جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


علت طولانی تر شدن هرساله پروازها

در آینده ای نزدیک، پروسه پرواز از نقطه الف به نقطه ب احتمالا از آن چه امروز انجام می شود، یک دقیقه طولانی تر خواهد بود. شاید این یک دقیقه برای شما اهمیت بالایی نداشته باشد اما برای صنعت هواپیمایی چرا. همین یک دقیقه ها وقتی کنار هم جمع می شود، سالانه هزاران ساعت می شود و میلیون ها دلار هزینه سوخت گردن شرکت های هواپیمایی خواهد گذاشت.

علت طولانی تر شدن هرساله پروازها

مقاله ای که اخیرا در Nature Climate Change منتشر شده، ۲۵۰ هزار پرواز تجاری بین هونولولو و سواحل غربی را مورد مطالعه قرار داده است. محققین می گویند تنوع آب و هوایی، علاوه بر تغییرات روزانه هوا، مدت زمان پرواز را مشخص می کند. در نتیجه طی قرن ۲۱، هر چه جریان تندبادها بیشتر شود، سفرهای هوایی هم طولانی تر می شود.

کریس کارناوسکاس، مسئول این تحقیق می گوید: “الگوهای گردش باد در سطوح بالایی جو، عامل اصلی طولانی تر شدن زمان پرواز هستند. پرواز طولانی به معنی مصرف بیشتر سوخت توسط هواپیمایی ها است. ورود اضافه CO2 به اتمسفر می تواند به تغییرات جوی کمک کند.”

همانطور که دما در بخش های استوایی اقیانوس آرام بالا و پایین می شود، امواج جوی به دو سوی نیم کره شمالی و جنوبی پراکنده می شوند. فاکتور موثر روی این الگوهای چرخشی هوا، نوسان جنوبی ال نینو است.

علت طولانی تر شدن هرساله پروازها 2

هر چقدر که ما به افزایش CO2 کمک می کنیم، نوسان جنوبی ال نینو و الگوهای گردش هوا تغییر می کنند. با بررسی مدل های تغییر اقلیم ۳۰ ناحیه مختلف دنیا، کارناوسکاس و تیم اش به این نتیجه رسیدند که اگر این جریان ادامه پیدا کند، سفر از کالیفرنیا به هاوایی هر سال طولانی تر می شود و جریان های بادی شدیدتر، سبب افزایش مصرف سوخت می شوند.

شاید برای شما پرسشی پیش آید که چرا چند دقیقه پرواز اضافه تا این حد اهمیت دارد. کارناوسکاس یه سری معادلات سریع ریاضی انجام داده و دلیل اش را برای ما توضیح داده است. اگر فقط یک دقیقه به تمام ۳۰ هزار پروازی که روزانه در ایالات متحده انجام می شود اضافه کنیم، هواپیماها سالانه ۳۰۰ هزار ساعت بیشتر در آسمان خواهند بود و برای ۳۰۰ هزار ساعت پرواز، میلیاردها لیتر سوخت اضافه لازم است. چنین اتفاقی، هر سال ۳ میلیارد دلار به صنعت هواپیمایی این کشور ضرر وارد کرده و ۱۰ میلیارد کیلو دی اکسید کربن به اتمسفر می افزاید.

این اعداد و ارقام شاید شوکه کننده باشند اما باید به عنوان یک احتمال در نظر گرفت شان. باید در نظر داشته باشیم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نه تنها به اقتصاد میلیاردها دلار ضربه وارد می کند، بلکه به محیط زیست نیز صدمه وارد می شود.

منبع:دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *