جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سیستم عامل کسپرسکی

امروزه بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه امنیت سعی می‌کنند محصولات مختلف دنیای فناوری را با رویکرد امنیت‌محوری طراحی کنند. گجت‌های پوشیدنی، تجهیزات اینترنت اشیا، تجهیزات جانبی دستگاه‌ها همچون هارددیسک‌ها، حافظه‌های فلش و … از جمله محصولاتی هستند که امروزه تعدادی از شرکت‌ها با اصل قرار دادن امنیت، آن‌ها را طراحی کرده‌اند. اما کسپرسکی برای اولین بار تصمیم گرفت یک سیستم‌عامل ایمن را عرضه کند.

سیستم عامل کسپرسکی
یوجین کسپرسکی، مدیرعامل شرکت ضدویروسی کسپرسکی خبر از آغاز به کار سیستم‌عاملی داده است که طراحی آن نزدیک به 14 سال به طول انجامیده است. سیستم‌عاملی که بر پایه لینوکس طراحی شده است.

مدیرعامل این شرکت هر چند اظهارنظر دقیق و فنی در این ارتباط ارائه نکرده است، اما گفته است: «سیستم‌عامل کسپرسکی برای اولین بار روی سوییچ لایه سه kraftway کار خواهد کرد.» سوییچ لایه سه ابزار سریعی است که قادر است سیستم‌عامل کسپرسکی را به سرعت اجرا کند. این لایه برای شبکه‌های زیرساختی و حیاتی که امنیت اطلاعات در آن‌ها حرف اول را می‌زند طراحی شده است. این لایه همچنین برای ایمن‌سازی گجت‌های اینترنت اشیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجه تمایز سیستم‌عامل کسپرسکی نسبت به رقبایش در چیست؟
سیستم‌عامل کسپرسکی بر مبنای معماری ریزکرنل طراحی شده است. به طوری که به کاربران اجازه می‌دهد سیستم‌عامل خود را به شکل سفارشی آماده کنند. بر همین اساس بر اساس نیاز کاربری، سیستم‌عامل کسپرسکی را می‌توان با مولفه‌های مختلف سیستم‌عامل طراحی کرد. کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «ما فقط طرح اولیه را از لینوکس به عاریت گرفته‌ایم. اما در ادامه این سیستم‌عامل هیچ‌گونه شباهتی به لینوکس نداشته و رابط کاربری آن نیز بسیار مختصر است.»

عامل نفوذناپذیری سیستم‌عامل کسپرسکی چیست؟
اولین نکته‌ای که در این خصوص باید به آن اشاره داشته باشیم این است که طراح این سیستم‌عامل یک شرکت فعال در حوزه امنیت است. این سیستم‌عامل قادر است رفتار تمامی برنامه‌ها و ماژول‌های سیستم‌عامل را تحت نظارت گرفته و کنترل کند. کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «این سیستم‌عامل در عمل غیر قابل نفوذ است. به طوری که یک هکر برای آن‌که بتواند به شکل غیر مجاز به این سیستم‌عامل دست پیدا کند باید امضای دیجیتالی که از حساب‌ها محافظت می‌کند را بشکند. این‌کار در عمل به یک کامپیوتر کوانتومی نیاز دارد که در شرایط عادی در اختیار کاربران معمولی قرار ندارد.» کسپرسکی در ارتباط با حملات انکار سرویس توزیع شده که چند وقتی است سایت‌های اینترنتی را درهم نوردیده گفته است: «سیستم‌عامل جدید کسپرسکی از دستگاه‌هایی همچون سیستم‌های کنترل صنعتی، اسکادا، ICS و تجهیزات اینترنت اشیا که در معرض تهدیدات هکری بزرگ قرار دارند به خوبی محافظت می‌کند. ما امنیت این سیستم‌عامل را تضمین می‌کنیم.»

تقریبا نزدیک به یک ماه پیش بود که حمله انکار سرویس توزیع شده بزرگی شرکت ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی در ایالات متحده داین را درهم نوردید. حمله‌ای که منشا آن بات‌نت Mirai بود. این بات‌نت موفق شد دستگاه‌های هوشمند اینترنت اشیا همچون دوربین‌های متصل به اینترنت را آلوده کند. کسپرسکی گفته است با توجه به ابعاد گسترده این حمله ضروری است که از تجهیزات اینترنت اشیا و زیرساخت‌های حیاتی به شکل ایمن‌تری محافظت کنیم. کسپرسکی گفته است در هفته‌های آینده جزییات بیشتری از این سیستم‌عامل را منتشر خواهد کرد.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *