جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شبیه‌ترین سیاره به زمین

فضاپیمای کپلر موفق شده برای اولین بار سیاره ای هم ‌اندازه با زمین را کشف کند که به دور خورشیدی مانند خورشید منظومه شمسی می‌چرخد.

عده ای از محققین معتقدند که محتمل‌ترین مکان‌ها برای یافتن حیات شبه‌زمینی خارج از منظومه شمسی ماست؛ سیاره‌هایی با هزاران سال نوری فاصله که سیارات مشابه زمین به دور خورشیدهایشان می‌چرخند.

شبیه‌ترین سیاره به زمین

این نوع سیاره‌ها را سیاره «فراخورشیدی» (Exoplanets) می‌نامند و وجود آن‌ها از 20 سال پیش تایید شده است. اما از آن زمان تاکنون دانشمندان نتوانسته‌اند سیاره ای را پیدا کنند که این ویژگی‌ها را به شکل همزمان داشته باشد: دقیقا هم اندازه با زمین باشد، به دور خورشیدی مشابه با خورشید ما بچرخد، و در منطقه ای به نام «منطقه قابل سکونت» یا Habitable Zone بچرخد؛ منطقه ای که دمای آن برای وجود و ذخیره آب مایع مناسب است.

تا امروز… سیاره Kepler 452b از امروز به عنوان اولین سیاره ای یاد خواهد شد که بیشترین شباهت را به زمین دارد.

فضاپیمای کپلر که وظیفه اصلی آن کشف سیارات مشابه زمین است، امروز سیاره ای را یافته که به اعتقاد ناسا شبیه‌ترین سیاره به زمین است. «جان گرانسفلد» (J. Grunsfeld) یکی از دانشمندان ارشد ناسا پس از این کشف گفته که: “تا امروز سابقه چنین شباهتی وجود نداشته است.”

شبیه‌ترین سیاره به زمین1

دانشمندان در گذشته سیاره‌های بسیاری هم‌‎اندازه با زمین را کشف کرده بودند، اما تاکنون کشف سیاره ای که به دور یک خورشید همانند خورشید منظومه شمسی بچرخد، ثبت نشده بود.
علاوه بر این کشف، ناسا از ثبت 11 سیاره هم‌اندازه با زمین توسط کپلر خبر داده است. در میان این سیاره‌ها تنها کپلر 452بی است که دور یک ستاره G چرخش می‌کند. ستاره‌های G مشابه با خورشید منظومه شمسی هستند.

«جان جنکینز» (J. Jenkins) تحلیلگر ارشد داده ناسا نیز می‌گوید که سیاره تازه‌کشف‌شده هم اکنون 10 درصد بیش از زمین از خورشید خود انرژی دریافت می‌کند. پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که کره زمین 1.5 میلیارد سال دیگر به چنین سطحی از دریافت انرژی خواهد رسید؛ به عبارت دیگر، کپلر 452بی آینده زمین در 1.5 میلیارد سال دیگر را نشان می‌دهد.

کشف چنین سیاره ای امیدها برای یافتن خانه دوم انسان‌ در کهکشان راه شیری را بیش از گذشته افزایش داده است. اما سوال مهم اینجاست که دستیابی فیزیکی به این سیاره‌ها تا چه زمانی به طور خواهد انجامید؟
منبعNASA

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *