نشان می‌دهد. در مکان سوم نیز ویندوز 8.1 نسخه 64 بیتی با ثبت 11.89 درصد قرارگرفته که کاهش 0.97 درصدی را در مقایسه با ماه مارس ثبت کرده است.

از این نتایج می‌توان اینگونه استنباط کرد که رفته رفته تعداد کاربران بیشتری به اکوسیستم ویندوز 10 مهاجرت می‌کنند که از دلایل اصلی این امر نیز، پیشنهاد به‌روزرسانی رایگان ارائه شده توسط مایکروسافت است که در تاریخ 29 جولای به پایان خواهد رسید.

نکته قابل توجه دیگر آن است که سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز ایکس‌پی و ویستا همچنان در میان پرکاربردترین پلتفرم‌های ویژه بازی برای کابران Steam قراردارند و این در حالی است که مایکروسافت همواره در تلاش بوده تا کاربران را به سمت استفاده از سیستم‌عامل‌های جدیدتر مانند ویندوز 8.1 و ویندوز 10 ترغیب کند. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد دایرکت ایکس 12 به تنهایی نتوانسته فاکتوری برای ترغیب کاربران به پیاده‌سازی به‌روزرسانی باشد. در حال حاضر 1.60 درصد از کاربران استیم همچنان از ویندوز ایکس‌پی نسخه 32 بیتی و 0.22 درصد از ویندوز ویستا نسخه 32 بیتی استفاده می‌کنند.

سیستم‌عامل‌های غیرویندوز

علی‌رغم رشد میزان استفاده از ویندوز 10، در مجموع استفاده کاربران از اکوسیستم ویندوز مایکروسافت با کاهش 0.33 درصدی در ماه گذشته به 95.43 درصد رسیده است.

در سمت مقابل، سیستم‌عامل Mac OS X با بهبود شرایط، در ماه آوریل با افزایش 0.31 درصدی میزان رشد، حالا رقم 3.57 درصد را برای خود ثبت کرده است. عامل اصلی این رشد، سیستم عامل‌ Mac OS X نسخه 10.11.4  است که با افزایش 0.78 درصدی حالا توانسته 0.94 درصد از اکوسیستم استیم را به خود اختصاص دهد.

لینوکس نیز رشد محدودی را در ماه گذشته تجربه کرده تا سهم آن با افزایش 0.06 درصدی به 0.90 درصد برسد. عرضه اوبونتو نسخه 16.04 نیز با حاشیه محدودی، باعث افزایش 0.08 درصدی سهم لینوکس شده است.

همان‌طور که مشخص است، سیستم‌عامل ویندوز همچنان در حوزه رایانه‌های شخصی ویژه اجرای بازی‌های ویدئویی پیشتاز بوده و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها این شرایط تغییر کند. اگرچه سیستم‌عامل‌های لینوکس و Mac OS X نیز روند صعودی رشد را تجربه می‌کنند اما در صورتی که همین نرخ رشد برقرار باشد، مطمئنا سال‌های سال طول خواهد کشید تا به رقیب قدرتمند خود برسند.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *