جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اینترنت و سرکوب اعتماد به دانسته‌های شخصی

پژوهش محققان دانشگاه ییل نشان می‌دهد جست‌وجوهای اینترنتی، مانع بروز دانسته‌های درونی افراد می‌شود، چراکه با این جست‌وجوها افراد قابلیت خود را برای اعتماد به دانسته‌های خود از دست می‌دهند.

اینترنت و سرکوب اعتماد به دانسته‌های شخصی

اینترنت منبع قدرتمندی برای کسب اطلاعات است که برای جست‌وجو یا تصدیق دانسته‌ها به آن رجوع می‌شود.

طی این پژوهش، محققان از گروهی شرکت‌کننده درخواست کردند تا جواب‌های خود را به چندین پرسش ساده از حوزه‌های متفاوت، بر اساس رجوع به اینترنت و عدم استفاده از اینترنت امتیازبندی کنند. در تحقیق نشان داده شد افرادی که از اینترنت برای پرسش‌های خود استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که از اینترنت استفاده نکرده بودند، امتیاز بیشتری برای توانایی در توضیح این پاسخ‌ها به دست آوردند.

به گفته محققان هنگام استفاده از اینترنت دانسته‌های درونی خود را با منبع اطلاعی خارجی آشفته می‌کنیم. زمانی که افراد به دانسته‌های خود اعتماد می‌کنند، ممکن است هنوز در رابطه با صحت و درستی دانسته‌های خود شک داشته و متوجه نشوند که چقدر مستقل از داده‌های اینترنتی هستند.

علاوه بر این محققان هشدار دادند توهم داشتنِ دانش که ناشی از وجود اینترنت است، می‌تواند پیامدهای منفی‌ای نیز به دنبال داشته باشد، چرا که افراد در زمان در دسترس نبودن اینترنت فکر می‌کنند که بیشتر از آنچه واقعاً دانشش را دارند، می‌دانند.

این پژوهش در مجله “Journal of Experimental Psychology: General” منتشر شده است.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *