جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


قابلیت‌های جدید سامانه جامع استاندارد سازی

در راستای راه‌اندازی «سامانه جامع استانداردسازی و اجرای محتواهای الکترونیکی» بر اساس تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و شرکت انگاره ‌نگار در چند ماه گذشته، اکنون دو قابلیت «امکان استانداردسازی خودکار محتواهای قابل استفاده بر روی تبلت و یا گوشی‌های هوشمند» و هچنین “اضافه کردن قابلیت مخزن یا انباره برای ذخیره‌سازی و انتقال سوابق آموزشی فراگیران” به این پروژه اضافه شده است.

standard

فرهاد جواهردشتی، مدیرعامل این شرکت، افزودن امکان استانداردسازی خودکار محتواهای قابل استفاده بر روی تبلت و یا گوشی‌های هوشمند جهت برگزاری دوره‏‌های “Mobile Learning” بی‌نیاز از بارگذاری برنامه‌های کاربردی خاص، ایده‌آل برای دانشگاه‌ها و کلان سازمان‌های فعال در حوزه آموزش/فراگیری الکترونیکی با گستره کشوری را اولین قابلیت افزوده‌شده، برشمرد.

وی ضمن توضیح دراین‌باره، اظهار کرد: این دستاورد کاملاً جنبه منحصربه‌فرد دارد؛ چراکه تاکنون تطبیق کامل با استاندارد جهانی «اسکرم» میسر نبوده است.

وی ادامه داد: حتی دست‌اندرکاران اصلی اسکرم یعنی سازمان ADL (وابسته به وزارت دفاع آمریکا و متولی مفاهیم و دستورالعمل‌های اسکرم) و شرکت Rustisi Software (به عنوان عرضه‌کننده انحصاری موتور اسکرم به بازار جهانی) – با اجرای پروژه‌هایی مانند “CMI-5” و “Tin Can API” تا به حال نتوانسته‌اند از ویژگی‌هایی چون روند جریان و دستورالعمل‌های تدریس (سکانسینگ) در محیط موبایل پشتیبانی کنند.

این در حالی است که در این محصول ایرانی، افزون بر مورد یاد شده، حتی امکان استانداردسازی محتواهای محاوره‌ای (Interactive) نیز وجود دارد.

اضافه کردن قابلیت ایجاد LRS (Learning Record Store) به سامانه مورد اشاره که در واقع نوعی مخزن یا انباره برای ذخیره‌سازی و انتقال سوابق آموزشی فراگیران به «سامانه‏‌های مدیریت آموزشی» (Learning Management System – “LMS”) و یا ابزارهای گزارش‌گیری مورد استناد و استفاده در مراکز آموزشی به حساب می‌آید، دومین قابلیت یاد شده است.

به گفته جواهردشتی، LRS مبتنی بر اسکرم تاکنون صرفاً توسط یک شرکت در دنیا که خود موتور اسکرم را به بازار جهانی ارائه داده، عرضه شده است.

وی خاطر نشان کرد که این شرکت مراحل دشوار اخذ تائیدیه بین‌المللی از سازمان مرجع و احراز صلاحیت در این زمینه را با موفقیت صد در صدی طی کرده و تائید جمعی از خبرگان کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

بنا به اظهار وی، ویژگی‌های لحاظ شده در این سامانه آن را از آنچه که تاکنون در کشور محتواهای اسکرم‌سازی شده تلقی ‌شده، کاملاً متفاوت می‌سازد.

مدل شماتیک ویژگی‌های تحت پوشش (موسوم به “Content Aggregation Model”) که توسط واحد تحقیق و توسعه این شرکت طراحی و ارائه شده، نمایانگر ابعاد این قضیه است.

این دستاورد ملی مطابق با جدیدترین اصلاحیه اسکرم مباحثی چون Metadata ، Organization، Resources و Sequencing را در برگرفته و به هر یک از آن مباحث در چندین لایه با زیرشاخه‌های جزئی‌تر می‌پردازد.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *