جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


لای فای 100برابر سریعتر از وای فای

فناوری لای‌فای که در حقیقت جایگزینی برای وای‌فای با سرعتی ۱۰۰ برابر است در حال حرکت از محیط آزمایشگاهی به دنیای واقعی است. چندی پیش یک استارتاپ استونیایی از این فناوری در قالب یک تبلیغ استفاده کرد. این استارتاپ که نام آن «ولمنی» (Velmenni) است، اخیرا موفق شده بود جزء ۱۰۰ فینالیست مسابقه اسلاش (Slush) در هلسینکی فنلاند باشد. در خبری که به‌تازگی منتشر شده آن‌ها اعلام کردند در حال تست این فناوری در شرکت‌ها و محیط‌های صنعتی در شهر «تالین» (Tallinn) هستند.

لای فای 100برابر سریعتر از وای فای
استارتاپ ولمنی توانسته در آزمایش‌های محیطی خود با استفاده از فناوری لای‌فای داده‌‌ها را با سرعت یک گیگابایت در ثانیه ارسال کند و این یعنی سرعتی ۱۰۰ برابر سرعت فناوری فعلی وای‌فای. تصور می‌کنید با این سرعت یک فیلم با کیفیت بالا در عرض چند ثانیه دانلود می‌شود؛ شما هم ذوق زده شدید؟


«دیپاک سولانکی» مدیرعامل «ولمنی» به نشریه آی‌بی تایمز انگلستان گفت: ما در حال تست این فناوری در پروژه‌های مختلف در صنایعی هستیم که می‌توان از فناوری VLC (ارتباط نوری قابل رؤیت) در آن‌‌ها استفاده کرد. او گفت: ما موفق شدیم یک راه‌کار روشنایی هوشمند طراحی کنیم که در حال حاضر در یک محیط صنعتی در حال تست می‌باشد. در این محیط ارتباطات از طریق نور انجام می‌شود. هم‌چنین در پروژه‌ای دیگر با استفاده از فناوری لای‌فای برای دسترسی به اینترنت در محیط داخلی یک شرکت مشغول به آزمایش هستیم.

شاید فناوری لای‌فای بطور کامل جایگزین وای‌فای نشود ولی این دو فناوری می‌توانند به‌صورت موازی در کنار هم بکار گرفته شوند تا شبکه‌های کارآمدتری ساخته شود. به گفته سولانکی موفقیت این پروژه باعث می‌شود تا متقاضیان در طی سه تا چهار سال آینده از طریق لامپ روشنایی به اینترنت دسترسی داشته باشند.

قبل از این‌که لای‌فای به‌صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرد باید روش‌هایی بکارگرفته شود تا دستگاه‌های فعلی بتوانند با این فناوری سازگاری پیدا کنند. سولانکی در این مورد می‌گوید: خیلی سخت است اگر بخواهیم یک زیرساخت کاملا جدید برای لای‌فای بسازیم به همین دلیل باید سعی کنیم تا به طریقی سیستم جدید را در دل سیستم فعلی جا دهیم.

پروفسور «هرالد هاس» از دانشگاه ادینبورگ و سازنده لای‌فای قبلا اظهار کرده بود در آینده شاهد لامپ‌های LED خواهیم بود که می‌توانند به‌عنوان یک جایگزین مافوق سریع برای وای‌فای مورد استفاده قرار گیرند. او که در یک کنفرانس سخنرانی می‌کرد گفت زیرساخت فعلی برای یکپارچه‌سازی لای‌فای کاملا مناسب است.

او گفت: فقط کافی است یک میکروچیپ بسیار کوچک را در هر وسیله روشنایی بالقوه بکار بگیریم؛ آن‌وقت شاهد خواهیم بود که دو نوع عملکرد با هم ترکیب می‌شوند: روشنایی و انتقال وایرلس داده. در آینده نه تنها ۱۴ بیلیون لامپ روشنایی خواهیم داشت بلکه ۱۴ بیلیون لای‌فای هم در کنار آن داریم که این می‌تواند  نویدگر آینده‌ای پاک‌تر؛ سبزتر و حتی روشن‌تر باشد.

اما لای‌فای واقعا چیست؟ لای‌فای یک فناوری وایرلس مشابه با وای‌فای است که اجازه می‌دهد دیتا با استفاده از VLC با بالاترین سرعت ارسال شود. این فناوری نسبت به وای‌فای چندین برتری دارد. اول این‌که لای‌فای امنیت بالاتری در شبکه‌های محلی و خانگی ایجاد می‌کند چون نور نمی‌تواند از موانعی مانند دیوار عبور کند. این خود به معنی تداخل کمتر بین دستگاه‌های مختلف است. اما بدون شک مهم‌ترین برتری و مزیت این فناوری سرعت بسیار بالایی است که ارائه می‌دهد. محققان موفق شده‌اند در شرایط آزمایشگاهی به سرعت 224 گیگابیت در ثانیه دست پیدا کنند.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *