جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


علت الزام خاموشی تلفن همراه در بیمارستان وهواپیما

همه ما به نوعی تداخل امواج الکترومغناطیسی را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم. مثلا وقتی گوشی خود را روی میز کار و در نزدیکی کامپیوتر قرار می‌دهید، در هنگام برقراری تماس و یا دریافت پیام، نویزی در اسپیکرهای کامپیوتر ایجاد می‌شود و حتی گاهی صفحه نمایش کامپیوتر شروع به لرزش می‌کند.

علت الزام خاموشی تلفن همراه در بیمارستان وهواپیما


یا حالتی را در نظر بگیرید که درخودروی خود مشغول مکالمه با تلفن همراهتان هستید که متوجه تاثیر این امواج بر ضبط ماشین می‌شوید در این حالت ممکن است نویز آزاردهنده‌ای از بلندگوهای خودروپخش شود که ناشی از تداخل امواج الکترومغناطیسی است. همانطور که می‌دانید این امواج نامریی تاثیرات بسیاری بر دستگاهای الکتریکی اطراف خود می‌گذارند و حتی می‌توانند عملکرد آنها را مختل کنند. در حالت عادی تاثیر این امواج در اسپیکرهای معمولی و یا ایجاد اختلال جزیی در شبکه‌های رادیویی گرچه آزاردهنده است اما دردسرساز نیست.
همان طور که اشاره شد، این تداخل امواج و تاثیر دستگاه‌های الکتریکی بر یکدیگر، به قدری شایع است که هر یک از ما ممکن است در طول روز به یک یا دو مورد از آنها برخورد کنیم. اما مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شاهد این تاثیر ناخواسته بر دستگاه‌های حساسی باشیم که به نوعی با جان انسان‌ها سروکار دارند، مثل زمانی که در هواپیما و یا بیمارستان به سر می‌بریم.
در هواپیما چندین رادیو وجود دارد که هریک کاربرد مشخص خود را دارند. در کابین خلبان رادیویی وجود داد که از آن برای کنترل ترافیک هوایی استفاده می‌شود. رادیوی دیگری میزان فاصله هواپیما را با کامپیوترهای کنترل ترافیک هوایی تنظیم می‌کند. دستگاه‌های رادار نیز برای هدایت و تشخیص مسیر و بررسی وضعیت آب و هوا درهواپیما تعبیه شده‌اند و این ابزار و همه دستگاه‌های پیشرفته در هواپیما با بسامد مشخصی اقدام به تبادل اطلاعات می‌کنند.
در این حین اگر مسافری در هواپیما، اقدام به روشن کردن گوشی همراه خود کند، میدان مغناطیسی حاصل از آن، می‌تواند دستگاه‌های حساس موجود در کابین خلبان را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این حالت ممکن است سیگنال‌های بین دستگاه‌ها و حتی تبادل پیام‌های خلبان با برج مراقبت مختل شود و ریسک بروز حادثه افزایش می‌یابد.
در بیمارستان نیز، روشن کردن تلفن همراه و انجام مکالمه، می‌تواند مشکلی مشابه آنچه در هواپیما مطرح کردیم، به وجود آورد. دستگاه‌های موجود در اتاق‌های مراقبت ویژه و یا سایر بخش‌های حساس بیمارستان، با کمک شبکه بی‌سیم، اطلاعات بیمار را در اختیار پرستار بخش قرار می‌دهند.
در این خصوص تبادل اطلاعات بین بیمار و پرستار معمولا از طریق آنتن سیاه رنگی موجود در مانیتور بیمار صورت می‌گیرد و هرگونه تاثیری بر این اطلاعات، باعث ارزیابی نادرست از وضعیت بیمار می‌شود و ممکن است سلامت وی را با مخاطره روبه‌رو کند. بنابراین خاموش کردن تلفن همراه در مکان‌های حساس که با جان و سلامت افراد در تماس است، امری ضروری به شمار می‌رود که همه باید آن را رعایت کنیم.

منبع:عصرارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *