جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


زندگی صد ساله با زاکربرگ

مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان، اعلام کرده‌اند که ۳میلیارد دلار بودجه را در مدت ۱۰سال، روی برنامه‌ای با هدف مقابله با تمامی بیماری‌ها تا سال ۲۱۰۰میلادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

زندگی صد ساله با زاکربرگ
این کار چه به‌عنوان جنون انجام کارهای بزرگ یا یک شیرین‌کاری تبلیغاتی در نظر گرفته شود، به هر حال وسوسه‌انگیز است. مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک و همسرش پریسیلا چان متخصص اطفال، متعهد شده‌اند که دست کم ۳میلیارد دلار معادل (۲.۶ میلیارد یورو) را در طول ۱۰ سال آینده برای تحقق بخشیدن به هدف درمان و غلبه بر همه بیماری‌ها تا پایان قرن اختصاص بدهند.

این زوج در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی نیز به مناسبت تولد دخترشان «مکس» در نامه‌ای سرگشاده تولد او را اعلام کردند و به همین منظور ۹۹ درصد از سهام فیس‌بوک به ارزشی معادل ۴۵ میلیارد دلار را به هدف بهبود وضعیت جهان اختصاص دادند. این بودجه و طرح ابتکاری منجر به ایجاد «بنیاد نوآوری چان‌‌زاکربرگ» برای توسعه پروژه‌های آموزشی شد. این زوج اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بنیادشان به هر علمی که در راه درمان، پیشگیری و یا کنترل هر نوع بیماری تا پایان قرن کمک می‌کند علاقه‌مند شده است.

در واقع چهار گونه اصلی از آسیب‌شناسی بیشتر روی بیماری‌های سرطان، آسیب‌های قلب و عروق، مشکلات مغز و اعصاب و بیماری‌های عفونی تمرکز دارد. بنیاد چان‌زاکربرگ این بودجه تحقیقاتی را به بیماری‌هایی در این زمینه اختصاص داده است.

مارک زاکربرگ اعلام کرده که به لطف این تحقیقات و این بودجه از حالا تا سال ۲۱۰۰ میلادی متوسط امید به زندگی در همه انسان‌ها به ۱۰۰ سال افزایش خواهد یافت.

ساخت اطلسی از سلول‌های بدن
نخستین گام این برنامه علمی تأسیس بیوهاب، یک مرکز تحقیقاتی در «منطقه میشن‌بای» در سانفرانسیسکو است که به آن بودجه‌ای معادل ۶۰۰ میلیون دلار اختصاص داده شده است. بیوهاب متشکل از گروه‌های مهندسان، دانشمندان کامپیوتر، زیست‌شناسان و شیمی‌دانان برجسته از دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و برکلی است. نخستین کار این مرکز برای انجام تحقیقات خود ساخت یک اطلس از سلول‌های انسانی خواهد بود که توانایی شمارش و شناسایی عملکرد هر نوع سلول موجود در بدن را خواهد داشت.

این پروژه، فناوری‌های پیشرفته شامل (جامعه و اخلاق پژوهشی در ژنومیک به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌های ژنتیک) و اصلاح ژنتیکی (به مفهوم ایجاد تغییراتی جدید در DNA یا ژن‌های جنین انسان توسط محققان چینی به منظور اصلاح نژاد) را برای توصیف ویژگی‌های مولکولی سلول‌ها به کار خواهد گرفت. پروژه دیگر شامل تشخیص زودهنگام بیماری‌های عفونی و تهیه واکسن‌هایی برای پیشگیری و مبارزه با این نوع بیماری‌ها از جمله اچ.‌آی.‌وی (ایدز)، زیکا و ویروس ابولا و دیگر بیماری‌های مشابه است.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *