جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


لزوم تقویت سواد اینترنتی

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: تقویت سواد اینترنتی مهمترین راه حل برای بهره گیری مناسب و صحیح از فضای مجازی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
لزوم تقویت سواد اینترنتی
سعیدرضا عاملی روز پنجشنبه افزود: سواد اینترنتی شامل موضوعاتی مانند دانش استفاده از اینترنت، توانائی حرفه ای برای بهره گیری از ابزارهای مرتبط با آن و انتخاب محتوای مناسب در فضای مجازی است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به این که برای استفاده صحیح و مناسب از فضای مجازی باید مردم آگاه و هوشیارباشند، اظهارکرد: از این طریق آنان از آسیب های این فضا در امان هستند و می توانند از فناوری های پیشرفته برای رشد و تعالی خود بهره ببرند.
عاملی، تقویت سواد اینترنتی را راهی بسیارکارآمد برای حفظ دین، فرهنگ جامعه و ارزش های ملی و مذهبی دانست و گفت: به نظر می رسد با علم، دانش و عقلانیت می توان این موضوعات را حفظ و گسترش داد.
وی به توصیه های دین اسلام در این زمینه اشاره کرد و افزود:خداوند در قرآن با واژگان متفاوت انسان را به عقلانیت، تفکر و دوری از جهالت، دعوت می کند.
عضوهیات علمی دانشگاه تهران دانائی را بزرگترین سرمایه انسان ها دانست و گفت: انسان ها با بهره گیری از این سرمایه بزرگ می توانند به زندگی سالم و با نشاط دست یایند.

** انجام 95 درصد جستجوی اطلاعات در جستجوگرهای آمریکائی
وی با اشاره به این که پیشروها در فضای مجازی به طور ویژه آمریکا عامل ایجاد انحصار فرهنگی و سلطه فرهنگی در فضای مجازی هستند، گفت: 95 درصد جستجوی اطلاعات در موتورهای جستجوی آمریکائی انجام می گیرد و در واقع از مسیر جستجوگرهای آمریکایی وارد محتوا و خدمات جهانی می شویم.
عاملی، دسترسی گسترده به اطلاعات را از جمله مزیت های فضای مجازی اعلام کرد و گفت: هر چند اطلاعات آسیب زا در این محیط وجود دارد اما فضای مجازی پر از اطلاعات مفید است.
وی بیان کرد: امروز دسترسی به علم و دانش فقط از طریق محیط کتابخانه ای صورت نمی گیرد و امکان دسترسی به آخرین اطلاعات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی از طریق فضای مجازی مهیا است.
عاملی افزود: مجموعه گسترده از اطلاعات، فرایندها، خدمات، تراکنش های مالی و اداری وارد فضای مجازی شده اند که استفاده بهینه از این فضا موجود کاهش تخریب محیط زیست، از بین رفتن فساد اداری و مالی و از همه مهمتر تسریع در ارائه خدمات سالم به مردم و ارزان شدن تولید و خدمات می شود.

** فضای مجازی به کشور ما بعد جهانی می دهد
وی با اشاره به این که هر چند فضای مجازی ظرفیت های فراوانی برای تقویت فرهنگ دارد، اما چالش هائی هم دارد، اظهار کرد: یکی از ظرفیت های فضای مجازی این است که به کشور ما می تواند بعد جهانی دهد.
عاملی ادامه داد: ما می توانیم با استفاده از این ابزارهای پیشرفته، ارتباطات جهانی را فراهم کنیم. امکان ایجاد جماعت جهانی با استفاده از شبکه های اجتماعی برای ما فراهم شده که این موضوع امتیاز بزرگی است.
وی ادامه داد: 57 کشور اسلامی و حدود دو میلیارد مسلمان می توانند با بهره گیری از این ابزار پیشرفته با هم پیوند بخورند و پراکندگی ها را که به مسئله بزرگ جهان اسلام تبدیل شده است، خاتمه دهند.
عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: با تحریک دولت های غربی و به طور خاص آمریکا، درگیری هایی بین مسلمانان به وجود آمده است که اگر فضای قدرتمندی در شبکه های اجتماعی بوجود آید، می تواند روند فعلی را به نفع مسلمانان تغییر دهد.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *