جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


طراحی برنامه مشابه مغز پستانداران

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب موسسه فناوری ماساچوست دریافته‌اند که یکی از جدیدترین نسل‌های شبکه‌های رایانه‌ای موسوم به «شبکه‌های عصبی عمیق» با مغز پستانداران مشابهت دارد.

محققان بر این باورند که درک بهتر از چگونگی عملکرد مغز پستانداران می‌تواند به هوش مصنوعی بهتر و شاید در آینده به روش‌های جدیدی برای درمان اختلال بینایی منجر شود.

 طراحی برنامه مشابه مغز پستانداران

برای دهه‌های متمادی، دانشمندان علوم اعصاب در تلاش برای طراحی شبکه‌های رایانه‌ای بودند که بتوانند مهارت‌های بینایی از جمله شناسایی اجسام را که انسان با دقت و سرعت بالا انجام می‌دهد، تقلید کنند.

تاکنون هیچ مدل یارانه‌ای نتوانسته با مغز پستانداران در سطح شناسایی بصری اجسام با یک نگاه سریع مطابقت کند.به گفته محققان، مدل جدید می‌تواند درک کنونی دانشمندان را در مورد آنچه در این بخش مغز پنهان مانده بود، افزایش دهد.

محققان برای این پژوهش، ابتدا قابلیت شناسایی اجسام توسط مغز را سنجیدند. این کار به آن‌ها اجازه داد تا بازنمود عصبی – جمعیت نورون‌های پاسخگو – را برای جسمی که حیوانات به آنها نگاه می‌کنند، مشاهده کنند.آن‌ها سپس این بازنمودها را با نمونه‌های تولید شده توسط شبکه‌های عصبی عمیق که شامل ماتریکسی از اعداد تولید شده توسط هر عنصر محاسباتی در سیستم است، مقایسه کردند.

 

به گفته محققان، از آنجایی‌که این شبکه‌ها مبتنی بر درک کنونی متخصصان اعصاب از چگونگی عملکرد مغز در شناسایی اجسام است، موفقیت شبکه‌های اخیر نشان می‌دهد که آنها توانسته‌اند اطلاعاتی در مورد چگونگی عملکرد این بخش بدست بیاورند.

 

محققان قصد دارند مدلهایی تولید کنند که بتوانند سایر جنبه‌های پردازش بینایی از جمله پیگیری حرکت و شناسایی اشکال سه‌بعدی را تقلید کنند.

 

نتایج این پژوهش در مجله PLoS Computational Biology منتشر شده است

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

یک پاسخ به “طراحی برنامه مشابه مغز پستانداران”

  1. dashesi گفت:

    ممنون از خبر رسانیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *