جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


روبات خانه ساز

شرکت استرالیایی Fastbrick Robotics موفق شده روباتی را به مرحله بهره‌برداری برساند که بدون دخالت انسان و در قالب به‌کارگیری روشی خاص برپایه پرینت سه‌بعدی، طرح اولیه یک ساختمان را پایه‌ریزی می‌کند.

روبات خانه ساز

این روبات که Hadrian 105 نام دارد موفق شده دیوارچینی سریع ساختمان را با سرعت روی هم قراردادن 225 آجر در یک ساعت  امکان‌پذیر سازد. آماری که در واقع معادل با عملکرد یک بنای حرفه‌ای در نصف روز کاری است.

شرکت فست‌بریک ویدئوی تایم‌لپسی را از عملکرد این روبات در حین کار منتشر کرده است که در آن Hadrian 105 با بهره‌گیری از سیستم هدایت لیزری و البته تنها با استفاده از یک دست، آجرچینی می‌کند. این ویدئو درواقع مهر تاییدی است بر آنکه این روبات امکان مدیریت تمامی مشخصه‌های پیچیده دیوارچینی منازل را داراست.

چشم‌انداز پیش رو در تولید روبات‌های این شرکت، دسترسی به راهکاری است که امکان دیوارچینی یک ساختمان را در سه روز کاری و البته با قیمت پایین‌تر و کیفیت‌بالاتر در مقایسه با روش‌های سنتی فراهم سازد. این شرکت فرایند تولید پروتوتایپ (نسخه اولیه) روبات جدید با عنوان Hadrian X که ظرفیت دیوارچینی تا 1000 آجر را در یک ساعت دارا بوده و از بازوی 30 متری برای انتقال مصالح به محل اجرای عملیات بهره‌مند شده را نیز آغاز کرده است. خروجی این روبات، دو برابر بازده کاری یک بنای حرفه‌ای در مدت زمان یک‌ساعت است.

Mike Pivac مدیرعامل فست‌بریک در این خصوص می‌گوید:

” ما به عنوان یک شرکت پیشتاز در حوزه تکنولوژی، یک گام دیگر به دیوارچینی کاملا خودکار با استفاده از پرینت سه‌بعدی نزدیک شده‌ایم.”

بدنیست بدانید ارزش بازار دیوارچینی در استرالیا، آمریکا، بریتانیا و کانادا به 12 میلیارد دلار می‌رسد. فست‌بریک معتقد است مزایای رقابتی ایجاد شده در پرتو استفاده از سیستم روباتیک این شرکت، صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و البته بهره‌گیری از کیفت و ایمنی بالاتر در ساخت و ساز را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که در طرف مقابل، رونق ساختمان‌سازی هزینه دیوارچینی را در استرالیا به‌طور چشمگیری افزایش داده است. به عنوان مثال در سیدنی هزینه دیوارچینی با 1000 آجر چیزی در حدود 1500 دلار بوده و به سرعت در حال نزدیک شدن به محدوده 2000 دلاری است. با این تفاسیر، بنایی که در یک روز با 300 تا 500 آجر دیوارچینی انجام دهد، درآمدی بین 600 تا 1000 دلار خواهد داشت.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *