جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سریع ترین ابر رایانه جهان در ژاپن

ژاپن قصد دارد یک ابررایانه فوق کارآمد را تا سال آینده تولید کند که ممکن است در صدر فهرست ابررایانه‌های جهان قرار بگیرد.

سریع ترین ابر رایانه جهان در ژاپنموسسه ملی علوم صنعتی و فناوری پیشرفته ژاپن اعلام کرده که ابررایانه “ABCI” این کشور تا پایان سال 2017 اجرایی خواهد شد.

این رایانه با ظرفیت پردازش 130 پتافلاپ از ابررایانه پیشروی کنونی جهان یعنی رایانه” Sunway TaihuLight ” چین با ظرفیت 93 پتافلاپ پیشی خواهد گرفت. یک پتافلاپ معادل یک میلیون میلیارد عملکرد نقطه شناور در هر ثانیه است.

ژاپنی‌ها نه تنها به دنبال ساخت سریعترین ابررایانه جهان هستند، بلکه همچنین می‌خواهند یکی از کارآمدترین ابررایانه‌ها را بسازند. این کشور قصد دارد رایانه‌ای با مصرف نیروی کمتر از سه مگاوات بسازد. ابررایانه قبلی ژاپن موسوم به” Oakforest-PACS” با این میزان نیرو می‌توانست یک دهم این عملکرد یعنی 13.6 پتافلاپ را ارائه کند. این در  حالیست که ابررایانه TaihuLight بیش از 15 مگاوات نیرو مصرف می‌کند.

ابر رایانه “ABCI ” کارایی مصرف برق را نیز به کمتر از 1.1 خواهد رساند. این میزانی است که فقط توسط کارآمدترین مراکز داده جهان بدست آمده است.

ژاپن همچنین قصد دارد از تکنیک خنک‌سازی مایع استفاده کند که شرکت فرانسوی آتوس برای طراحی ابررایانه “کمیسیون انرژی‌ها جایگزین و انرژی اتمی فرانسه” با عملکرد یک اگزافلاپ (یک میلیارد میلیارد فلاپ) به کار خواهد گرفت، اما این رایانه فوق سریع تا سال 2020 آماده نخواهد شد.

در حالی که کشورهای دیگر به بهینه‌سازی ابررایانه‌های برتر خود برای محاسباتی مانند مدلسازی جوی یا شبیه‌سازی‌های سلاحهای اتمی پرداخته‌اند، محققان ژاپنی قصد دارند از ابررایانه ABCI برای کاربردهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در حوزه در حال رشد هوش مصنوعی استفاده کنند.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *