جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سود برنامه 90 از پیامک‌ها

علی‌رغم دستور قضایی توقف مسابقات و جوایز سرویس‌های ارز‌ش‌ افزوده و پیامکی اپراتورهای موبایل، سرویس‌های مشابه برنامه‌های تلویزیونی برقرار است. معاون همراه اول توضیح می‌دهد برنامه‌های تلویزیونی اشکالات شرعی مسابقات پیامکی ارزش افزوده را ندارند.

سود برنامه 90 از پیامک‌ها
اوایل مردادماه فارس در خبری اعلام کرد که یک مرجع قضایی برای روشن شدن شبهات شرعی و قانونی مسابقات و جوایز سرویس‌های ارز‌ش‌افزوده و پیامکی اپراتورهای موبایل، دستور توقف این سرویس‌ها را صادر کرده است. علت صدور این دستور، حل شبهات شرعی برگزاری مسابقات و اعطای جوایز اعلام شده است.


بر اساس این گزارش اپراتورهای تلفن‌همراه مسابقات پیامکی و ارزش‌افزوده‌ای همراه با جوایز ارائه می‌کنند که مشترکان با عضویت در این سرویس‌ها یا پاسخ‌گویی به سوالات، در قرعه کشی جوایزی شرکت‌ داده می‌شوند. در این بین این سرویس‌ها امکان نوعی فعالیت سوء را نیز برای دسته‌ای از مشترکان فراهم کرده بود که به صورت حساب‌شده و حرفه‌ای در این مسابقات شرکت می‌کردند و شانس بردن جوایز خود را افزایش می‌دادند. به طوری که به چهره‌های آشنا برای برگزار کنندگان مسابقات تبدیل شدند.
هم‌اکنون برگزاری مسابقات پیامکی و باشگاه‌های هواداری برای برنامه‌ها و سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی نیز باب شده است. برای مثال هر شب در برنامه پرمخاطب خنداونه، مسابقه پیامکی برگزار می‌شود که در ازای شرکت در مسابقه جایزه ای بین مخاطبان قرعه کشی می شود.در این مسابقه شرکت کنندگان با ارسال پیامک 150 تومانی در قرعه کشی چند جایزه 500 هزار تومانی شرکت می‌کنند و در صورت تمایل در ادامه در سرویس پیامکی این برنامه (با هزینه هر پیامک 150 تومان) عضو می شوند. مجری برنامه می گوید این مبالغ صرف آبیاری قطره‌ای می‌شود.
علیرغم اینکه یک مرجع قضایی دستور توقف به سرویس‌های پیامکی ارزش افزوده اپراتورهای موبایل داده است، ادامه برگزاری این مسابقه‌های تلویزیونی که مشابه مسابقات اپراتورهاست و مسئله شرعی بودن آنها ابهاماتی را ایجاد کرده است.
محمد مهدی عطوفی در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایلی که برای شرعی نبودن این جوایز اعلام می‌شود، توضیح داد: در اسلام شرط‌بندی روی شنا، اسب‌دوانی و تیراندازی مجاز است.
معاون بازاریابی و فروش همراه اول گفت: آنچه که مسئولان شرعی کشور درباره بحث مسابقات و قرعه‌کشی مطرح می‌کنند این است که نمی‌توان با یک مبلغ کم جامعه را برای یک جایزه بزرگ تحریک کرد و این کار از نظر شرعی حرام است.
وی ادامه داد: مانند برگه‌های 2 تومانی اعانه‌ ملی که قبل از انقلاب هر چهارشنبه قرعه‌کشی داشت. کسی که متولی این قضیه بود برای مثال یک پیکان 30 هزار تومانی جایزه می‌داد و 2 تا 3 برابر این مبلغ را برای خود جمع می‌کرد. هر چه که این قضیه را تداعی کند حرام است.
عطوفی تصریح کرد: دستور متولیان شرعی (در این جا قوه قضاییه) مبنی بر توقف این قرعه‌کشی بود که همراه اول نیز بنا بر رسالت خود این دستور را پذیرفته است.
عطوفی ادامه داد: علاوه بر این طبق اعلامی که به اپراتور شده ارائه جایزه از جنس سرویس و روی سرویس اشکالی ندارد برای مثال اگر به ازای پرداخت سر موعد قبض جایزه‌ای از جنس سرویس و خدمات خود اپراتور (مکالمه و پیامک و …) به مشترک داده شود، صحیح و بی‌اشکال است. همچنین اگر در سرویس‌ها و مسابقات ارزش افزوده (VAS) جایزه‌ای از جنس خدمات خود اپراتور بدهیم نه پول نقد ایرادی ندارد.
معاون همراه اول درباره فعالیت برنامه‌هایی مانند خندوانه و 90 طی مسابقات پیامکی جوایزی ارائه می‌کنند، گفت: وضعیت این برنامه‌ها به دلیل وجود اسپانسر متفاوت است؛ اگر برگزارکننده از پولی که جمع می‌کنند جایزه بدهند محل اشکال است. در این موضوع، به دلیل اینکه اسپانسر می‌گیرند ایراد شرعی ندارد و هر جا با برداشتن یکی از این حلقه‌ها، حالت قمار از بین ‌رود شرع اجازه برگزاری می‌دهد.
وی توضیح داد: برنامه 90 از پیامک‌ها سهم درآمدی ندارد و به دلیل اینکه اپراتورها زیرساخت ارسال پیامک برنامه را فراهم می‌کنند، درآمد پیامک‌ها برای اپراتورها است، همچنین اپراتورها نه در قرعه‌کشی و در جایزه این برنامه‌های تلویزیونی سهمی ندارند.

منبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *