جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شهاب سنگ یا زباله آسمانی در آسمان ایران

نیمه شب پنجشنبه (هشتم مردادماه )گزارش هایی از برخورد چند شهاب سنگ در مناطقی از استان های زنجان، قزوین و البرز منتشر شد.

شهاب سنگ یا زباله آسمانی در آسمان ایران

دکتر رضا منصوری در واکنش به اخبار منتشر شده درخصوص رویت یک شیء نورانی در برخی استانهای کشور از جمله زنجان، تهران و البرز و برخورد شهاب سنگ در استان قزوین به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ابتدا باید این سوال را مطرح کرد که آیا هیچ شاهدی وجود دارد که شهاب سنگ یا آسمانسنگی را در این مناطق دیده و یا آثار آن بر روی زمین مشاهده شده است.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران با ارائه تعریف علمی از شهاب سنگ اظهار داشت: آسمان سنگ یا شهاب سنگ به چیزی گفته می شود که روی زمین رسیده باشد و ما هنوز چیزی در این زمینه نمی دانیم زیرا تصاویری که گرفته شده از روی آسمان است و معلوم نیست چیزی روی زمین آمده باشد.

وی با بیان اینکه منجمان آماتور، این شیء نورانی را دیده و از آن عکس گرفته اند، گفت: تنها چیزی که می شود گفت این است که یک شیء آسمانی و آتش گرفتن آن دیده شده که این شیء می تواند یک زباله آسمانی یا شهاب سنگ باشد و چون هنوز چیزی روی زمین مشاهده نشده و حتی مطالعه ای روی مسیر حرکت آن انجام نگرفته است اطلاعات دقیقی نمی توان داد.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: اما اینکه شیء در آسمان رویت شده، قطعی است و حداقل دو نفر از منجمان آماتور خودشان آن را دیدند و عکس گرفته اند و حتی شواهدی را نوشته اند که مثلا رنگ آن چه بوده است.

وی تصریح کرد:درحال حاضر، اینها تنها شواهد علمی است که ما در اختیار داریم و تنها حرف علمی که می توانیم بگوییم این است که شیء می تواند یکی از آنها (زباله آسمانی یا شهاب سنگ) باشد بنابراین باید منتظر بمانیم تا با تجزیه و تحلیل علمی درباره ماهیت آن بحث کنیم.

وی درعین حال به علاقمندان دریافت اخبار موثق درخصوص این شیء نورانی توصیه کرد به وب سایت مجله نجوم به نشانی http://www.nojum.ir/ مراجعه کنند و نسبت به شایعات منتشره در این زمینه بی توجه باشند.

به گزارش مجله نجوم، با توجه به خبرهای ضد و نقیض از برخورد شهابسنگ در استان قزوین، بررسی های ماهنامه نجوم حاکی از این است که ردی از نور یک شی ناشناس بسیار پر نور که از سوی شاهدان عینی به یک شهاب بسیار پرنور تشبیه شده، حوالی ساعت 20:15 دقیقه عصر پنجشنبه هشتم مرداد در شهرهای مختلف ایران دیده شده است. منجمان آماتور در شهرهایی همچون ارومیه، زنجان، تهران، کرج، ساری و حتی مشهد رد آن را که به یک آذرگوی بسیار پر نور شبیه بوده در افق مغرب در ارتفاع کمتر از چهل درجه از افق در حالیکه ردی حدود بیست درجه از خود به جای گذاشته است مشاهده کرده اند.

حسین معافی منجم آماتور ساکن ساری در گفتگو با نجوم گفته است حدود ساعت 20:15 روز پنجشنبه هشتم مردادماه، شهاب بسیار پر نوری را در افق مغرب در ارتفاع حدود 30 تا 40 درجه از افق دیدم. روشنایی شهاب حدود دو برابر روشنایی سیاره زهره بود و در حد یک ثانیه ظهور کرد و خاموش شد.

همچنین هاتف طباطبایی، منجم آماتور ساکن اردبیل نیز می گوید حوالی ساعت 20:15 پنجشنبه شهاب بسیار پر نوری را در افق مشرق دیده است که از ارتفاع 40 درجه ظاهر شد و ظرف دو تا سه ثانیه ردی با پیمودن ردی به طول 20 درجه مسیری از جهت جنوب به شمال را طی کرد و در ارتفاع 20 درجه ناپدید شد. طباطبایی می گوید شنیده است که در اردبیل این شهاب در افق جنوبی با در زمان مشابه و با مشخصاتی مشابه دیده شده است.

در زنجان اسدالله قمری نژاد که از منجمان و عکاسان نجومی کهنه کار در این استان است می گوید فرزندش این شهاب را در حالیکه رنگش از آبی به سبز و زرد و قرمز تغییر پیدا می کرده، در افق مغرب مشاهده کرده و دست آخر دیده است که به چند قطعه تبدیل شده است. قمری نژاد موفق می شود در حالیکه حدود 10 دقیقه از شهور شهاب بسیار پر نور گذشته بود، با گوشی تلفن همراه، عکسی را از رد این شهاب در افق بگیرد.

رد جرم ناشناس که بسیار شبیه به رد شهاب بوده است در مرکز عکسی که قمری نژاد گرفته، قابل مشاهده است.

حامد پورخرسندی، عضو تحریریه ماهنامه نجوم و پژوهشگر شهابسنگ شناسی در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه می گوید پنجشنبه شب علاوه بر ایران یک شهاب درخشان با مشخصات تقریباً مشابه، در آسمان برزیل و آرژانتین دیده شد که احتمال وابستگی آنها به یکدیگر را تبدیل به یکی از گزینه های منشا این شهاب می کند. با این حال هنوز مشخص نیست شهاب مزبور از چه نوعی بوده است.

تا به حال هیچ خبری مبنی بر پیدا شدن قطعاتی از شهابسنگ احتمالی یا گودال برخوردی در ایران دریافت نشده است.

همچنین خبرهای اولیه مربوط به تأیید برخورد شهابسنگ به زمین در استان البرز و آسیب رسیدن به مردم و ساختمان ها در برخی شهرهای استان قزوین نیز از سوی رئیس جمعیت هلال احمر این استان و دیگر مسوولان محلی تکذیب شده است.

در عین حال تاکنون کارشناسان اظهارات گوناگونی در باره شیء نورانی دیده شده در آسمان ایران مطرح می کنند.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران در باره شیء نورانی دیده شده در آسمان ایران ضمن منتفی دانستن برخورد شهاب سنگ،گفت: این شهاب است نه شهاب سنگ و این دو موضوع با هم متفاوت است.

منبع:ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *