جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


قلم و خودکار در شرف ناپدید شدن

چند روز قبل همایش بزرگی با نام GESS Education برگزار شد تا ورود تبلت‌ها به کلاس درس، تخته‌های چندرسانه‌ای و به طور کلی تأثیر فناوری‌ در امر آموزش مورد بررسی قرار گیرد و انواع ابزارهای مختلف از قلم‌های هوشمند طراحی گرفته تا دفترچه‌های الکترونیک مخصوص یادداشت‌برداری و روش‌های نوین برگزاری امتحان مبتنی بر سیستم‌های مختلف به صورت عمومی ارائه شود.

قلم و خودکار در شرف ناپدید شدن

 

این همایش در حوزه آموزش الکترونیک نکته‌های فراوان را پوشش داد و توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. اما آنچه در حاشیه آن بیشتر از فناوری‌های جدید آموزشی مورد توجه قرار گرفت، مطرح شدن مبحثی مبنی بر حذف خودکار و مدادهای معمولی تا چند سال آینده بود که برای بسیاری از مردم چندان خوشایند به نظر نرسید.

البته به جز این،‌ «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت در آخرین مصاحبه خود که با شبکه تلویزیونی ABC News انجام داد هم پیش‌بینی‌های مشابهی کرد و او پایان عمر مداد و خودکارهای امروزی برای استفاده عمومی را دهه آینده خواند.

پیش‌بینی‌ مدیرعامـل مایکروسافت
«ساتیا نادلا» پس از آنکه نخستین سالگرد مدیرعاملی خود را در بزرگترین شرکت نرم‌افزاری جهان جشن گرفت، چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی در امریکا حاضر شد و به سؤال‌های مجری پاسخ داد.

در لابلای این مصاحبه از نادلا پرسیده شد که در مورد آینده چه فکر می‌کند و به نظر او تا ۱۰ سال بعد چه ابزاری از چرخه زندگی روزمره مردم حذف می‌شود. او برای پاسخ دادن به این سؤال نسبتاً سخت چندان فکر نکرد و بی‌درنگ پاسخ داد: «خودکارهای جوهری».

البته نوع این مصاحبه تلویزیونی به گونه‌ای بود که سؤالات بسرعت پرسیده می‌شد و مصاحبه شونده هم مجبور بود پاسخ‌های کوتاه و سریع بدهد. به همین خاطر مجری با شنیدن این جواب مدیرعامل مایکروسافت، اندکی تعجب کرد و به این نتیجه رسید که او احتمالاً به خاطر این نوع پرسش، جوابی داده است که چندان هم به آن اعتقاد ندارد.

همین مسأله باعث شد تا پس از پاسخ نادلا، مجری از جیب کت خود یک خودکار بیرون بیاورد و از او دوباره بپرسد: آیا منظور شما این است؟ که البته مدیرعامل غول نرم‌افزاری جهان بار دیگر حرف خود را تأیید کرد و توضیح داد که دقیقاً همین خودکار که در دهه‌های گذشته بزرگترین تحول را روی زمین ایجاد کرد و پرکاربردترین کالا در سراسر جهان شناخته شد، به واسطه توسعه فناوری‌های مختلف از روی زمین حذف می‌شود و باید آن را در موزه‌ها جست‌وجو کرد. احتمالاً نادلا بر این باور است که یک دهه زمان کافی است تا همه مردم روی زمین از سیستم OneNote مایکروسافت استفاده کنند.

باور این مسأله حتی برای کارشناسان هم مشکل است که خودکار در آینده نزدیک به طور کامل ناپدید شود و آنچه این روزها در جیب یا کیف هر شهروندی یافت می‌شود، تا چند سال دیگر به طور کلی نایاب شود. همین مسأله باعث شد تا مرکز INQUIRER گفت‌وگویی را با «جرمی کالینگریج» رئیس انجمن تجهیزات نوشت‌افزار انجام دهد.

او توضیح داد: «بدیهی است که فناوری‌های الکترونیک شبانه‌روز ما را به خود اختصاص داده‌اند و همه بخش‌های زندگی را تسخیر کرده‌اند. اما من فکر می‌کنم با وجود درگیری بیش از اندازه به این قبیل فناوری‌ها، باز هم به دستخط نیاز داشته باشیم. فناوری‌های امروزی طیف وسیعی از ابزارآلات نوشتن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به طور یقین خودکارهای جوهری در این فرآیند مستثنی نیستند».

چیزی که حتی مدیرعامل مایکروسافت هم به آن توجه نکرد این بوده است که حس خوب نوشتن با خودکار را نمی‌توان از مردم جدا کرد. فناوری‌های الکترونیکی در انواع مختلف بدون در نظر گرفتن حریم شخصی کاربران وارد زندگی آنها می‌شوند و بر محبوبیت خود می‌افزایند. ولی ما همچنان افرادی را خواهیم داشت که تمایل دارند از زندگی خود لذت ببرند و با گرفتن خودکار در دست، ارتباط با دیگران را برقرار کنند.

البته برخی کاربران می‌گویند شاید هم «ساتیا نادلا» می‌خواسته به ویندوز ۸ اشاره کند. زیرا این محصول یکی از بی‌کیفیت‌ترین محصولات ساخته شده در شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود که هنوز هم پس از گذشت چند سال نتوانسته است توجه کاربران جهانی را به خود جلب کند و مدیران این شرکت هم اعتراف کردند که در جریان ساخت آن، اشتباهات فراوانی انجام داده‌اند.

هجوم فناوری
در جریان کنفرانسی که هفته گذشته برگزار شد «اشتوارت سوان» مدیر آکادمی آموزشی LEGO توضیح داد که فناوری‌های آموزشی و کاربردی هر اندازه هم که محبوب باشند و بتوانند جای خود را بین مردم جهان باز کنند، باز هم نمی‌توانند جای خودکار و کاغذ را بگیرند.

او گفت: «باور این مسأله واقعاً برای من غیرممکن است وارد مدرسه‌ای شوم که در آن کتابخانه وجود نداشته باشد. این بسیار خوب است که ما می‌توانیم روی iPad نسخه الکترونیکی کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنیم اما باید توجه داشت هیچ چیز به‌اندازه خواندن کتاب کاغذی نمی‌تواند تعادل را در کودکان امروزی ما برقرار کند. مسأله مربوط به استفاده از این است که در واقع همه ما نیازمند آن هستیم. اما اگر قرار باشد فناوری جای همه چیز را در زندگی ما بگیرد، شک نکنید که پس از گذشت مدتی پشیمان خواهیم شد».

اگر به‌اندازه کافی به عقب برگردیم، در خواهیم یافت که مداد در زمان خود یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها محسوب می‌‌شد و امروز ابزارهای دیگر جای آن را گرفته‌اند. ما هنوز نوشته‌های مبتنی بر کاغذ را در مدارس، اداره ها و زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌دهیم و ابزارها و فناوری‌های کاربردی نتوانسته‌اند برای برگزاری امتحان‌های مهم یا نامه‌های رسمی به طور کامل جایگزین نوشته و کاغذ شوند.

اینها ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کنند تا امر آموزش آسان‌تر شود، اما اگر قرار باشد قلم‌های الکترونیکی در آینده نزدیک جایگزین خودکارهای جوهری شوند، مهارت کودکان در امر یادگیری کامل نمی‌شود.

جالب اینکه حتی فناوری‌های جدید هم به دنبال روشی برای احیای دستخط هستند. با وجود اینکه پست الکترونیکی این روزها محبوبیت فراوان دارد و نامه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان به دست مخاطبان می‌رساند، اما کارشناسان سرویس جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند تا ایمیل‌ها را هم بتوانیم با دستخط خود بنویسیم.

کاربران برای استفاده از این سرویس که Bond نام دارد باید نمونه دستخط خود را اسکن کنند و آن را به صورت آنلاین به مرکز مربوطه بفرستند تا مورد تأیید قرار گیرد. سپس نرم‌افزار Bond نمونه را تحلیل می‌کند و با الگوریتم‌های پیچیده فرمولی به دست می‌آورد که در آن مشخص شده است هر یک از حروف را چگونه نوشته‌اید، نقطه‌ها را چگونه گذاشته‌اید، چقدر بین هر کلمه فاصله می‌گذارید و حروف را چگونه می‌کشید.

زمانی که این تحلیل‌ها به طور کامل انجام شد فونت ویژه‌ای دقیقاً شبیه به دست شما ارائه می‌شود. نرم‌افزار Bond همچنین می‌تواند نوع شکسته نویسی و محل قرار گرفتن هر کلمه نسبت به خط را به دقت محاسبه کند تا فونت نهایی کاملاً شبیه دستخط واقعی کلمات را بنویسد.

برای آنکه بخواهید از این سرویس استفاده کنید باید صفحه مخصوص در سایت اینترنتی مربوطه را باز کنید تا پس از تایپ کردن نامه مورد نظر خود، یکی از ۱۱ روبوت هوشمند مربوطه نامه را با دستخط شما تایپ کند و در نهایت بتوانید پست الکترونیکی را دقیقاً با دستخط خود به دوستان خود بفرستید.

البته برای آنکه سرویس Bond دستخط شما را تشخیص دهد باید ۱۹۹ دلار بپردازید و هزینه نوشتن هر نامه در این سرویس نیز ۹۹/۲ دلار محاسبه می‌شود. در صورت تمایل، شما می‌توانید ایمیل‌های مورد نظر خود را با دستخط بزرگان و نویسندگان نگارش کنید.

منبع: روزنامه ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *