جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ساخت لیزر از سلول های انسان

دانشمندان توانسته‌اند سلول‌ها را به لیزرهای کوچک تبدیل کنند. در نتیجه می‌توان از این لیزرها برای بررسی و نام‌گذاری بهتر سلول‌ها استفاده کرد. طوری که دنبال کردن مسیر حرکت سلول‌های سرطانی و چگونگی جلوگیری از گسترش آن‌ها را می‌توان بررسی کرد.

ساخت لیزر از سلول های انسان

«ماتیاز هومار»، از محققان دانشگاه هاروارد به همراه تیم‌اش توانسته سه راه مختلف برای تبدیل سلول به نور پیدا کند. در راه اول، هر سلول را آغشته به قطره‌ای روغن می‌کنند تا فضایی خالی روی سلول ایجاد شود. سپس این فضای خالی را با رنگ فلورسنت پر می‌کنند. تاباندن نوری روی این فضای خالی باعث می‌شود تا اتم‌های رنگ برانگیخته شوند و در یک خط متمرکز نور تولید کنند.

آن‌ها در راه دیگری، پلیمرهای پلی‌استایرین را به اندازه‌ی ده میکرومتر روی یک پتری دیش که آغشته به درشت‌خوارها (Macrophage) است می‌ریزند و منتظر می‌نشینند تا سلول‌ها پلی‌استایرین را جذب کنند. سپس همان روش قطره‌های روغن را روی این سلول‌ها هم انجام می‌دهند تا نور ساطع شود.
راه آخر با استفاده از چربی‌هایی که در داخل سلول وجود دارد انجام می‌شود و در حالی که دو روش قبلی روی سلول‌های انسان آزمایش شده بودند، این روش را روی سلول‌های خوک انجام داده‌اند.
نام‌گذاری سلول‌ها با استفاده از رنگ فلورسنت می‌تواند راه آسانی برای محققان باشد تا سلول‌ها را با استفاده از نوری که ساطع می‌کنند تشخیص دهند. با این حال، سلول‌ها طیف وسیعی از طول موج‌های مختلف را از خود نشان می‌دهند و تشخیص سلول‌های مختلف سخت می‌شود.
اما اگر این نور به‌صورت لیزر باشد، طول موج تولید شده بسیار باریک می‌شود. یعنی این امکان وجود دارد که با استفاده از این تکنیک جدید، با توجه نور لیزری که هر سلول داخل بدن از خود منتشر می‌کند، آن‌ها را تشخیص داد و نام‌گذاری کرد.

ساخت لیزر از سلول های انسان2

این تحقیقات، هفته‌ی گذشته توسط آزمایشگاه Malte Gather که در دانشگاه سنت‌اندروز انگلستان مستقر است منتشر شدند. طبق نتایجی که در این تحقیقات منتشر شده است، این تکنیک جدید را می‌توان برای بررسی چگونگی گستردگی سلول‌های توموری یا مشاهده‌ی رفتار سلول‌های ایمنی بدن استفاده کرد.
حتی می‌توان از این تکنیک برای مشاهده‌ی چگونگی تشکیل ارگانیسم‌های پیچیده‌ی بدن استفاده کرد.
منبعNew Scientist

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *