جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سرمایه گذاری عربستان بر اوبر

صندوق ذخیره ارزی عربستان سعودی با سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری روی شرکت اوبر تکنولوژی که در بازار ارائه خدمات برپایه سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری سفر و ارائه تاکسی فعالیت دارد، بالاترین شاخص‌های قراردادی خود را به ثبت رساند. این اقدام در راستای تمایل عربستان سعودی به‌منظور توسعه دارایی‌های خود از طریق قراردادهای خرید بین‌المللی انجام پذیرفته است.

سرمایه گذاری عربستان بر اوبر

با این قرارداد، یاسر الرومیان مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی نیز پس از نهایی شدن توافقی که ارزش اوبر را به 62.5 میلیارد دلار خواهد رساند به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت سن‌فرانسیسکویی به فعالیت خواهد پرداخت. این قرارداد، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ شرکت اوبر به حساب می‌آید.

این در حالی است که Didi بزرگ‌ترین رقیب جهانی اوبر نیز به دنبال نهایی کردن فرایند جذب سرمایه‌ای بیش از 3.5 میلیارد دلاری است. این شرکت در ماه گذشته از جذب سرمایه یک میلیارد دلاری از سوی اپل خبر داده بود و گروه علی‌بابا و زیرمجموعه‌های آن نیز بار دیگر 400 میلیون دلار روی Didi سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

این توافق غیرمعمول میان سرمایه‌گذاران سعودی و یکی از برترین استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی، نیازهای هر دو طرف قرارداد را برآورده خواهد کرد. اوبر که به‌نظر می‌رسد هیچ عجله و تمایلی برای آغاز عرضه عمومی ندارد می‌تواند از سرمایه جدید خود به‌منظور بهبود روند توسعه زیرساخت‌های خود در سطح جهانی بهترین استفاده ممکن را داشته باشد و برای رقبای خود خط و نشان بکشد. در طرف مقابل، عربستان سعودی از صندوق ثروتی عظیم برخوردار است که دارایی‌های آن چیزی در حدود 200 میلیارد دلار برآورد شده و حالا پس از چهار دهه تمرکز روی سرمایه‌گذاری‌های داخلی، به دنبال راهکارهایی جدید برای توسعه در سطح بین‌المللی است.

این صندوق قصد دارد سهم خود از هلدینگ‌های بین‌المللی را از 5 درصد در سال جاری به 50 درصد تا سال 2020 میلادی برساند. افراد مطلع نیز از تمایل این سازمان برای به خدمت گرفتن بانکداران بین‌المللی با رهبری الرومیان خبر داده‌اند.

اوبر که در سال 2009 میلادی راه‌اندازی شده با وعده بازسازی سیستم حمل و نقل عمومی، نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. این شرکت علاوه بر ارائه سرویس‌‌های جابجایی در قالب تاکسی‌‌های مدرن، به دنبال پیاده‌سازی راهکارهایی برای استفاده از خودروهای بدون راننده و دیگر سرویس‌هایی است که به گفته تراویس کالانیک مدیرعامل این شرکت، نیاز افراد به مالکیت یک خودرو را مرتفع خواهد کرد. در میان سرمایه‌گذاران اوبر، اسامی مانند Fidelity Investments، شرکت چینی Baidu و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح مانند Benchmark Capital نیز به چشم می‌خورد.

Lyft دیگر رقیب شرکت اوبر که در حال حاضر جایگاه دوم سرویس‌های جابجایی افراد را در ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد، تا اینجای کار حداقل 100 میلیون دلار سرمایه از شرکت Kingdom Holding متعلق به میلیارد عربستان سعودی، شاهزاده الولید بن طلال دریافت کرده است.

در ماه جولای صندوق ثروت عربستان صعودی 38 درصد از سهام شرکت کره‌ای Posco Engineering & Construction را با قیمت 1.1 میلیارد دلار خریداری کرده بود و برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در کشور روسیه نیز در دست بررسی مسئولان این نهاد است. بنا به گفته معاون شاهزاده محمد بن سلمان، این صندوق در نهایت چیزی در حدود 2 تریلیون دلار سرمایه را پس از واگذاری مالکیت شرکت Armaco سعودی که در حوزه نفت فعالیت دارد، مدیریت خواهد کرد.

با این سرمایه جدید، مجموع موجودی اوبر با درنظر گرفتن دارایی‌های نقدی و اوراق قرضه قابل تبدیل این شرکت، به بیش از 11 میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته مقامات اوبر، تزریق این سرمایه نقدی جدید، نیاز این شرکت برای عرضه عمومی را مرتفع خواهد کرد.

اوبر در حال حاضر در 9 کشور و 15 شهر خاورمیانه و آفریقای شمالی فعالیت دارد و قصد دارد 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید در این مناطق انجام دهد. سیاستی که سرمایه گذاری در این مناطق را در مقایسه با کشورهایی مانند چین و هند به مراتب افزایش خواهد داد.

به گفته ماجد ابوخاطر سرپرست بخش عملیات دولت عربستان سعودی، اوبر در عربستان سعودی یعنی بازاری که نرم‌افزارها و سرویس‌های این شرکت شدیدا مورد توجه زنان این کشور قرارگرفته نیز روندی رو به رشد داشته است. این رشد به نحوی بوده که مسئولان اوبر انتظار دارند رشد 50 تا 60 درصدی در تعداد سفرهای انجام شده در طول هر ماه را در سال 2016 میلادی تجربه کنند که این رقم در مقابل رشد تقریبی 25 تا 40 درصدی در سال گذشته میلادی قرار می‌گیرد.

John Sfakianakis مدیر بررسی‌های اقتصادی مرکز تحقیقات خلیج فارس نیز معتقد است اوبر در عربستان سعودی و دیگر کشورهای این منطقه، تحرک و پویایی خوبی ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری اخیر نیز در میان یکی از مواردی قرار می‌گیرد که با سیاست‌های طرفین کاملا سازگار است.

 

در سمت مقابل، برخی از مقامات شهری و تجاری عربستان سعودی با فعالیت اوبر و یا رقیب منطقه‌ای آن Careem که جایگزینی برای گزینه‌های در دسترس زنان این کشور (که حق رانندگی در پادشاهی عربستان سعودی را ندارند) به حساب می‌آیند، مخالفت‌هایی داشته و آن را غیرقانونی و نیازمند به بررسی بیشتر می‌دانند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی که در سال 1971 میلادی راه‌اندازی شده واسطه‌ای برای پیاده‌سازی سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی در شرکت‌های مختلف مانند Saudi Basic Industries Corp دومین شرکت بزرگ دنیا در حوزه تولید مواد شیمیایی و National Commercial Bank دومین سازمان مالی وام‌دهنده خاور میانه به حساب می‌آید.

از زمان انتقال این صندوق از زیرمجموعه وزارت بازرگانی به شورای امور اقتصاد و توسعه در سال گذشته میلادی، نقش آن در سیاست‌های سرمایه‌گذاری دولت عربستان سعودی پررنگ‌تر شده است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به پنج سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه صنایع دفاعی که با هدف ساخت سخت‌افزارهای نظامی انجام شده اشاره کرد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *