جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فلسفه تصاویر سلفی و اهمیت آن ها در زندگی

بی شک تصاویر سلفی در این دهه به یک بخش مهم از زندگی افراد تبدیل شده اند، از طرفی شرکت های سازنده تلفن های هوشمند روز به روز از دوربین های با کیفیت تری در محصولاتشان استفاده می کنند؛ حتی شرکت تایوانی اچ تی سی تلفنی با نام HTC Eye مخصوص تصاویر سلفی طراحی و روانه بازار کرد.

با این حال تصاویر سلفی علاوه بر علاقه مندان زیاد، مورد تنفر خیل عظیمی از کاربران است. اکثر این افراد سلفی را یک عادت بچه گانه و مخصوص نسل نوجوان می دانند و در آن هیچ هنری نمی بینند. در این مقاله می خواهم به عنوان فردی که در روز حداقل چند تصویر سلفی می گیرد، این سوء تفاهمات را برطرف کنم و به شما دلایلی برای دوست داشتن این تصاویر بدهم.

فلسفه تصاویر سلفی و اهمیت آن ها در زندگی

یک هنر قابل احترام
در حالی که کلمه سلفی (Selfie) در سال 2013 به صورت رسمی در دیکشنری آکسفورد قرار داده شد، اما هنرمندان مدت زیادی به استفاده و بهبود این هنر مشغول بودند. جالب است بدانید تاریخ ثبت اولین نقشی سلفی‌مانند به دهه 1400 میلادی بر می گردد! همچنین در سال 1839، رابرت کارنلیوس اولین تصویر سلفی را ثبت کرد.

بله، امروزه تصاویر سلفی بسیار پر طرفدارتر شده اند؛ دلیل اول این موضوع آماده بودن ابزار مورد نیاز جهت ثبت آن ها به سادگی و سهولت است. همچنین پیداش صفحات اجتماعی نظیر اینستاگرام در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

این موضوع که تمام تصاویر سلفی هنرمندانه ای نیستند کاملا درست است؛ همانطورکه این شرایط برای تصاویر عادی نیز صدق می کند. برای ثبت یک تصویر سلفی هنرمندانه و با کیفیت باید شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کرد؛ موضوعی که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی توجهی به آن ندارند. شاید این همه تنفر از تصاویر سلفی یا خودنگار، به خاطر میلیون ها سلفی بی کیفیت در شبکه های اجتماعی است.

یک تصویر کاملا شخصی
مهم نیست فناوری و کیفیت دوربین های تلفن های همراه چقدر بالا برود، گرفتن یک تصویر به تمام معنا حرفه ای از یک منطقه خاص و گاه توریستی و ثبت آن به نام خود بسیار مشکل است. بدون دسترسی به یک هلیکوپتر و دوربین حرفه ای چند ده میلیونی نمی توانید تصویری از برج ایفل مشابه با تصاویر کارت پستال ثبت کنید.

در عصری که هر تصویری از هر چیزی را می توان در چند ثانیه از اینستاگرام، گوگل و… دانلود کرد، نمی توان به راحتی مالکیت یک تصویر را به نام خود ثابت کرد. کاربران فراوانی از عکس های دیگران در پروفایل خود استفاده می کنند؛ البته به این کار نمی توان یک دزدی هنری گفت اما به هر حال مالکیت یک تصویر تاریخی و زیبا می تواند به راحتی گم شود.

می خواهید بگویید به جنوب شرق آسیا سفر کرده اید؟ کافیست تعدادی تصویر از گوگل پیدا کرده و آن ها را از اتاق خواب خود در شبکه اجتماعی برای دوستان قرار دهید!

اینجاست که تصویر سلفی کاربرد خود به نشان می دهد؛ این تصاویر حقیقت را می گویند. بله می توانید تصاویر سلفی را نیز با فوتوشاپ به نام خود در بیاورید، اما این کار به شدت سخت و وقت گیر است. مطمئنا کاربران دیگر نیز چنین زمانی را صرف دزدیدن سلفی منحصر به فرد شما ندارند! یک تصویر سلفی که در میدان آزادی تهران ثبت شود، در مورد میدان نیست بلکه به سفر شما به آن جا اشاره دارد؛ این که به شما چه حسی داد، چه کار هایی انجام دادید و چطور می خواهید این روز فراموش نشدنی را ثبت و نگه داری کنید.

امروزه علاقه مندان به سلفی در سفر های خود علاوه بر گرفتن تصاویر معمولی از مکان ها و طبیعت بکر، سلفی های فراوانی نیز می گیرند. با آمدن ابزار هایی نظیر مونوپاد نیز این تصاویر قوت گرفته اند.

نمایش احساسات لحظه ای ( یهویی!!)
بیشتر از هر چیز، تصاویر سلفی هدف ارتباط با دیگران را دنبال می کنند. اپلیکیشن Snapchat یکی از پر طرفدار ترین برنامه های پیام رسان است، آن هم به یک دلیل؛ تصاویر سلفی یک راه بسیار مناسب برای چت با دوستان هستند. امروزه بیشتر سلفی هایی که کاربران این شبکه می گیرند، در اصل پیام هایشان در Snapchat هستند.

استخراج احساسات، حالت صحبت و چهره فرد در یک ایمیل یا پیام صوتی بسیار مشکل و گاه غیر ممکن است. این که فرد مقابل چه فکر می کند و در چه وضعیت روحی به سر می برد می تواند تفاوت جدی‌ و قابل توجهی در پیام های ما و تصمیم نهاییمان بگذارد. در این سوال که “خب دیشب چه کار کردی؟” ممکن است بر موارد و جنبه های مختلفی تاکید شود. شکلک های ایموجی و همچنین استیکرها در حل این مشکل یک قدم مثبت برداشتند اما در مجموع هنوز این موضوع کاملا حل نشده است.

در نهایت باید بگوییم، تصاویر سلفی تنها مختص کودکان و نوجوانان خام و بی تجربه نیست و همچنین ثبت تصاویر سلفی برای یک فرد بزرگ سال آنچنان عجیب و حماقت محسوب نمی شود. هر کس که تلفن هوشمند دارد می تواند ، و باید، این تصاویر را ثبت و در گالری خود داشته باشد. با این تصاویر در یک کلام می توانید هنر نمایش احساسات واقعی خود را در گالری تلفن داشته باشید.

مهم نیست چند سالتان است، همین حالا تلفن خود را برداشت، در محیطی با نور مناسب و دکور زیبا یک تصویر سلفی ثبت کرده و با دوستان خود به اشتراک بگذارید. با این کار به دوستان خود نشان می دهد چقدر به ارتباطتان با آن ها اهمیت می دهید.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *