جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


لپ تاپ های دست دوم

خرید دستگاه‌‌های کارکرده و به‌ویژه از نوع دیجیتالی و کامپیوتری‌اش، شاید بزرگ‌ترین ریسکی باشد که یک خریدار می‌کند؛ ریسک از آن جهت که ممکن است دستگاه خریداری‌شده یک روز یا سال‌ها کار کند و این موضوع کاملا به بخت و اقبال خریدار یک دستگاه کارکرده بر می‌گردد.

لپ تاپ های دست دوم
این موضوع در مورد دستگاه‌هایی که کاربرد بیشتری دارند ریسک بالاتری نیز دارد، زیرا یک دستگاه پرکاربرد کامپیوتری نظیر نوت‌بوک که تقریبا هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است بیشتر و سریع‌تر ایراد پیدا کند. اما در هر حال این روزها به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ، توجه گروهی از خریداران خواه‌ناخواه و از سر اجبار به سمت نمونه‌های کارکرده جلب می‌شود و بازار لپ‌تاپ‌های کارکرده یا همان دست دوم‌ها گرم و پررونق شده است.


این موضوع اگرچه ممکن است در نگاه نخست از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر از خرید یک لپ‌تاپ آکبند باشد، اما در بسیاری از موارد خرید یک لپ‌تاپ دست دوم یا کارکرده باعث بروز دردسرهایی برای کاربر می‌شود؛ به همین دلیل بهترین راه این است که تا آنجا که ممکن است از خرید لپ‌تاپ کارکرده خودداری شود، اما اگر به هر دلیلی برای خرید یک لپ‌تاپ کارکرده مصر هستید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا خطر دردسرهای پس از خرید را کمتر کنید. به همین دلیل ما در این بخش به برخی از نکاتی که هنگام خرید یک لپ‌تاپ کارکرده باید مد نظر قرار دهید، اشاره‌ای کوتاه کرده‌ایم. پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ کارکرده دارید، این مطلب را بخوانید.
1- لپ‌تاپ جوان بخرید
اگرچه خرید نوت‌بوک کارکرده به‌هیچ‌عنوان به خریداران توصیه نمی‌شود، اما اگر به دلایل خاصی ناچار شدید یک نوت‌بوک کارکرده خریداری کنید، بهتر است این نوت‌بوک را از میان نمونه‌های کم‌سن و سال انتخاب کنید؛ زیرا با توجه به اینکه طول عمر لپ‌تاپ به‌طور متوسط بین چهار تا پنج سال است، بهتر است سعی کنید لپ‌تاپ کم‌سن‌و‌سال‌تری را خریداری کنید؛ چراکه یک لپ‌تاپ با سن کاربری بالا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود تا یک لپ تاپ با عمر کمتر!
همچنین این موضوع را مد نظر قرار دهید که یک نوت‌بوک قدیمی هنگام بروز مشکل و زمانی که نیاز به تامین قطعه دارید مشکلات بیشتری برای شما ایجاد می‌کند؛ ‌زیرا تکنولوژی به‌سرعت در حال تغییر است و همگام با این تغییرات و ورود تکنولوژی و محصولات جدید به بازار، تکنولوژی، کالا و همچنین قطعات تعمیری قدیمی در بازار کمیاب می‌شوند. پس سعی کنید اگر قصد خرید لپ‌تاپ کارکرده دارید، یک نمونه جوانش را خریداری کنید.
2- از آشنا خرید کنید
اگرچه بسیاری معتقدند که خرید و فروش با آشنا از هر جهت دردسرهای زیادی به همراه دارد و ممکن است در برخی از موارد به خصومت و مشکلات این‌چنینی بینجامد؛ اما در مورد نوت‌بوک توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید یک نوت‌بوک کارکرده را دارید آن را از یک فرد آشنا خریداری کنید که از نحوه کار و برخوردش با دستگاه آگاهی داشته باشید. در ضمن قبل از خرید بهتر است اطلاعاتی از صاحب قبلی دستگاه بگیرید. به این معنا که بهتر است دستگاه کارکرده را از کارکرده‌فروش‌های بازار خریداری نکنید؛ زیرا اکثر دستگاه‌هایی که در این تعمیرگاه‌ها موجودند دارای ایرادهای بسیاری هستند و اکثرا به درد اوراق‌کردن می‌خورند.
3- قبل از خرید در مورد دستگاه تحقیق کنید
به هر دلیل که ناچار به خرید نوت‌بوک کارکرده شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه برای خرید یک نوت‌بوک اقدام کنید، به‌خوبی در مورد آن تحقیق و بررسی کنید. دستگاه را از لحاظ ظاهری و همچنین ویژگی‌های نرم‌افزاری مورد بررسی دقیق قرار دهید و کوچک‌ترین موردی را از قلم نیندازید.
یک لپ‌تاپ کارکرده ممکن است بنا به دلایل گوناگونی چون خرج‌تراشی دستگاه برای صاحب قبلی‌اش، قدیمی یا از کار افتاده‌بودن دستگاه، برای اوراق شدن لپ‌تاپ به تعمیرگاه برود. شما باید خیلی خوش‌اقبال باشید تا بتوانید یک لپ‌تاپ کارکرده که کاربرش را دلزده کرده باشد در بازار بیابید و با خیال راحت مدت‌ها بدون دردسر با آن کار کنید.
به هر حال بهتر است قبل از خرید لپ‌تاپ کارکرده، حواس‌تان را جمع کنید و لپ‌تاپ را از لحاظ ظاهری و فنی مورد بررسی دقیق قرار دهید، البته بررسی فنی دستگاه کار هر فردی نیست؛ اما می‌توانید از نظر یک کارشناس در این زمینه بهره ببرید و لپ‌تاپی بدون عیب و ایراد و مشکل خریداری کنید.
4-دستگاه رنگ‌و‌رو رفته نخرید
هنگام خرید یک نوت‌بوک کارکرده سعی کنید تمام بخش‌های دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. از هیچ موردی به‌سادگی نگذرید و به رنگ و شکل بخش‌های گوناگون دستگاه توجه کنید؛ زیرا تغییر رنگ بخش‌های گوناگون دستگاه به هر دلیلی که باشد نقص دستگاه به شمار می‌رود و ممکن است مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد؛ به همین دلیل نباید به آن بی‌اعتنا بود.
تغییر رنگ بدنه، دکمه‌های صفحه‌کلید و… همه نشانه عمر بالا یا استفاده نامناسب از دستگاه است. در نتیجه چنین دستگاهی گزینه مناسبی برای خرید به‌حساب نمی‌آید. اما در این بین تغییر رنگ مانیتور مهم‌تر از دیگر بخش‌هاست؛ چراکه یکی از گران‌ترین بخش‌های‌ لپ‌تاپ، مانیتور آن است که در صورت خراب بودن، هزینه زیادی را بر کاربر تحمیل خواهد کرد، بنابراین نسبت به تغییر رنگ یا بی‌رنگی به‌صورت رنگ بنفش یا صورتی در صفحه‌نمایش خود حساس بوده و در صورت مشاهده این مشکل، سریع آن را به فروشنده پس بدهید.
5- دستگاه را بدون جعبه و متعلقاتش نخرید
سعی کنید حتما نوت‌بوکی خریداری کنید که دارای جعبه، دفترچه راهنما و شارژر و آداپتور باشد.
از خرید دستگاه‌های بدون جعبه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است دستگاه سرقتی باشد و شما را درگیر مشکل و دردسرهای بسیاری کند.
6- ورودی و خروجی‌های لپ‌تاپ را بررسی کنید
قبل از انتخاب و خرید یک نوت‌بوک کارکرده بهتر است تمام پریزها، سوکت‌ها، فیش‌ها و اتصالات وایرلس مثل بلوتوث و wi fi را بررسی و بازبینی کنید؛ زیرا بسیاری از آنها به مادربورد وصل شده‌اند و در صورت خراب بودن و تعویض، هزینه زیادی را بر شما تحمیل خواهد کرد.
اگر پورت USB شکسته باشد و بتوانید با سه پورت دیگر کار کنید، خرید این لپ‌تاپ عیبی ندارد. اگر فیش هدفون شکسته باشد، اما در لپ‌تاپ هدفون‌های بلوتوث داشته باشید، می‌توانید به جای آن قسمت، از هدفون‌های بلوتوث استفاده کنید، اما خرابی برخی از پورت‌ها و امکانات ارتباطی مانند سوییچ وایرلس یا پورت‌هایی نظیر HDMI و… موجب دردسر می‌شود.
7- در بررسی هارد درایو دقیق‌تر عمل کنید
هارددرایو را بررسی کرده و هرگونه عیب آن را بازبینی کنید، در صورت مشاهده عیب و نقص، نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ چراکه قیمت هارد بسیار گران‌تر از سابق شده است و معمولا هاردها نیز قابلیت تعمیر نداشته و باید هنگام بروز مشکل نسبت به تعمیر آن اقدام شود.
8- به نوع اپتیکال درایو لپ‌تاپ توجه کنید
اگر دستگاهی خریداری می‌کنید که دارای اپتیکال درایو است، سعی کنید نمونه‌ای را بیابید که درایو آن بتواند DL , DVD +R , DVD R , CD RW , CD R را پشتیبانی کند؛ چراکه خرید یک لپ‌تاپ با سی‌دی‌درایو قدیمی یا ناقص موجبات دردسر شما را فراهم می‌آورد.
9- باتری و شارژر را به‌دقت وارسی کنید
باتری از مهم‌ترین بخش‌های یک نوت‌بوک است؛ زیرا نوت‌بوکی که فاقد باتری باشد حکم یک کامپیوتر رومیزی را دارد و قابل حمل نیست. به همین دلیل لازم است که هنگام خرید نوت‌بوک کارکرده حتما به باتری و آداپتور آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در نتیجه از جمله مهم‌ترین موارد وجود باتری سالم است، اگر هنگام استفاده از سیستم خود، متوجه شدید که باتری سریع شارژ خالی می‌کند، به اطلاع فروشنده برسانید و از او بخواهید که یک باتری نو به شما تحویل دهد.
10- دستگاه بدون فاکتور نخرید
هنگام خرید نوت‌بوک کارکرده حتما از فروشنده فاکتور دریافت کنید تا در صورت بروز هر مشکلی، فروشنده اصلی مشخص باشد. شماره سریال دستگاه را در سایت‌های اتحادیه و … بررسی کنید
از آنجا که نوت‌بوک‌های سرقتی به‌وفور در بازار موجودند بهتر است قبل از خرید یک نوت‌بوک کارکرده، شماره سریال آن را از طریق سایت اتحادیه که شماره سریال دستگاه‌های سرقتی را اعلام می‌کند بررسی کنید و برگه فاکتور فروش را تا زمانی که دستگاه را در اختیار دارید نزد خود نگه دارید.
11- از دستفروش نوت‌بوک نخرید
حتما شما هم دیده‌اید که برخی از دستفروشان در بساط خود گوشی و نوت‌بوک هم دارند. به شما توصیه می‌کنیم که از این افراد خرید نکنید؛ زیرا نوت‌بوک و قطعاتی که توسط دستفروشان عرضه می‌شود سرقتی هستند و شما را به دردسر می‌اندازند.

منبع:عصر ارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *