جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سرویس‌های هوشمند تاکسی

علی‌رغم تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و یا حتی تمرکز و تلاش شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی، همچنان میزان استفاده از سرویس‌های نسل جدید درخواست تاکسی ( مانند اوبر، لیفت و …)  در ایالات متحده آمریکا در سطح پایینی قرار دارد.

سرویس‌های هوشمند تاکسی

بر اساس جدیدترین تحقیقات منتشر شده توسط مرکز تحقیقاتی PEW، تاکنون تنها 15 درصد از آمریکایی‌ها تجربه استفاده از این نرم‌افزارهای ویژه درخواست تاکسی را داشته‌اند. از مجموع این 15 درصد نیز تنها 17 درصدشان استفاده از این سرویس‌ها را به طور روزانه/هفتگی در دستورکار خود قرارداده‌اند. با این تفاسیر، آمریکایی‌ها همچنان فاصله زیادی با رسیدن به زمانی دارند که تمامی خودروهای شخصی شهروندان با چنین سرویس‌هایی جایگزین شود.

در این میان، جای تعجب نیست که نسل جدید با 28 درصد و افرادی که در نواحی شهری زندگی می‌کنند با 21 درصد، بیشترین میزان استفاده از این سرویس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

البته تحلیل‌گران معتقدند که با پیشرفت تکنولوژی استفاده از خودروهای بدون راننده – که از هم اکنون در دستور کار شرکتهایی چون گوگل است – می‌تواند موجب تشویق کاربران به استفاده هر چه بیشتر از این سرویس‌ها شود.

اما تا قبل از آن، هزینه و دسترسی به این سرویس‌ها به عنوان دو عامل بازدارنده در استفاده افراد از چنین برنامه‌هایی پیش روی شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات قرار گرفته است. در حال حاضر هزینه مالکیت خودرویی که به طور سالیانه 15 هزار مایل را در آمریکا طی می‌کند در حدود 0.57 دلار به ازای هر مایل است، حال آنکه اوبر ایکس (Uber X ) ، هزینه 2.15 دلار به ازای هر مایل مسافت طی شده در نیویورک را از مشتریان خود دریافت می‌کند. این هزینه برای اوبرپول، (Uber Pool سرویسی ارزان‌تر از اوبر ایکس است که چندین مسافر با هم در طی یک مسیر سوار خودرو می‌شوند)  1.61 دلار به ازای هر مایل است. با این تفاسیر، در صورتی که شرکت‌های مالک این سرویس‌ها بتوانند راننده را از چرخه موجود حذف کنند، کاهش هزینه‌ها به مراتب چشمگیرتر خواهد بود.

علاوه بر این، تکنولوژی خودروهای بدون راننده می‌تواند امکان استفاده از سرویس‌های اینچنینی را حتی در مناطق روستایی و برون شهری نیز فراهم کند زیرا خودروهای بدون راننده برپایه عدم بهره‌گیری از نیروی انسانی، امکان طی مسافت‌های طولانی‌تر را فراهم خواهند ساخت.

John Greenough تحلیلگر ارشد سرویس تحقیقاتی بیزینس اینسایدر تحقیقات جامعی را در خصوص موانع موجود در برابر استفاده از تکنولوژی‌ خودروهای بدون راننده در این سرویس‌ها و همچنین تلاش‌های صورت پذیرفته توسط شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی در جهت برطرف کردن موانع موجود انجام داده که در ادامه نکات اصلی آن‌را از نظر می‌گذرانیم.

– سه مانع اصلی در برابر پیاده‌سازی کامل تکنولوژی خودروهای بدون راننده در بازار وجود دارد که عبارتند از 1) قیمت مولفه‌های مورد نیاز در این طرح که از تکنولوژی سطح بالایی هم برخوردارند. 2) اختلاف سلیقه و معیارهای متفاوت درمیزان اعتماد مشتریان به این تکنولوژی. 3) نبود رگولاتوری‌های مربوطه. با این وجود، در شش ماه گذشته تلاش‌های قابل توجهی در راستای برطرف کردن این موانع انجام شده است.

– با یافتن راهکارهای خلاقانه در پرتو ورود بازیگران جدید به این سطح از بازار، تکنولوژی این خودروها نیز بهبود یافته است. در نتیجه این امر، قیمت مولفه‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای بدون راننده نیز کاهش یافته است.

– در دو سال گذشته اعتماد مشتریان به تکنولوژی‌ خودروهای بدون راننده نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

– کالیفرنیا اولین ایالت آمریکا در زمینه تنظیم مقررات در جهت استفاده قانونمند از تکنولوژی خودروهای بدون راننده به حساب می‌آید. بر اساس این قوانین مصوب، حتی خودروهای تمام خودران نیز باید در قالب قرارگرفتن یک راننده در پشت فرمان به حرکت در شهرها اقدام کنند. موضوعی که ایده گوگل و اوبر در استفاده از سیستم تاکسی‌های بدون راننده را منتفی می‌کند.
منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *