جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فایرفاکس از گوگل جدا میشود

در دنیای تکنولوژی امروز اتفاقات کوچک می‌توانند اهمیت و تاثیرات باطنی عمیق والبته قابل‌ توجهی داشته باشند. اینجا صحبت از نوار جستجوی سریع در مرورگر موزیلا فایرفاکس است. دو روز پیش موزیلا اعلام کرد که پس از ده سال، جستجوگر پیش‌فرض این نوار را از گوگل به یاهو تغییر می‌دهد!

فایرفاکس از گوگل جدا میشود

در نگاه اولیه ظاهرا این مسئله عجیب و غیرضروری به‌نظر می‌رسد چرا‌که بدیهی است گوگل در زمینه جستجو بهتر از یاهو عمل می‌کند اما در اصل این یک تغییر جزئی و معمولی نبوده و نشان‌دهنده وجود اختلافات در روابط چندین ساله‌ی گوگل و موزیلاست.

در ده سال گذشته گوگل از طریق تبلیغاتش، مبلغ اندکی را از هر بار جستجو که از این نوار فایرفاکس انجام می‌شد کسب می‌کرد که طبیعتا درصدی از این مبلغ نیز به موزیلا تعلق داشت. هزینه‌ای که طی چندین سال از مرز چند صد‌میلیون دلار عبور می‌کند!

سود مالی می‌تواند رقابت و انگیزه لازم برای اتخاذ تصمیمات زیرکانه وگاه خودخواهانه را در شرکت‌ها به‌وجود ‌آورد. گوگل هم به همین خاطر تمایل ندارد برای همیشه به رقبای مرورگر کروم خود سرویس‌دهی کند!

این اتفاقات طبیعتا باعث نگرانی موزیلا شده‌، در کنفرانس دو روز پیش این شرکت، Chris Bears مدیرعامل فایرفاکس با لحن متفاوتی از این تغییرات جدید با‌عنوان “ایجاد آزادی در انتخاب خدمات نوآورانه اینترنت” یاد کرد. خدمات نوآورانه اینترنتی که موزیلا از آن صحبت می‌کرد که بیشتر به مرور اینترنت و جستجو مربوط می‌شوند، میدان رقابتی است که گوگل حریفی درآن ندارد و همین امر باعث شده نگرانی‌ها درمورد پیشی گرفتن کروم از موزیلا در آینده نه‌چندان دور بیشتر شود.

در عین حال این خدمات تنها بخشی از اکوسیستم جامع گوگلی هستند که شامل کروم، اندروید و خدماتی همچون جی‌میل می‌شود و هدف این است که شرکت‌هایی مثل یاهو و موزیلا دیگر جایی در این اکوسیستم گوگل نداشته باشند.

سایر شرکت‌های کوچک هم این خطر را احساس کرده‌اند. دی ماه پارسال بود که گوگل با تغییراتی که در سرویس تبلیغاتی AdSense خود اعمال کرد، امکان مخفی‌سازی فعالیت آنلاین کاربران را غیرفعال کرد که باعث نارضایتی برخی از مرورگرهای جانبی شد که از این خدمات استفاده می‌کردند.

همین وقایع چند ماه پیش باعث نگرانی موزیلا شده چون فایرفاکس هم ویژگی نرم‌افزاری مشابهی تحت عنوان Do Not Track دارد که مخالف سیاست های همگام‌سازی دستگاه‌های مختلف و سرویس‌های گوگل است و ریسک مقابله گوگل با موزیلا را بیشتر می‌کند.

در این میان، اخیرا شایعاتی پخش‌شده که به گفته Marissa Mayer یاهو نیز بر روی به‌روزرسانی امکانات جدید جستجو در وب اختصاصی خود کار می‌کند. این در حالی گفته شده که همکاری درازمدت بین یاهو و جستجوگر بینگ بیش از پیش بدون الزام به‌نظر می‌آید. اما چون یاهو برخلاف گوگل و موزیلا مرورگر ندارد، شاید در این میدان رقابت کمتر تاثیرپذیر باشد.

حال باید منتظر ماند تا دید در ماه‌های آینده چه خواهد شد. آیا هم‌چنان کاربران فایرفاکس را ترجیح خواهند داد یا به کروم مهاجرت خواهند کرد؟ و آیا این تغییرات باعث شکل‌گیری نوآوری‌های جدیدتر از یاهو خواهد شد یا خیر؟! شاید هم کاربران زیادی جستجوگر پیش‌فرض خود را از تنظیمات به گوگل برگردانند و باعث شوند یاهو سود چشمگیری بدست نیاورد و وضعیت مشابه قبل شود و اختلاف بین موزیلا و گوگل از بین برود!

منبع:ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *