جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


نگاهی به فناوری های جدید فیسبوک در کنفرانس F8 2017

روز گذشته فیسبوک کنفرانس توسعه‌دهندگانش را که F8 نام دارد، برگزار کرد و از فناوری‌ها و محصولات جدید خود پرده برداشت که در ادامه نگاهی گذرا به آن‌ها خواهیم داشت.

فیسبوک روز گذشته‌ کنفرانس توسعه دهندگانش را که F8 نام دارد، برگزار کرد. بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان در این کنفرانس از ویژگی‌های جدیدی پرده برداشت که هدف آن‌ها درگیر کردن هر چه بیشتر کاربران فیسبوک با دنیای مجازی است. فیسبوک در جریان کنفرانس خود از ورود جدی‌تر به حوزه‌ی واقعیت افزوده و پلتفرم جدیدی برای مسنجر با پشتیبانی از افزونه‌ها و بات‌ها، ارائه‌ی سرویس برای کسب و کارها و همچنین ایجاد محیطی برای واقعیت مجازی خبر داد.

مارک‌ زاکربرگ معتقد است که واقعیت افزوده نقش بسیار پررنگی در پیدایش جوامع مجازی بازی می‌‌کند. همان‌طور که می‌دانید، دوربین‌ در حال تبدیل شدن به بخشی جدانشدنی اپلیکیشن‌های فیسبوک است و از این‌رو این کمپانی در پی آن است تا بهترین استفاده را از این امکان ببرد. فیسبوک در جریان برگزاری کنفرانس از پلتفرم جلوه‌های دوربین یا Camera Effects Platform رونمایی کرد. میلیون‌ها کاربر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فیسبوک در قالب اپلیکیشن‌های اینستاگرام، فیسبوک و مسنجر از وجود این پلتفرم استفاده خواهند کرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این پلتفرم می‌توانند از توانایی واقعیت افزوده نیز استفاده کنند. فیسبوک همچنین AR Studio را به‌عنوان محیطی برای ایجاد ماسک‌های سه‌بعدی با قابلیت تشخیص چهره، رندر سه‌بعدی، پشتیبانی از دوربین جلو و پشت گوشی‌های هوشمند و همچنین حرکات دوربین رونمایی کرد.

اما رونمایی از پلتفرم جلوه‌های دوربین تنها دستاورد فیسبوک در حوزه‌ی واقعیت افزوده نیست؛ چراکه این کمپانی پلتفرم بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را نیز طی کنفرانس F8 رونمایی کرد. با استفاده از این پلتفرم می‌توان بازی‌هایی توسعه داد که محیط بازی را در دنیای واقعی ترسیم می‌کند. زاکربرگ در جریان کنفرانس F8 نمونه‌ای از این بازی‌ها را نمایش داد. این بازی روی گوشی‌ اجرا می‌شد و سه نفری که با در دست داشتن یک گوشی در حال انجام بازی بودند، در صورت نیاز ضربات خود را روی میزی که در مقابلشان قرار داشت، وارد می‌کردند. در واقع محیط بازی روی میز مقابل این افراد در نمایشگر گوشی نشان داده می‌شد.

فیسبوک در نظر دارد بر اساس نقشه‌ی راه خود و هم‌زمان با پیشرفت فناوری‌های مرتبط با واقعیت افزوده، در آینده واقعیت افزوده را با استفاده از عینک‌های هوشمند در اختیار کاربرانش قرار دهد.

فیسبوک پس از برگزاری اولین کنفرانس F8 که ۱۰ سال پیش انجام شد، همواره ابزار‌هایی برای استفاده توسط توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است؛ حال آنکه در کنفرانس ۲۰۱۷ فیسبوک شاهد رونمایی از Developer Circles بودیم که هدف از آن آشنایی هر چه بیشتر توسعه‌دهندگان با یکدیگر و ایجاد محیطی است که با استفاده از آن توسعه‌دهندگان بتوانند در محیطی مشترک، نکاتی را از همدیگر یاد بگیرند. با استفاده از این ویژگی جدید، افرادی که درصدد توسعه‌ی اپلیکیشن‌ بر پایه‌ی فیسبوک هستند؛ می‌توانند از تجربه‌ی سایر توسعه‌دهندگان در یک محیط گروهی سود ببرند و کار خود را آغاز کنند. فیسبوک همچنین در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان از بروزرسانی چند پلتفرم خود شامل Login ،Account Kit و Analytics رونمایی کرد.

بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان، سرویس Workplace خود را که با هدف رقابت با Slack و جذب مشتریان اینترپرایز توسعه یافته، با قابلیت‌های جدید همراه کرده است. فیسبوک در کنفرانس F8 اعلام کرد که علاوه بر اضافه شدن ویژگی‌های جدید نظیر اشتراک‌گذاری فایل‌ها در Workplace، از این پس دوربین‌های حرفه‌ای نیز برای انجام ویدیوچت پشتیبانی خواهند شد. ضمنا راه برای ورود بات‌های غیر پیش‌فرض فیسبوک به Workplace باز شده است. همانطور که اشاره کردیم، Workplace پلتفرمی است که با در نظر گرفتن کاربران تجاری توسعه یافته است. این محیط ظاهر و امکاناتی شبیه به سایر رقبای موجود نظیر Slack، Cisco Spark، yammer و انواع سرویس‌های کار تیمی دارند. فیسبوک اعلام کرده است که بیش از ۱۴ هزار کسب و کار و سازمان از Workplace استفاده می‌کنند.

مسنجر فیسبوک نیز از جمله‌ی مواردی بود که این کمپانی در جریان کنفرانس F8 از تغییرات آن پرده برداشت. پلتفرم مسنجر فیسبوک در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و با استفاده از آن، توسعه‌دهندگان امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ مبتنی بر مسنجر فیسبوک پیدا کردند. فیسبوک سال گذشته پشتیبانی از بات‌های نرم‌افزاری را در مسنجرش رونمایی کرد.

مسنجر فیسبوک بیش از ۱.۲ میلیارد کاربر دارد و بیش از ۶۰ میلیون کسب و کار از آن استفاده می‌کنند. فیسبوک ظاهر مسنجر خود را دستخوش تغییراتی کرده است تا کاربران در زمان استفاده از این سرویس با وجود امکانات زیاد در دسترس، بتوانند به‌راحتی گزینه‌های مدنظر خود را پیدا کنند. در طراحی جدید مسنجر، تب‌های جدید ایجاد شده است و کسب و کارها به همراه بات‌های نرم‌افزاری به تب جدید منتقل شده‌‌اند تا کاربران بتوانند موارد مورد نیاز را خود از میان بات‌ها و کسب و کارها، در تبی به نام Discovery پیدا کنند. فیسبوک تب دیگری نیز با نام Game On ایجاد کرده است که از طریق آن می‌توان به بازی‌های توسعه یافته برای مسنجر دسترسی پیدا کرد و در همین قالب آن‌ها را بازی کرد. دلیل جدا کردن بخش بازی‌ها، افزایش استقبال از این قسمت توسط کاربران است و فیسبوک نیز در پی آن است تا کاربران بیشتری را به این سمت جلب کند. آمارهای فیسبوک نشان از این دارند که ماهانه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر بازی‌های فیسبوک را اجرا می‌کنند. اما جالب‌ترین امکان اضافه‌شده به مسنجر فیسبوک، قابلیت افزونه است. با استفاده از افزونه‌ها، کاربران دیگر نیازی به خارج شدن از محیط اپلیکیشن برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها ندارند. برای مثال زمانی که دو کاربر در حال صحبت در مورد یک قطعه‌ی موسیقی هستند، دیگر نیاز به خروج از محیط مسنجر نیست؛ چراکه کاربران می‌توانند با استفاده از افزونه اسپاتیفای، آهنگ مورد نظر خود را بیابند و در محیط خود مسنجر علاوه بر اشتراک‌گذاری، آن را پخش کنند. البته در حال حاضر تعداد افزونه‌های اضافه‌شده به مسنجر فیسبوک محدود است، اما فیسبوک اعلام کرده که رفته‌رفته بر تعداد افزونه‌های مسنجر خواهد افزود.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *