جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شکایت ۱۰ میلیارد دلاری علیه اپل

برای اپل معظم، که همیشه ادعای خلاقیت و نوآوری را با محصولاتش نشان می‌دهد،‌متهم شدن به دزدی ایده، سخت و گران است!

شکایت ۱۰ میلیارد دلاری علیه اپل
مردی شکایتی ۱۰ میلیارد دلاری علیه اپل به جریان انداخته و ادعا می‌کند آیفون، آیپاد و آیپد همگی از روی اختراع او در سال ۱۹۹۲ به نام «دستگاه مطالعه الکترونیکی» ساخته شده‌اند.


توماس راس از فلوریدا، تصاویری فنی در سال ۱۹۹۲ در قالب طرح «دستگاه مطالعه الکترونیکی» یا (ERD) کشیده و ادعا می‌کند طرح‌هایش موجب اختراع آیفون، آیپاد و آیپد شده است.

او در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است: من تنها یک نفر هستم در حالی که علیه قدرت اپل، بزرگترین شرکت در جهان، اقدام کرده‌ام. اما آنچه حق است، حق است.

راس می‌گوید بیش از یک سال بر روی این ایده که اولین و آخرین اختراع اوست کار کرده و نقطه اوج کار او سه طرح فنی از ERD بین ماه‌های می تا سپتامبر ۱۹۹۲ بوده، پیش از این که اختراعش را در نوامبر همان سال ثبت کرده باشد.

دستگاه ERD به عنوان وسیله‌ای برای خواندن و نوشتن در نظر گرفته شده، که دارای نور پس زمینه بود. راس دستگاهی را تصور می‌کرده که می‌تواند به افراد این امکان را بدهد تا داستان بخوانند، همان‌طور که به تصاویر نگاه می‌کنند از خبرها آگاه شوند، ویدیو و فیلم تماشا کنند، حتی مانند تلفن و مودم شامل عملکردهای ارتباطی باشد و بتواند در اندازه‌های مختلف ظاهر شود.

البته راس اختراع خود را هرگز فراتر از سطح طراحی نبرد. او در این باره توضیح می‌دهد: بحث پول مطرح بود. من مرد ثروتمندی نبودم و امروز هم نیستم. هیچ وقت دنبال اینکه در پی سرمایه‌گذارها باشم و ایده‌هایم را به آنها بفروشم نبودم.

با وجود تلاش راس برای محافظت از اختراعش در ۱۹۹۲، او نتوانست هزینه‌های موردنیاز را بپردازد، بنابراین طرح او توسط ثبت اختراعات آمریکا و دفتر علائم تجاری در سال ۱۹۹۵ رهاشده اعلام شد. راس حالا به جای استفاده از قانون ثبت اختراع، در حال مبارزه با غول فناوری اپل با قانون کپی‌رایت است.

راس ادعا می‌کند که آیفون، آیپاد و آیپد اپل، نمونه‌هایی از روی دستگاه ERD او هستند و این ادعای خود را با اشاره به یکی از گفته های استیو جابز در سال ۱۹۹۶ تکمیل می‌کند که «اپل هیچگاه از دزدیدن ایده‌های عالی شرمنده نبوده است.»

شکایت ۱۰ میلیارد دلاری علیه اپل

در ماه مارس ۲۰۱۵، وکیل راس نامه‌ای را به تیم کوک -مدیرعامل اپل- نوشت و درخواست کرد که این شرکت توزیع محصولات خود را سریعا متوقف کند.

با این حال جفری لاسکر، مشاور حقوقی اپل در پاسخ به این نامه گفت: شرکت اپل معتقد است این ادعا هیچ سندیتی ندارد. نه راس و نه وکیل او هیچ مدرکی ارائه نداده ‌اند که اپل به طراحی‌های ثبت اختراع دسترسی داشته، جز اینکه می‌گویند اپل ایده آقای راس را کپی کرده است. به علاوه طبق بررسی‌های ما از شواهد ارائه شده، معتقدیم شباهتی بین محصول اپل و طرح راس وجود ندارد.

البته نامه اپل راس را متقاعد نکرد و او شکایت‌نامه‌ای را علیه اپل تنظیم کرده و علاوه بر درخواست ۱۰ میلیارد دلار به عنوان خسارت، می‌خواهد که این شرکت برای ثبت اختراع از طرح‌های او جریمه دهد.

از طرفی مارک تری، از وکلای ثبت اختراع فلوریدا می‌گوید: مشخص است این مورد، مزاحمتی از طرف فردی است که فکر می‌کند می‌تواند از این ماجرا پول دربیاورد. اما او نمی‌داند چه کار دارد می‌کند. او حتی هیچ گواهی ثبت اختراعی ندارد و در برابر خواسته ۱۰ میلیارد دلاری‌اش که معلوم نیست از کجا چنین عددی آورده، تنها چند طراحی ساده دارد.

تری همچنین به مواردی که اپل و سامسونگ درباره کپی‌برداری و مشکلات این چنین داشته‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: در آنجا صحبت از خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری بود و اگر راس هم موردی جدی داشت، عددی منطقی‌تر را برای خسارت خود مطرح می‌کرد.

راس می‌داند که اثبات این ادعای او راه سختی در پیش دارد، با این وجود نسبت به شانس خود سرسخت است و می‌گوید: من اعتماد به نفس دارم و به کاری که انجام دادم معتقدم.

شکایت ۱۰ میلیارد دلاری علیه اپل

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *