جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سه رشته‌ای که به عقیده بیل گیتس دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهند

بیل گیتس بنیان‌گذار مایکروسافت در توییت‌های خود به فارغ‌التحصیلانی که قصد ورود به بازار کار دارند، نصیحت‌های درباره‌ی ۳ رشته‌ی تأثیرگذار کرده است.

 

بیل گیتس در مجموعه‌ای از توییت‌های خود گفته است: «افرادی که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند معمولا قبل از انتخاب رشته‌ی کاری خود از من نصیحت می‌گیرند. هوش مصنوعی، انرژی و علوم زیستی از جمله‌ی رشته‌های آینده‌داری هستند که شما می‌توانید در آن‌ها تأثیرگذار باشید. اگر من این فرصت را داشتم که از امروز دوباره شروع کنم و دنیا را تحت تأثیر قرار دهم، مطمئنا یکی از این ۳ رشته را انتخاب می‌کردم.»

او در وبلاگ خود بیشتر در این باره توضیح داده و گفته است: «یکی از این رشته‌ها هوش مصنوعی است. ما به‌تازگی قدم در راهی گذاشته‌ایم که پیشرفت در آن می‌تواند میزان سازندگی و خلاقیت زندگی مردم را افزایش دهد. دومین رشته انرژی است؛ زیرا این روزها دسترسی به انرژی پاک، مقرون به‌صرفه و قابل‌اعتماد برای مبارزه با فقر و تغییرات آب‌‌و‌هوا تبدیل به یک نیاز ضروری شده است. سومین رشته علوم زیستی است؛ این رشته‌ها سرشار از فرصت‌هایی هستند که به مردم کمک می‌کند تا بتوانند عمر طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.»

بیل گیتس در سال ۱۹۷۵ دانشگاه هاروارد را ترک کرد و آرزو می‌کرد که در آن زمان در مورد یک سری چیزها اطلاعات بیشتری داشت. او در این باره گفته است: «زمانی که به گذشته فکر می‌کنم، آرزو می‌کنم ای‌کاش زمانی که دانشگاه را ترک می‌کردم یک سری چیزها را می‌دانستم. هوش یک عامل تک‌بعدی نیست و اشکال مختلفی دارد و همچنین آن‌قدر که من فکر می‌کردم از اهمیت زیادی برخوردار نیست. من یک پشیمانی دیگر نیز در زندگی دارم و آن این است: زمانی که دانشگاه را ترک می‌کردم اطلاعات کمی در مورد بدترین نابرابری‌های دنیا داشتم و ده‌ها سال طول کشید تا این موضوع را یاد بگیرم. در حال حاضر اطلاعات شما بسیار بیشتر از اطلاعات من در زمانی است که هم‌سن شما بودم. شما زودتر از من می‌توانید با بی‌عدالتی‌ها بجنگید. چه بی‌عدالتی‌هایی که یک خیابان پایین‌تر از شما در جریان هستند و چه بی‌عدالتی‌هایی که در سطح جهانی رخ می‌دهند. سعی کنید افرادی را در نزدیک خودتان نگه‌دارید که شما را به چالش می‌کشند، به شما چیزهای جدید یاد می‌دهند و شما را به سمت بهترین خودتان هدایت می‌کنند. مانند کاری که همسرم ملیندا با من انجام می‌دهد. من نیز مانند وارن بافت خوشحالی‌ام را با اندازه‌گیری شادی اطرافیانم، عشقی که به من دارند و تفاوتی که در زندگی دیگران ایجاد می‌کنم مورد‌ سنجش قرار می‌دهم.»

ثروت بیل گیتس در حدود ۶۵ میلیارد دلار و معادل تولیدات ناخالص داخلی کشور اکوادور تخمین زده شده است. اما خودش در این رابطه می‌گوید: «پول از یک جایی به بعد دیگر هیچ کاربردی برای من ندارد.» به همین دلیل است که او و همسرش ملیندا گیتس تا به حال ۲۸ میلیارد دلار از ثروت خود را از طریق بنیاد خیریه‌شان به دیگران اهدا کرده‌اند که ۸ میلیارد دلار آن تنها صرف کمک به فقیرترین افراد شده است.

بیل گیتس همچنین الهام‌بخش‌ترین کتابی را که تا به حال خوانده است به جوانانی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند پیشنهاد می‌کند و در این رابطه گفته است: «اگر می‌توانستم به هرکدام از شما یک هدیه‌ی فارغ‌التحصیلی اهدا کنم، بدون شک این کتاب را انتخاب می‌کردم.» این کتاب اثری از استیون پارکر، روانشناس دانشگاه هاروارد است و «فرشتگان بهترِ طبیعت ما: چرا خشونت کاهش یافته است» نام دارد. بیل گیتس در رابطه با این کتاب گفته است: «پارکر در این کتاب نشان می‌دهد که جهان چگونه در حال تبدیل شدن به یک مکان بهتر است. شاید این موضوع عاقلانه به نظر نرسد اما حقیقت دارد. پارکر در این کتاب توضیح می‌دهد که اکنون صلح‌آمیزترین زمان در تاریخ بشریت است.» مارک زاکربرگ نیز این کتاب را به‌عنوان یکی از کتا‌ب‌های محبوبش معرفی کرده است. جالب است بدانید زمانی که بیل گیتس درباره‌ی این کتاب توییت کرد، فروش آن به اندازه‌ای بالا رفت که تبدیل به دومین کتاب پرفروش سایت آمازون شد.

طبق گفته‌ی بیل گیتس: «اگر فکر می‌کنید دنیا در حال بهتر شدن است، باید این خوبی را به مردم و مکان‌های بیشتری انتشار دهید. این به آن معنی نیست که مشکلات جدی را نادیده بگیرید. بلکه باید ایمان داشته باشید که آن‌ها قابل حل هستند.»

 

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *