جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فناوری و معلولین

خوشبختانه تکنولوژی در طول تگاکلش، به کمک معلولان هم آمده و تا حدی کارهارا برایشان آسان‌تر کرده است.

فناوری و معلولین

درحال حاضر حدود ۵۱ درصد از جمعیت جهان یعنی تقریباً معادل جمعیت کشور چین از یکی از معلولیت‌ها رنج می‌برند که این تعداد معلول، بازاری مناسب برای شرکت‌های مختلف فناوری محسوب می‌شوند تا وسایل و تجهیزاتی فناورانه برای استفاده آنها طراحی و تولید کنند.


سنسورهای کینکت Xbox که می‌تواند وضعیت بدن و حرکات دست فرد ناشنوا را ردیابی کنند، با هر حرکت دست و بدن کاربر،زبان اشاره را درک کرده و آن را به زبان عادی ترجمه می‌کنند تا افراد سالم متوجه درخواست یا حرف فرد ناشنوا بشوند موس چشمی به معلولان امکان نامه نگاری، ویرایش اسناد، مرورگری اینترنت و غیره را تنها با حرکت چشم می‌دهد پس به این ترتیب بر میزان استقلال آنها افزوده می‌شود و می‌توانند بسیاری از کارهای روزمره ویادداشت‌های شخصی خود را به تنهایی تایپ کنند

۳ دسامبر (۱۲ آذر) روز جهانی معلولان است؛ قشری که ممکن است با یک یا چند معلولیت دست و پنجه نرم کنند و در زمره نابینایان،ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی محسوب شوند.

درحال حاضر حدود ۱۵درصد از جمعیت جهان یعنی تقریباً معادل جمعیت کشور چین از یکی از معلولیت‌ها رنج می‌برند که ممکن است این معلولیت علت ژنتیکی داشته باشد،پس از تولد به دلیل بیماری‌های ویروسی مختلف ایجاد شده، در اثر ضربه ناشی از تصادفات و سوانح گوناگون مانند زلزله و… به آن دچار شده باشند یا این ناتوانی و معلولیت تنها در نتیجه بالا رفتن سن و رسیدن به دوران سالمندی ایجاد شده باشد.

علت هرچه که هست، نیازمندی‌های این قشر با دیگران تفاوت دارد و اگر هر کسی تلاش کند نه تنها در روز معلولان بلکه در طول سال به فکر آنها باشد تا به سهم خود باری از دوش این قشر بردارد زندگی برای این گروه نیز بسیار آسان‌تر می‌شود.

دراین میان شاید بتوان فناوری را تسکین درد ‌معلولان دانست چرا که فناوری،رفاه را برای بشر به ارمغان آورده است و اگر این علم به دنیای این افراد نیز وارد شود مطمئناً برای آنها استقلال و زندگی آرام‌تر و بی‌دردسرتری را می‌سازد.

ازسوی دیگر این تعداد معلول، بازاری مناسب برای شرکت‌های مختلف فناوری محسوب می‌شوند تا وسایل و تجهیزاتی فناورانه برای استفاده آنها طراحی و تولید کنند. حتی فیزیوتراپیست‌ها نیز متقاضی دریافت چنین طرح‌هایی هستند تا بتوانند راحت‌تر با معلولان کار کنند و توانمندی‌های آنها را تا حد امکان افزایش دهند یا حداقل مشکلاتشان را کمتر کنند.

پیش از این، با وجود این ظرفیت بالا بسیاری از شرکت‌ها چندان تمایلی به حضور در این عرصه نداشتند و به همین دلیل روند ارتباط گرفتن معلولان با وسایل فناورانه،بسیار کند بود ولی حالا اوضاع تغییر کرده است و معلولان می‌توانند تنها با حرکت چشم خود با کامپیوتر کار کنند، به تلفن پاسخ دهند و زبان اشاره خود را ترجمه کنند یا حتی با خودروهای هوشمند و بدون راننده، رانندگی کنند تا به این ترتیب میزان وابستگی و انزوای آنها نیز کمتر شود و علاوه بر رفت و آمد بی‌خطرتر در سطح شهر، بتوانند شغل مناسبی نیز پیدا کنند.

کینکت؛ مترجم زبان اشاره
با وجود توسعه علم برای درمان بیماری‌های مختلف ولی برخی عوارض معلولیت، برای همه عمر با معلولان همراه است و فناوری در این میان می‌تواند بسیار بر کاهش ناتوانی آنها تأثیرگذار باشد، به حرکت آنها کمک کند یا چشم، گوش و زبان آنها شود و دیگران هم بتوانند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کنند.

در یکی از تلاش‌های دنیای فناوری می‌توان به استفاده از فناوری کینکت برای کمک به معلولان اشاره کرد. محققان چینی از فناوری کینکت برای ترجمه زبان اشاره معلولانی استفاده کردند که قدرت تکلم و همچنین شنوایی ندارند. این افراد ناشنوا از کینکت که درواقع سیستم بازی Xbox محسوب می‌شود کمک می‌گیرند.

حرکت‌های اشاره دست روی کینکت کدگذاری و برنامه‌ای ویژه روی آن نصب شده است، سنسورهای کینکت که می‌تواند وضعیت بدن و حرکات دست فرد ناشنوا را ردیابی کنند، با هر حرکت دست و بدن کاربر،این زبان اشاره را درک کرده و آن را به زبان عادی ترجمه می‌کنند تا افراد سالم متوجه درخواست یا حرف فرد ناشنوا بشوند.

این سیستم یک کارایی دیگر هم دارد و آن هم اینکه می‌تواند زبان معمولی را نیز به زبان اشاره تبدیل کند تا افراد ناشنوا نیز زبان اطرافیان خود را بفهمند و این تعامل شکل بگیرد.درحال حاضر زبان اشاره به ۲ زبان انگلیسی و چینی ترجمه می‌شود و معلولانی که از این روش فناورانه استفاده کرده‌اند، ازآن رضایت دارند.

با توجه به این سطح موفقیت انتظار می‌رود این شرکت چینی در زبان‌های دیگر نیز فعالیت کند تا این فناوری به معلولانی که از ناشنوایی رنج می‌برند در سراسر جهان کمک کند.

یک گوشی هوشمند برای معلولان
یکی از مشکلات معلولان حرکتی،این است که به دلیل ضعف در دست خود، نمی‌توانند تلفن‌های همراه را در دست بگیرند و از قابلیت‌های نوع هوشمند آن بهره ببرند در حالی که اگر این مشکل اولیه حل شود، اپلیکیشن‌های گوناگون می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک فراوانی کنند.

این موضوعی است که با طراحی SesamePhone مورد توجه فعالان عرصه فناوری قرار گرفت تا معلولان بدون اینکه نیازی به در دست گرفتن گوشی یا لمس کردن صفحه نمایش آن داشته باشند، از همه امکانات آن استفاده کنند.

Sesame Phone گوشی هوشمندی است که کاربر معلول می‌تواند تنها با نگاه کردن به آن و حرکت دادن سر خود،به اپ‌های آن دسترسی پیدا کنند. در این گوشی از سخت افزار GoogleNexus5 استفاده شده است و تغییرات صورت کاربر تشخیص داده می‌شود تا نشانگری که روی صفحه نمایش نمایان است کنترل شود.

با چرخاندن سر به سمت راست یا چپ، نشانگر نیز به راست یا چپ حرکت می‌کند و اپ مورد نیاز کاربر را برای باز شدن انتخاب
می‌کند.

وقتی هم حرکت سر خود را متوقف کنید یک پنجره باز می‌شود تا به شما اجازه درک کردن، کلیک، سوایپ یا خروج را بدهد. برای شروع تنها کافی است بگویید « Sesame باز شو»، بلافاصله اپ مورد نظر باز می‌شود و از این به بعد منتظر فرمان‌های بعدی با تغییرات چهره شما می‌شود.

کاربر می‌تواند به تنهایی اپ‌های مورد نیاز خود را از گوگل پلی دانلود کند، در فضای وب گردش داشته باشد و به جست و جو بپردازد و حتی انگری بردز بازی کند.

به این ترتیب معلولان می‌توانند به طور مستقل از تلفن هوشمند خود استفاده کنند و از فناوری اینترنت اشیا بیشترین بهره را ببرند و همه وسایل خانه و امور روزمره خود را تحت کنترل داشته باشند.

جست و جوی معلولان جسمی در اینترنت
یکی دیگر از فناوری‌هایی که به تازگی توسط دانشمندان و محققان عرصه فناوری طراحی شده است و می‌تواند انقلابی در زندگی معلولان جسمی حرکتی ایجاد کند محصول تازه شرکت سامسونگ است.
این شرکت کره‌ای به تازگی خبر از طراحی یک موس داده ‌است که تنها با حرکت چشم کار می‌کند و برای استفاده از آن نیازی به دست‌ها نیست.

این موس که Eyecan+ نامیده می‌شود درواقع نسخه کامل‌تر شده EYECAN است که دو سال قبل توسط این غول دنیای فناوری ساخته شده بود و حالا با افزایش کارایی‌های آن، یک موس چشمی بسیار کارآمد طراحی شده است.

این موس چشمی به معلولان امکان نامه نگاری، ویرایش اسناد، مرورگری اینترنت و غیره را تنها با حرکت چشم می‌دهد پس به این ترتیب بر میزان استقلال آنها افزوده می‌شود و می‌توانند بسیاری از کارهای روزمره و یادداشت‌های شخصی خود را به تنهایی تایپ کنند و در اختیار داشته باشند.

بسیاری معتقدند این موس حتی می‌تواند در اشتغال این معلولان جسمی حرکتی نیز نقشی عمده ایفا کند چرا که در حال حاضر هیچ محیط کاری را نمی‌توان یافت که از فناوری بهره نگرفته باشد.

فناوری Eyecan+ درواقع از جعبه فیزیکی که زیر صفحه نمایش قرارمی گیرد و همچنین یک رابط کاربر روی صفحه تشکیل شده است و سیستم به صورت بدون سیم، حرکات و دستورات چشم کاربر را دریافت می‌کند و پس از ظاهر شدن پنجره، تنها با پلک زدن،دستورات را اجرا می‌کند.

رابط کاربری این دستگاه شامل ۱۸ فرمان مختلف ازجمله اسکرول، زوم، کپی و چسباندن و… است. میزان حساسیت این وسیله و نوع فرمان‌ها نیز با توجه به نیاز کاربر معلول، قابل تغییر است.

به هر حال فناوری رو به پیشرفت است و بی‌شک آینده معلولان بسیار روشن است چرا که بر خلاف گذشته حالا دیگر بسیاری از شرکت‌ها به طور تخصصی در زمینه طراحی فناوری‌های مورد نیاز این قشر فعالیت می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *