جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سامانه صدور یکپارچه دسته چک

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد که تغییر اصلی در روند چک‌های برگشتی در سال آینده و با راه اندازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) اتفاق می افتد.

سامانه صدور یکپارچه دسته چک


ناصر حکیمی در پاسخ به سوال مبنی بر این که سامانه چکاوک تا چه اندازه موجب کاهش میزان چک‌های برگشتی که اکنون حجم بالایی را به خود اختصاص داده است، خواهد شد گفت: چکاوک سامانه تکمیلی دارد که از اوایل سال آینده با نام صیاد ایجاد می‌شود که براساس آن روی هر برگه چکی کدی قرار می گیرد که از طریق استعلام آن سابقه چک برگشتی مشخص می شود.
وی با بیان این‌که سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک اعتماد را تا حد بالای به چک بازخواهد گرداند ادامه داد: در این حالت فرد زمانی که چک را پردازش می کند آخرین اطلاعات شخص صادرکننده را نیز دریافت خواهد کرد که تا حد بالایی اطمینان را افزایش می دهد.
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این مورد که در مدت اجرای چکاوک تا چه اندازه چک‌های برگشتی کاهش یافته توضیح داد: چکاوک فقط روند فعلی پردازش چک را تغییر داده و اصل موضوع برای تغییر روند چک های برگشتی در سال آینده خواهد بود.

کارت های اعتباری مرابحه قانونی است
حکیمی همچنین در مورد این که اخیرا کارت های اعتباری در بانک‌ها صادر می‌شود‌ این کارت ها تا چه اندازه در راستای دستورالعمل بانک مرکزی است گفت:‌دستورالعمل جدیدی را حوزه نظارت بانک مرکزی در رابطه با کارت های اعتباری صادر کرد از این رو اگر کارت های ارائه شده بانک‌ها مرابحه باشند درچارچوب قوانین است در غیر این صورت قانونی نیستند.

تراکنش بانک‌ها در اواخر سال تا 70 میلیون می رسد
وی همچنین درباره تغییر تراکنش بانک ها در سال جاری توضیح داد: در حال حاضر روزانه 45 تا 50 میلیون تراکنش در شتاب و بالای 50 میلیون در شاپرک داریم این درحالی است که به نظر می رسد در روزهای پایانی سال به 70 میلیون تراکنش نیز برسد.
وی گفت: تا پایان دی ماه بالغ بر 12 میلیون تراکنش بانکی از طریق کارت و پایانه‌های فروش ثبت شده که تا انتهای سال پیش بینی می کنیم به 15 میلیارد برسد.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *