جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


قاچاق حدود ۸ هزارمیلیارد تومانی موبایل و جلوگیری آن با اجرای طرح رجیستری

رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با استقبال از اجرای طرح رجیستری گفت که با اجرای این طرح از حدود ۸ هزار میلیارد تومان قاچاق تلفن همراه جلوگیری خواهد شد.

 

قاچاق حدود ۸ هزارمیلیارد تومانی موبایل و جلوگیری آن با اجرای طرح رجیستری

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگویی درباره طرح رجیستری گفت: با توجه به قاچاق کالا بخصوص تلفن همراه آن هم در سطح بسیار بالا قرار شد که از یک سال و نیم گذشته راهکار مناسبی برای جلوگیری از قاچاق کالا اندیشیده شود چون بیش از ۹۰ درصد واردات موبایل به صورت قاچاق است.

وی ادامه داد: با توجه به جمیع این شرایط وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید به این نتیجه رسید که از طریق رجیستری جلوی قاچاق کالا را بگیرند تا حقوق مصرف کننده و حقوق دولت تضییع نشود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اجرای طرح رجیستری از ۱۸ مهر ماه گفت: در اجرای این طرح، ستاد قاچاق کالا و ارز، گمرک، اپراتورها، دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و وزارت ارتباطات درگیر هستند که باید هماهنگی بین آنها به وجود آید. این موضوع احتیاج به زمان داشت تا آنها درگاهی برای کسب اطلاعات لازم و زیرساخت‌های مناسب از وارد کنندگان را به دست آورند. بعد از این هماهنگی‌ها طرح رجیستری اجرایی شد که به نظر ما راهکاری بهتر از این برای جلوگیری از حجم بالای قاچاق تلفن همراه وجود ندارد.

سبحانی‌فر با این توضیح که با اجرای طرح رجیستری جلوی بیش از ۸۰ درصد قاچاق تلفن همراه گرفته می‌شود، گفت: براساس یک تفسیر با اجرای طرح رجیستری جلوی قاچاق حدود ۲ هزار میلیارد تومان گرفته می‌شود، اما به نظر ما این مبلغ بیشتر از این است چون در مورد یکی از گوشی‌های معروف فقط یک و نیم میلیارد دلار واردات آن است که با احتساب ۸۰ درصد قاچاق این گوشی در کنار سایر مارک‌های تلفن‌ همراه می‌توان گفت که با طرح رجیستری جلوی حدود ۸ هزار میلیارد تومان قاچاق گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد که با اعطای مجوز واردات و انجام آن به اندازه کافی این طرح می‌تواند موفقیت آمیز باشد و جای نگرانی از کمبود گوشی نیست. مردم بدانند جوسازی‌ها مقطعی بوده و مشکلی پیش نخواهد بود. توصیه ما این است که فعلا اقدام به خرید تلفن همراه نکنند تا قیمت واقعی آن مشخص شود.

سبحانی‌فر گفت که وارد کنندگان اصلی در راه هستند و در انبارها گوشی به اندازه کافی وجود دارد. به همه برندها مجوز واردات داده می‌شود. برند خاصی مثل اپل که نمایندگی رسمی ندارد نیز به صورت غیر مستقیم در کشور از سوی نمایندگانی پشتیبانی می‌شود.

منبع : ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *