جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


در شبکه های اجتماعی جای چه جیزی خالی است؟

امروزه رسانه‌های اجتماعی مهارت جدید و مهمی برای همگان محسوب می‌شوند؛ حتی برای آن‌هایی که درک بسیار بالایی از فناوری ندارند. در چند سال اخیر دسترسی میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا این رسانه‌ها در مرکز توجه قرار بگیرند و از محبوبیت خاصی در میان افراد به خصوص نسل جوان برخوردار شوند. شناخت صحیح این رسانه‌ها موجب می‌شود که کاربران بتوانند استفاده موثر و مفیدی از این ابزارها داشته باشند.

در شبکه های اجتماعی جای چه جیزی خالی است؟


از نظر برخی افراد رسانه اجتماعی جایی است که قید و بند و محدودیت در آن وجود ندارد و البته از جهتی این گفته درست است. از نظر فنی، شما می‌توانید هر پستی را در هر زمانی که می‌خواهید، در این رسانه قرار دهید. اما سوال واقعی این است: شما دنبال چه چیزی هستید؟ آیا سعی می‌کنید یک برند شخصی بسازید؟ آیا می‌خواهید محصول یا سرویس جدیدی را به فروش برسانید؟  یا این که می‌خواهید اعضای خانواده‌تان از اوضاع و احوال روز زندگی شما باخبر شوند؟ آیا می‌خواهید دیگران شما را لایک کنند؟ «هدف» شما از حضور در رسانه‌های اجتماعی چیست؟

این‌ سوالات موضوع بحث‌های داغ امروز هستند- مهم نیست که چقدر در مورد پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذاریم، فکر می‌کنیم؛ همانطور که می‌دانید «از ماست که بر ماست» چون تمام آن‌ها کاملاً تعمدی انجام می‌گیرند. هیچ کس نمی‌خواهد عکس‌های ناخوشایند از خودش در فیس‌بوک (یا شاید اسنپ‌چت) بگذارد. هیچ‌کس دوست ندارد در اتفاقاتی که «نباید در آن‌ها باشد» تگ شود. همه ما به شیوه‌های مختلف، آنچه را که قرار است به تصویر کشیده ‌شود را پیچ و تاب می‌دهیم و این طرف و آن طرف می‌کنیم  تا آن را آنگونه که خودمان دوست داریم در ذهن افرادی که ما را تماشا می‌کنند، ایجاد نماییم. این یک واقعیت است.

آرون وبر، مدیرعامل سابق شرکت بین‌المللی Unicity و مدیرعامل فعلی و شریک مدیریتی Webber Investments نیز همین نظر را دارد. او می‌گوید: «آنچه که در رسانه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود ” اعتبار و صحت” است. تقریباً مثل آن است که می‌خواهیم با عجله برتری خود را به رخ دیگران بکشیم و روی چیزهایی تمرکز می‌کنیم که در پایان روز واقعاً هیچ اهمیتی ندارند. برای مثال، اصلاً برای من مهم نیست که دیگران برای صبحانه چه می‌خورند و حتی عکس صبحانه‌ای که می‌خورند، برایم اهمیتی ندارد. چیزی که ممکن است برای خیلی‌ها جالب باشد، اما در مورد کسانی که به سراغ دیدن این عکس‌ها می‌روند هیچ  تحلیل و نظری وجود ندارد و این که آیا واقعاً دوست دارند این تصویر را ببینند؟»

منظور حرف آرون در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی این است که هدفمند از آن‌ها استفاده کنیم. ببینیم مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید تا فقط با اعضای خانواده در ارتباط باشید، باید محتویاتی را انتخاب و پست کنید که باور دارید خانواده شما از دیدن آن‌ها لذت می‌برند و به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. عکس‌های فارغ‌التحصیلی، عکس‌های خودتان و فرزندانتان یا خواهر و برادرتان می‌تواند برای آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد. به‌هرحال، اگر به دنبال استفاده از رسانه‌های اجتماعی هستید تا یک برند بسازید ( بخصوص زمانی که حرف از برندسازی شخصی (Personal Branding) به میان می‌آید)، بررسی کنید که می‌خواهید توجه چه کسانی را به محتوای خود جلب نمایید، و این که چه پست‌هایی می‌توانند نظر آن‌ها را جلب کنند؛ این نکته بسیار حائز اهمیت است.

منطقه خاکستری برای هر دو طرف وجود دارد: استفاده مصرف کننده از رسانه‌های اجتماعی، و همچنین «تاثیر‌گذارها» که از رسانه اجتماعی به عنوان راهی برای ساختن برند خودشان استفاده می‌کنند. هر دو متهم هستند به سعی در ایجاد بینشی که از برخی جهات، کاملاً دقیق نیست. برای نمونه می‌توان به «کارآفرینان» اشاره کرد که عکس‌هایی از خودشان را پست می‌کنند، در حالی که جلوی ماشین فراری در نزدیکی نمایندگی ایستاده‌اند و این جمله در زیر عکس آنان به چشم می‌خورد «من راهم را به سوی قله موفقیت پیش می‌برم.»

استفاده «درست» از رسانه اجتماعی دو مفهوم دارد: «ارزش بخشیدن به مسیری که برای مردم معتبر و با اصالت است.» سعی کنید پست‌های ارزشمند و واقعی بگذارید. آرون می‌گوید: «نشان دهید واقعاً چه کسی هستید و این که برای افرادی که شما را دنبال می‌کنند و احتمالاً پست‌های شما را می‌بینند، ارزش قائلید. کاری کنید که پست‌هایتان معتبر، واقعی و ارزشمند  باشند تا این که اغفال‌کننده.»

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *